verlatingsangst

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Hellolola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:46

verlatingsangst

Bericht door Hellolola »

Kan een kat plassen bij verlatingsangst? ik dacht dat het territorium gedrag is (kan t nog steeds zijn in combi met stress) maar ik merk ook dat het elke keer gebeurd als ik weg ben.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: verlatingsangst

Bericht door Rik »

Stress kan ook een blaasontsteking veroorzaken. Maar ook kan een kat gewoon buiten de bak plassen van angst of verandering van omstandigheden. Het zijn wat dat betreft zeer gevoelige beestjes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: verlatingsangst

Bericht door Zizi »

Hellolola schreef: 16 feb 2020 14:33 Kan een kat plassen bij verlatingsangst? ik dacht dat het territorium gedrag is (kan t nog steeds zijn in combi met stress) maar ik merk ook dat het elke keer gebeurd als ik weg ben.
Maar ook op andere momenten denk ik? Want eerder schreef je dat ze 2 à 3 maal daags naast de bak plast [edit: 4 à 5 keer zelfs inmiddels]. Spendeer je wel tijd met je katten of zit je zelf (buiten werk /school om) veel beneden? Het is allemaal zo van een afstand niet te zeggen natuurlijk maar je kunt binnen de lastige situatie waar je in zit wel proberen het zo optimaal te regelen voor je katten. Dus die drie bakken, veel tijd met ze spenderen inclusief knuffelen en spelen, fijne krabpalen, ligplekken en liefst een neutrale zone tussen jouw katten en die van je ouders.

Heb je de urine al kunnen opvangen?
Plaats reactie