Kitten drinkt ontzettend veel (niet ziek!), tips gevraagd

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Jus_en_Flip
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2020 18:28

Kitten drinkt ontzettend veel (niet ziek!), tips gevraagd

Bericht door Jus_en_Flip »

Onze kitten van 7 maanden, Flip, komt uit het asiel en is nu 2 maanden bij ons. Al in het asiel hadden ze geconcludeerd dat hij een gedragsprobleem heeft, hij drinkt namelijk ontzettend snel en veel. Alles medisch is inmiddels uitgesloten, hij is fysiek helemaal fit. Zij concludeerden dat het een gedragsprobleem was en wij zijn het daarmee eens. Het is namelijk inmiddels wel wat minder sinds hij langer in ons huis is, hij is minder op zoek naar water en vraagt er minder om maar drinkt nog wel in 1x zijn bakje leeg steeds. Hij zit op rantsoen en krijgt 2x per dag 200 ml (wat al veel is in totaal).

Nu willen wij hem toch echt gaan aanleren om niet steeds alles op te drinken en minder te gaan drinken. Ook omdat hij heel graag naar buiten wil en wij dit ook willen. Heeft iemand tips of ideeën over hoe wij hem kunnen aanleren om zijn drinken te gaan matigen? Moeten we meerdere bakjes verspreiden? Als wij 200 ml geven drinkt hij het in 1x op.

Ik hoor het graag, alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten drinkt ontzettend veel (niet ziek!), tips gevraagd

Bericht door Rik »

Krijgt hij brokken of natvoer?
Is hij alleen of heeft hij een maatje?
Ik neem dat hij inmiddels gecastreerd is.

Als al het medische, opgesomd in onderstaand artikel, uitgesloten is, dan blijft eventuele verveling over.

https://vanschotenmane.nl/drinkt-mijn-kat-te-veel/

Het heet overigens polydipsie.
Oorzaken:
diabetes mellitus: suikerziekte
nierinsufficiëntie
ziektes van de lever
stress
baarmoederontsteking
nierbekkenontsteking
te veel calcium in het bloed
ziekte van Cushing
overactieve schildklier

Heb je ook wel eens geprobeerd een beetje grote bak neer te zetten (hondendrinkbak 3 liter) of een drinkfontein?

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten drinkt ontzettend veel (niet ziek!), tips gevraagd

Bericht door Anne »

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet zo, tenzij je je blauw betaalt aan grit ;-)
Ik mocht willen dat Bellaatje hier zoveel dronk!!
Teneerste, als alles medisch uitgesloten is, kan het geen kwaad en is het alleen maar gezond, vooral voor zijn blaas
Ik zou het dus lekker zo laten

Even wat anders, ik ben zelf een vrij dorstig mens, drink de gehele dag door water en moet inderdaad ook vaak naar het toilet
Ik heb geen suikerziekte, wel een schommelde bloedsuiker ( hypoglycemie en daardoor eet ik heel gezond, alleen langzaam werkende koolhydraten)
en ik moet er niet aan denken dat er geen water ergens voor handen is! Neem dus meestal zelf flesjes water mee ;-)
Misschien heeft jouw poes ook wel veel dorst en dan is het juist zielig als er niet genoeg water voorhanden is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten drinkt ontzettend veel (niet ziek!), tips gevraagd

Bericht door nellebel »

nou teveel water drinken kan ook echt schadelijk zijn, vooral voor je nieren. heb ooit een cliënt gehad die dronk 6 liter water per dag, zijn hele bloedwaardes waren van slag en klopten niet meer. en zijn nieren waren helemaal opgeblazen. ze noemden het iets van verdrinking ofzo (lang geleden).
misschien te proberen om als hij drinkt hem af te gaan leiden, met hem te spelen, zodat hij gaat leren dat het oke is dat er water in het bakje blijft zitten als hij stopt met drinken. of anders kleine hoeveelheden aanbieden verdeeld over verschillende malen per dag. en at langzaam uitbreiden naar grotere hoeveelheden minder keer per dag (zo heb ik het gedaan met eten met mijn eerste kat die altijd de bak ineens leeg at) maar drinken is wel lastiger denk ik.
zou hem zeker niet buiten laten zolang dit speelt. straks drinkt hij zich buiten ergens dood.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kitten drinkt ontzettend veel (niet ziek!), tips gevraagd

Bericht door marloes501 »

Misschien kun je overwegen het zelfde te doen/ proberen met mensen die hun kat van porties voer naar onbeperkt voer zetten.
Je deelt het drinken wat hij mag hebben in kleine porties( minstens 10)
Die porties verdeel je over 24 uur en geeft hem dit.
Na een dag of 3 verdeel je de over 8 keer.
Weer 3 dagen later in 6, daarna 5,4,32,1
De hoeveelheid in het kommetje word steeds meer.
Zo leer je je kat langzaam dat er steeds water beschikbaar is.
Succes.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten drinkt ontzettend veel (niet ziek!), tips gevraagd

Bericht door Anne »

Oh dat wist ik niet Wendy. Gelukkig is deze kat goed onderzocht en heeft goede bloedwaardes toch?
Anders zou ik het ook proberen te minderen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie