Kat iets te geïnteresseerd in de voordeur

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vetzakjedekat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2020 09:14

Kat iets te geïnteresseerd in de voordeur

Bericht door Vetzakjedekat »

Hoi allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik een lieve poes en kater (beide 5) in huis en vooral de kater is erg ondernemend. Nu woon ik op een flat en is het dus een binnenkat. Dat is hij altijd al geweest, dus hij weet niet beter. Nu is het zo dat hij telkens geïnteresseerd is wanneer hij iets in het trappenhuis hoort en tegen de tijd dat je de sleutel in de deur steekt staat hij eigenlijk al pal voor de opening. Ik ben echt als de dood dat hij een keer een sprintje trekt en er vandoor gaat. Het scheelt dat het trappenhuis ook nog een voordeur heeft, maar die wordt in de zomer vaak open gezet. Hij is wel gechipt, maar aan een kat buiten zie je natuurlijk niet af dat ie niet eigenlijk binnen moet zijn ;)
Helaas is een sluis in huis creëren niet echt een optie omdat de dingen die ze nodig hebben niet in de woonkamer staan. Mevrouw wil het liefst op een open kattenbak haar behoeften doen dus voor de hygiëne hebben we geen kattenbakken in de woonkamer geplaatst.

Hebben jullie ideeën hoe ik het trappenhuis onaantrekkelijk kan maken? Denken jullie dat de interesse vanzelf weggaat? Ik ben zelf bang van niet, want hij is eigenlijk alleen maar dichterbij de deur gekomen als we hem open deden en staat er nu dus voor. Ik denk dat 'even laten zien dat er niets interessants is' ook niet werkt, want dan wil hij alleen maar liever naar buiten 😅 alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat iets te geïnteresseerd in de voordeur

Bericht door Pikachu »

Ik denk niet dat zoiets kan. Wij hebben zelf wel een "sluis", de katten mogen niet in ons halletje. Maar Mae blijft toch geïnteresseerd in het halletje, ookal hebben we al laten zien dat daar niks interessants aan is :) dat werkt inderdaad niet, ze wil altijd weer even gaan kijken. Dus de deur van de "sluis" blijft standaard dicht.

Onze kattenbakken zijn ook open, en met de juiste kattenbakvulling ruik je daar niks van. We scheppen de ontlasting er 2 keer per dag uit en komen zo 2 weken toe met dezelfde vulling. We doen een dikke laag premiere kattenbakvulling van de maxi zoo erin. Geen vieze geuren daarmee! Dus ik zou eerder kijken naar of je de kattenbakvulling evt kan veranderen zodat je die bakken kan verplaatsen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat iets te geïnteresseerd in de voordeur

Bericht door Anne »

Kan het een kwestie van verveling zijn? Spelen jullie met hem?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat iets te geïnteresseerd in de voordeur

Bericht door Rik »

Nee, trappenhuis onaantrekkelijk maken werkt niet. Het werkt denk ik zelfs averechts. Hoe ver is het naar de buitendeur? Ik denk dat je voor de eerste (paar) keer niet bang hoeft te zijn dat hij een sprintje trekt naar de buitendeur. Een kat in een vreemde omgeving gaat eerst snuffelen en ontdekken. Als je hem echter eerst het trappenhuis laat zien dan kent ie het al en zal hij dus eerder bij de deur zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Vetzakjedekat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2020 09:14

Re: Kat iets te geïnteresseerd in de voordeur

Bericht door Vetzakjedekat »

Onze katten zijn ook nogal gravers en we hebben hebben daardoor veel troep als we lichte klonterende vulling hebben die goed geur absorbeert. We gebruiken dus liever houtkorrels omdat die minder uitloop geven, maar ruiken wel minder. Zou die kattenbakvulling die jij gebruikt wel geschikt zijn? Ik ken maxi zoo niet eigenlijk...

Verveling: we spelen behoorlijk veel met ze omdat ze dat leuk vinden en het natuurlijk binnenkatten zijn, dus ze hebben het ook wel nodig. Ze spelen ook vaak met elkaar, dan rennen ook wel vaak achter elkaar het hele huis door. Dat is eigenlijk gelijk nog een reden waarom een sluis niet prettig zou zijn voor ze, die energie moeten ze kwijt kunnen. Dus misschien verveelt hij zich tegen de tijd dat ik weer thuis kom, maar ik ben vaak niet lang weg, dus ik denk dat hij vooral heel nieuwsgierig is ;)
Gebruikersavatar
Vetzakjedekat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2020 09:14

Re: Kat iets te geïnteresseerd in de voordeur

Bericht door Vetzakjedekat »

Rik schreef: 16 mei 2020 11:48 Nee, trappenhuis onaantrekkelijk maken werkt niet. Het werkt denk ik zelfs averechts. Hoe ver is het naar de buitendeur? Ik denk dat je voor de eerste (paar) keer niet bang hoeft te zijn dat hij een sprintje trekt naar de buitendeur. Een kat in een vreemde omgeving gaat eerst snuffelen en ontdekken. Als je hem echter eerst het trappenhuis laat zien dan kent ie het al en zal hij dus eerder bij de deur zijn.
Hij moet nog een hoop trappen af voor hij er is, maar ik vrees inderdaad sat als hij er eens is geweest het alleen maar interessanter wordt, dus dat wil ik eigenlijk het liefst voorkomen (als daar überhaupt een manier voor is)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat iets te geïnteresseerd in de voordeur

Bericht door Pikachu »

Kan zijn dat ze geen maxi zoo hebben in Nederland, ik ben van België. Maar het is inderdaad klonterende vulling, fijne korrel. Wij hebben ook superveel uitloop, is wel vervelend, maar ja, we gaan er gewoon elke morgen even overheen met de swiffer :) dan is het ook weg.
kittentjes

Re: Kat iets te geïnteresseerd in de voordeur

Bericht door kittentjes »

Kan je er een soort traphekje voor plaatsen of een hor? Toen wij een appartement hadden had zoiets ook niet gekund omdat alle kamers aan de hal grensten dus ik snap je probleem.

Als je een kattenbak in een kast inbouwt kan je dat probleem wellicht oplossen en de deur van de woonkamer dicht houden als je weg bent.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie