Poes ziet nepmuisjes aan voor echte muisjes ?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Poes ziet nepmuisjes aan voor echte muisjes ?

Bericht door Iris85 »

Sinds kort is onze poes Dory (nu 15) in de nacht flink aan het miauwen beneden in de woonkamer, niet zachtjes, maar echt hard en ze houd ook niet op, ook als wij haar naam roepen, dat wij op bed liggen. Uiteindelijk gaat een van ons haar maar halen en wat steeds opvalt is dat ze dan steeds een nepmuisje bij haar pootjes heeft liggen, wat ze dan trots showt (het jammere gemauw gaat al snel over in een blij gemauw zodra we trap af komen). We nemen haar dan mee naar boven , zodat ze bij ons op bed kan liggen(dat mogen de katten sowieso bij ons),maar regelmatig gaat ze dan weer naar beneden en begint het hele verhaal weer opnieuw. Ze is voor de rest voor een 15 jarige poes nog best fit. Is dit een teken van dementie, anderen die dit herkennen? Of is het een manier van aandacht vragen? Sowieso ga ik voor het slapen gaan de muisjes in een la doen, zodat ze daar niet meer op kan 'jagen'.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes ziet nepmuisjes aan voor echte muisjes ?

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn kat Duvel miauwt ook luid als hij met een prooi naar binnen komt. Maar dat blijft niet lang duren.

De oude poes van iemand die naast onze wei woont heb ik ook al horen miauwen als ze een muis gevangen heeft.
Ze legt die dan op het terras en begint heel luid te "jammeren". Bij haar klinkt het telkens heel luid. ( Ik ben géén gluurder maar er was niemand thuis en de eerste keer dacht ik dat ze gewond was. Vanuit onze wei kan ik het terras zien)
Het leek wel de oerkreet van een krolse poes :lol: Maar nu weet ik dat ze er met een prooi zit en dat ze die wil tonen :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Poes ziet nepmuisjes aan voor echte muisjes ?

Bericht door Geert »

Hier gebeurt het ook dat Luna hard miauwt met haar muisje in haar bek. Dit gebeurt uitsluitend als ze alleen is en niet weet waar wij en de andere kat zijn. Als we haar dan roepen dan komt ze het muisje brengen en is alles weer ok. Ze blijft dan ook in onze buurt. Ook wij weten niet hoe we dit moeten inschatten.
Het gebeurt alleen met 1 muisje waar de andere kat niet aankomt. 's Morgens vinden we dat muisje ook regelmatig in ons bed, overdag komt ze het stiekem onder je bureaustoel droppen en ook als we tv kijken komt ze muisje op de schoot droppen, zonder geluid of aanraking. Ze blijft dan wel in de buurt.
Dit is niet om te spelen (onze katten apporteren maar nooit met dat muisje). Als ze dan een balletje of ander speelgoed komen brengen gaat het er heel anders aan toe: niks stiekem - je kan ze ook niet negeren want ze houden niet af dan.

@Iris85: ik zou proberen om als je de poes bovenlaat na het roepen om haar muisje mee te nemen. Misschien gaat ze daarom wel terug naar beneden omdat de muis is achtergebleven.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Plaats reactie