Zoeken naar eten afleren - kitten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Aliciamas
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2020 12:37

Zoeken naar eten afleren - kitten

Bericht door Aliciamas »

Hoi allemaal,

Graag zou ik om jullie hulp willen vragen. Wij hebben drie katten, twee raskatten, en een kitten van 4 maanden, kindje van een van de andere katten (vader is Europese korthaar). De raskatten zijn extreem goed opgevoed, je kon altijd makkelijk een bordje laten staan en weglopen, ze hebben nog nooit iets van mijn eten gepakt. Ook eten wij wel eens op de bank en dan blijven ze netjes zitten. Ik ben heel benieuwd hoe de fokker dit ze heeft geleerd. Hebben jullie een idee?

De kitten is namelijk heeel anders.... Ze is echt extreem aan het schooieren, altijd overal op springen en rondsnuffelen, springt op het aanrecht, op de tafel, probeert telkens eten te pakken. We aten vroeger wel eens op de bank, maar dat gaat nu niet meer, want ze probeert telkens haar neus op mijn bord te duwen. Ik word er helemaal gek van. Ze krijgt genoeg te eten, vaak vers voer, zalm zelfs, dus dat is het niet. Ik heb al geprobeerd om het minder aantrekkelijk te maken door de tafel vol te plakken met de plakrand van een rol tape, maar dan gaat ze dat er gewoon proberen af te bijten. Hebben jullie een idee hoe ik de kitten kan leren om van ons eten af te blijven?
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Zoeken naar eten afleren - kitten

Bericht door marloes501 »

Dat zal niet makkelijk zijn.
En kitten gaat nu eenmaal op onderzoek uit, dat is haar manier van leren.
En onderzoeken met de mond is heel natuurlijk.
Ik denk niet dat het haar nu al echt kunt afleren.
Het enige wat ik kan zeggen is weer consequent in je reactie.
Dus als jij eet op de bank mag zij niet bij je bord komen, liever zelfs niet op de bank.
Zet haar steeds weer op de grond.
Straffen heeft geen zin.
Zorg dat ze op een duidelijk ander moment eet als jij, zodat ze eten voor jullie niet associeert met eten voor haar.
En wees geduldig met haar.
Succes.
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Zoeken naar eten afleren - kitten

Bericht door Coraline »

Wat bij mij al snel hielp was om het positieve te belonen met een blije stem. Maar dan consequent met alles en dat doe ik nog steeds. Op het moment dat mijn katten weg gingen van mijn bord benoemde ik dat meteen zodat zij snapten wat ik bedoelde. Het werkt wel maar als je daar nu mee begint zal het niet direct effect hebben.
Heeft zij geen speeltje waar zij graag mee speelt? Of een speelhengel? Dat als zij naar het bord toekomt, afleiden met een speeltje?
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Zoeken naar eten afleren - kitten

Bericht door marloes501 »

Risico is wel dat als je haar afleid met een speeltje, je haar min of meer ook leert dat het bord speeltjes tijd is.
Maar afleiding helpt vaak wel
Plaats reactie