Hyperactieve kittens!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Hyperactieve kittens!

Bericht door OMH »

Hallo, ik ben hier nieuw en ik heb - voor ik me registreerde - al heel wat tips kunnen lezen, geweldig! :grin:

Waarschijnlijk is het een inkoppertje, maar we hebben sinds half december (niet handig met een kerstboom...) twee kittens, meisjes uit hetzelfde nest. Ze zijn prachtig en aaibaar en enorm slim, ze hadden in no time alles door. Meteen zindelijk, erg snel de weg weten. We hebben een gangmakertje en een volger. Helaas ben ik slecht in het plaatsen van foto's, maar we hebben het idee dat de onbekende vader minimaal half rood is geweest. Ze zijn hier gekomen toen ze tien weken oud waren.

Mijn vraag: de meisjes zijn zó hyperactief, dat we ze soms een aantal dagdeeltjes in de gang zetten. Daar hebben ze alles hoor: kattenbakken, eten, drinken, speeltjes en mogelijkheden om te slapen. We hebben een spannende trap met openingen aan alle kanten en daar hebben ze dik lol mee, we hebben alles wat gevaarlijk is beschermd gemaakt. Zowel boven als beneden ligt allerlei speelspul. (Dat jullie niet denken dat we ons ervan af maken... ;-) )

Ik voel me alleen tóch schuldig over dat buiten sluiten. Het punt is dat ze aldoor in de vitrage gaan hangen en dat we niet weten hoe we ze dat moeten afleren. Plantenspuit, etc., het helpt niets. Ze vinden het alleen maar een geweldige uitdaging en worden er nog doller van.

Lang verhaal kort: hyperactief lijkt me normaal voor een kitten. Is het erg dat ze zo nu en dan de kamer uit moeten? We doen dat sowieso 's nachts... En wat kun je doen tegen die hyperactiviteit (waarschijnlijk niets)? Mijn man heeft al een prachtige speelvilla gemaakt van een grote doos met gaten en speeltjes en dingetjes maar dat is ook maar steeds tijdelijk leuk. Rennen. Vliegen. Hollen.

Niets aan te doen denk ik hè?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hyperactieve kittens!

Bericht door Anne »

Spelen jullie ook met ze? Misschien dat ze dan iets rustiger worden ;-)
Ik zou me niet te druk maken over het buitensluiten zolang dat niet te lang duurt
Pito hier hangt niet in de vitrage(hebben we weggedaan, is misschien voor jullie ook een optie?)
maar klimt wel in de hordeur en kan ook erg hyperactief zijn
Er helemaal vanaf komen doe je niet, slechts beteugelen,sterkte!

super trouwens dat je 2 kittens genomen hebt, hopelijk houden ze elkaar ook een beetje bezig?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Hyperactieve kittens!

Bericht door OMH »

Nou en of we met ze spelen! Ik ben opgegroeid met katten en (ben nu aan de AOW...) en heb altijd katten gehad, ook een enkele keer een nestje.
Wat we doen is spelen met de hengeltjes met muizen, balletjes gooien, speeltjes maken, veel te veel goed vinden - ze mogen vrijwel overal komen - en daar stoppen we met veel liefde erg veel tijd in.
Wat we vermoeden is dat de onbekende vader een beetje een wilde was/is, maar daar kan ook verder niemand wat aan doen. Wat we proberen is zo lief mogelijk zijn, niet ons geduld verliezen - hoewel ik soms zin heb om er één bij het nekvel te pakken als ze wéér in de vitrage hangen, maar ik doe het niet! - en soms een klein kittensnoepje geven ter afleiding. Het helpt weinig: ze maken het geluid van een olifant of twee als ze de trap op en af denderen, dat vinden we allemaal prima. Zowel in onze creatieve gang als in de woonkamer staan eten (Royal Canine) en drinken (water). We laten ze niet snoepen verder.
Soms denk ik dat één kitten voldoende was geweest, maar het idee was nou juist dat ze elkaar zouden bezig houden. En dat doen ze, hahaha! XXXL!
O, en vitrage weg doen is geen optie. We hebben een vrijstaand huis en je kunt er aan alle kanten in kijken, we hebben alleen de vitrage voor de tuindeuren omhoog gedaan, omgeslagen. En om nou alle vitrage te gaan vervangen door lammellen? Ik weet het niet hoor, dan verliest dit huis alle karakter.
Maar ik snap je antwoord. Spelen doen we. Het zijn kittens, dus we konden erop wachten. Deze twee zijn een beetje extra hyper geloof ik.

Fijn trouwens dat ik hier mijn vragen mag stellen!
Ze zijn trouwens niet van mijn man en mij, maar van onze inwonende zoon. Hij zal dit jaar nog verhuizen en dan gaan de meisjes mee, maar tot die tijd kan ik elke tip gebruiken.

En valium lijkt me een slecht plan (DIT is een grapje!!)

PS: Ik moet nog wennen aan de gang van zaken hier en heb een concept opgeslagen, hoe kan ik dat verwijderen?
Alvast dank voor het antwoord!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hyperactieve kittens!

Bericht door Rik »

OMH schreef: 27 jan 2020 14:53 - hoewel ik soms zin heb om er één bij het nekvel te pakken als ze wéér in de vitrage hangen, maar ik doe het niet! -
Ja, ik denk dat we dat gevoel allemaal wel eens gehad hebben :lol:

Misschien kan het helpen een grote plafond krabpaal langs het raam te zetten. Dus eentje waar ze ook gewoon lekker in kunnen sjeesen. Maar inderdaad, het blijven kittens en er is weinig aan te doen. Het is ook (meestal) een fase. Hier klimmen ze nog maar zelden in de hoge kunstplant :)
de meisjes zijn zó hyperactief, dat we ze soms een aantal dagdeeltjes in de gang zetten. Daar hebben ze alles hoor: kattenbakken, eten, drinken, speeltjes en mogelijkheden om te slapen. We hebben een spannende trap met openingen aan alle kanten en daar hebben ze dik lol mee, we hebben alles wat gevaarlijk is beschermd gemaakt. Zowel boven als beneden ligt allerlei speelspul.
Ze hebben dus speeltjes en een 'spannende trap' met openingen. Nou... dan hoef je je echt niet schuldig te voelen hoor, om ze daar 'op te sluiten'. En inderdaad, als ze dan in de vitrage hangen kun je ze daar best van afplukken en op die gang neerzetten.
En valium lijkt me een slecht plan (DIT is een grapje!!)
Voor jezelf kan dat natuurlijk wel helpen :lol:
Ze zijn trouwens niet van mijn man en mij, maar van onze inwonende zoon. Hij zal dit jaar nog verhuizen en dan gaan de meisjes mee...
En O, wat zul je ze straks missen :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Hyperactieve kittens!

Bericht door OMH »

Dank je wel voor je reactie!

Een plafondkrapbaal? We hebben al drie krabpalen (een hoge en twee met een huisje erboven) en die gebruiken ze ook,. Maar ik vind het toch een supertip! Dank je wel!

Hier klimmen ze in elke plant, dus we hebben al besloten de twee meest boeiende weg te doen en die te vervangen door kunstplanten. De eerste kunstplant hebben we al letterlijk ingebonden, sindsdien gaat het goed. Meer van dat dus.

Gelukkig, ik hoef me niet schuldig te voelen... ik vind het zó drie keer niks om een kat de kamer uit te doen. Ze wonen hier ook toch? Of anders gezegd: wij wonen hier ook?

Kattenvalium (kan geen emoticon vinden, waar?) lijkt me wel een leuk plan, maar mocht het bestaan, dan zou ik het nog niet doen. Ik heb meer aan praktische tips. Waarover gesproken: bij een van de twee lijkt het intussen een beetje te werken als ik nadrukkelijk "nee!" zeg en mijn wijsvinger voor haar kopje houd. Ik heb zowaar een beker melk kunnen drinken zonder opdringerig gedoe.
Dit is waarschijnlijk niets nieuws en een kwestie van geduld? Met mijn vorige katten was dat zo gebeurd namelijk.

Heerlijk om over de meisjes te kunnen vertellen.
Kan iemand me eventueel uitleggen hoe ik foto's kan plaatsen?

Alvast dank weer!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hyperactieve kittens!

Bericht door Rik »

Zelf heb ik een 'echte' krabpaal. (zie ook viewtopic.php?f=5&t=30971&start=180#p680993)

Afbeelding

Dat is deze https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... 0cm/408756
Dat is er dus eentje waar ze ook echt hun klauwen omheen kunnen zetten.
Vaak zie je van die krabpalen met meerdere plateaus en dan kan de kat zich niet eens uitstrekken.

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat inmiddels 3 jaar en op bepaalde plaatsen is ie aan vervanging toe (maar ik kan de delen ook nog omdraaien).

Sommige katten moet je wel tot 1000 uit de vitrage plukken voordat ze in de gaten hebben dat ze daar niet horen :) Maar uiteindelijk weten ze het wel (dan is alleen nog de vraag of ze het niet achter je rug blijven doen :lol: )
Kan iemand me eventueel uitleggen hoe ik foto's kan plaatsen?
Foto's moet je eerst op een andere site neerzetten. Daarna kun je ze hier tussen de [ img ] tags delen.
Je zou https://imgbb.com/ kunnen gebruiken. Daar kun je met of zonder account foto's uploaden en delen.
Je kunt ook een album op https://myalbum.com/nl aanmaken. Je kunt dan de album link delen maar je kunt ook individuele foto's delen (ook weer in een post tussen de [ img ] tags).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Hyperactieve kittens!

Bericht door OMH »

Zo, dat is een groot ding! Bedankt voor de foto's, leuk om te zien.

Ook bedankt voor de uitleg w.b. het plaatsen van foto's, ik zal het eens proberen - ik ben daar niet handig in.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Hyperactieve kittens!

Bericht door marloes501 »

Vitrage is altijd een grote uitdaging met een stel kittens.
Gelukkig word dat minder als ze ouder worden.
Zelf had ik ook vitrage hangen uit een duurdere prijsklasse.
Toen mijn kitten kwam heb ik die tijdelijk vervangen door vitrage uit een goedkope prijsklasse.
Als ze daar in gaat hangen is het natuurlijk jammer maar niet echt een probleem.
Zo te horen hebben jou kittens veel ruimte nodig om hun energie kwijt te kunnen.
Als je die ruimte gaat beperkten door ze in de gang te zetten, loop je het risico dat het juist erger gaat worden.
Hun letterlijke ruimte om te kunnen rennen / stoom af blazen word kleiner waardoor er minder energie kwijt kan waardoor deze zich kan gaan opbouwen zoals een hogedrukpan.
Als je ze dan los laat komt alles er in 1 keer uit.
En berg je dan maar.
Een hele grote klimpaal zoals Rik hierboven laat zien kan een zeer grote hulp zijn.
De meeste katten en zeker kittens moeten hun energie kwijt, en in dingen klauteren is hun natuurlijke instinct.
En als je ze een goed alternatief aanbied, wat interessanter is dan de vitrage heb je kans dat ze daar voor gaan.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Hyperactieve kittens!

Bericht door OMH »

@ Marloes: dank voor je reactie. Onze gang is meer dan alleen een gang, het is een L-vormige ruimte met een trap en een vide, waar ze kunnen rennen en draven, elkaar achterna kunnen zitten en kunnen spelen. Eigenlijk hebben ze daar meer ren-ruimte dan hier in de kamer/keuken, die betrekkelijk klein is. Het is meer dat ik er moeite mee had om ze de woonruimte uit te zetten waar wij zijn - maar intussen heb ik door dat ze vaak uit zichzelf naar de gang gaan, daar is veel meer te beleven.
Het probleem heeft zichzelf eigenlijk opgelost. Bovendien mogen ze ook in onze slaapkamer en in een werkkamertje, die zijn ook beneden. En we spelen veel met ze. Natuurlijk zijn het gezelligheidsdiertjes die graag op schoot zitten en dat vinden we alleen maar gezellig. Maar tijdens gekkenuurtje, als we allemaal zijn uitgespeeld, gaan ze toch echt even "achter de deur", waar ze eerst een minuut of wat zielig door de ramen ernaast gaan zitten kijken en daarna gaan ze alsnog los.
Er zijn twee grote slaapkamers boven, één daarvan houden we katvrij, in de andere kamer mogen ze ook komen.

Vitrage vervangen doen we nog even niet. Onze nu nog inwonende zoon zal hoogstwaarschijnlijk dit jaar verhuizen en de meisjes zijn van hem, dus die gaan dan mee.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie