Kat vs puppy

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
JenD
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2020 10:58

Kat vs puppy

Bericht door JenD »

Hallo,
We hebben een kater (gecastreerd) van bijna 4 jaar. Deze slaapt meestal binnen (boven) en mag in de zomer buiten (gaat nooit ver weg, enkel bij de buren). Als we gaan werken moet hij wel in de garage blijven.
Nu hebben sinds 1 april een puppy bij (overdag zit hij in de garage en de deur naar de tuin is open en tegen 16-17u mag hij bij ons binnen).
En sindsdien is onze kater eigenlijk meer bij de buren dan thuis 😔 (daar is hij koning in huis).
Er werd mij als tip gegeven dat de kat zijn eigen plekje moet krijgen (dus zeker niet bij de hond). Ik heb de kat zijn plekje in de inkomhal gezet (hij kan dus niet naar garage om te vermijden dat hij weer buiten kan en bij de buren).
Ik vind het zo spijtig dat de kat altijd verdwijnt... ik zou zo graag hebben dat de hond en kat “elkaar verdragen”. (is voor mij al een groot).
Zijn er tips??
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat vs puppy

Bericht door Zotvanpoezen »

Logisch dat je kater liever bij de buren is. Eerst zet je een puppy bij hem in zijn vertrouwde plekje en tuin (een 4 jarige kater vind dit echt niet fijn), en daarna geef je hem een nieuwe maar veel kleinere plek zonder toegang naar de tuin.
Je had moeten beginnen met een langzame introductie waarbij hij eigenlijk voorrang had moeten krijgen op de pup.
Kan je de rollen niet omdraaien? De kater weer zijn vertrouwde plekjes geven (zonder hond in het begin) en de puppy overdag in de inkomhal?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Loes_2017
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2020 20:18
Locatie: Rotterdam

Re: Kat vs puppy

Bericht door Loes_2017 »

Het is bij de introductie belangrijk dat de eerste indruk goed is. Bereid de kennismaking daarom goed voor en zet de twee niet zomaar bij elkaar.
Zorg ervoor dat de kat zich veilig voelt. Zet hem eerst even in een apart kamertje, zodat hij kan binnen komen als hij hier klaar voor is.
Blijf het rustig aan doen en zorg ervoor dat alles op een rustig tempo gaat. Als de kat angstig, gestrest of agressief gedrag vertoont, moet u dit even in de gaten houden. Hou daarom de pup in eerste instantie aangelijnd. De pup kan in zijn speelsheid te dichtbij komen of achter de kat aanrennen.
Het is belangrijk dat de kat zijn gewoontes en routines blijft behouden. Zorg daarom voor een paar plekjes waar hij zich kan terugtrekken of wat hoge plekjes zodat hij alles in de gaten kan houden vanaf een veilige hoogte.

Zijn vertrouwde omgeving moet hij nu ineens delen met een speels ding, dat is niet zomaar iets.

De start is nu niet lekker gegaan, kan je kijken of je bepaalde dingen kan terug draaien en een nieuwe start kan maken. Maar het kost vooral tijd en aandacht. Verwacht niet dat het ineens de beste vriendjes zijn.
Plaats reactie