Feliway helpt het echt?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Feliway helpt het echt?

Bericht door Iris85 »

In een ander topic vertelde ik dat een van onze katten iedere dag nacht of (heel)vroeg in de ochtend met zijn pootjes over de vloer veegt. Dus het vegen wat katten ook weleens doen, nadat ze gegeten hebben om hun 'prooi' te begraven. Ik word er altijd wakker van en laat hem dan buiten. Ten eerste om van het geveeg af te zijn, ten tweede omdat ik bang ben dat hij anders de boel onder plast of het nu uit kwaadheid is of omdat hij echt moet. Dit zorgt bij mij voor gebroken nachten, want er zijn ook dagen bij dat hij na een tijdje alweer naar binnen wil en heel de buurt bij elkaar miauwt voor de deur (kunnen geen kattenluikje hebben i.v.m huurhuis). Nu heb ik weleens gehoord van Feliway en ik zou graag willen weten of:

1. dit kan helpen tegen o.a het geveeg
2. het geen geluid maakt ( ik kan in de nacht echt niet tegen gezoem, tikkende klokken etc.)
3.meneer gewoon weer de kattenbak gebruikt voor zijn behoeftes (dat doet hij ook nog wel maar minder dan de andere katten voor mijn gevoel)

Ik wil namelijk niet meteen het apparaat gaan kopen, als het allemaal niet helpt, zonde van het geld. Als je het ergens kan krijgen om te testen en het weer gratis terug kan brengen, dat zou helemaal ideaal zijn.

Een extra kattenbak is geen optie, daar we de ruimte niet voor hebben. Ook wordt deze om de dag verschoond en wordt de ontlasting dagelijks er uit gehaald. Boven de kattenbak neerzetten heeft ook geen zin, dat hebben we al eens geprobeerd.

Het is een forse kater van +/- 4,5 jaar oud.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Feliway helpt het echt?

Bericht door Rik »

Feliway is niet echt een apparaat maar een stekker-plugin (zoals die je ook hebt voor aroma in je kamer of luchtverfrissers) of een spray. Zie https://www.medpets.nl/feliway/ (ook te halen bij een dierenwinkel)
Het maakt in ieder geval geen geluid.

Of het helpt is niets over te zeggen. Sommige katten reageren er niet op. Andere weer wel.
Plus dat het niet te zeggen is of het probleem dat je hebt ermee verholpen is (misschien reageert je kat er goed op maar neemt het het ongewenste gedrag niet weg).

In ieder geval direct buiten zetten wanneer hij over de vloer krabt lijkt mij niet handig. Dat versterkt op een gegeven moment gedrag en gevolg en gaat hij het juist doen wanneer hij naar buiten wil. Het is dan ook niet zomaar 123 afgeleerd. Daar zal zeker tot 12/14 dagen overheen gaan voordat ongewenst gedrag verdwijnt nadat het genegeerd wordt.

(Beter is natuurlijk altijd het gedrag van een kat te begrijpen en te weten waarom hij dit doet.)

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... t-feliway/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Re: Feliway helpt het echt?

Bericht door Iris85 »

Dank je wel voor je reactie Rik :)

Ik heb het inderdaad al een paar keer genegeerd, maar 9 van de 10 keer plast hij dan de boel onder. Daarbij heb ik ook een vriend die zijn nachtrust nodig heeft en die er ook wakker van wordt. Ik werk niet dus ik altijd een uurtje extra pakken, maar ook dat doe ik liever niet om in het ritme te blijven. Ik zou graag willen weten waar het vandaan komt. Het gebeurt altijd in de nacht of vroeg in de ochtend, hij veegt, ik sta op en loop naar beneden, kat gaat mee en gaat naar buiten. Overdag gaat hij gewoon voor de deur zitten als hint dat hij naar buiten wilt. Hij wordt goed verzorgd, krijgt genoeg voedsel en vers water en wordt genoeg aangehaald en er wordt met hem gespeeld.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Feliway helpt het echt?

Bericht door Rik »

Iris85 schreef: 15 jan 2020 13:02 Ik heb het inderdaad al een paar keer genegeerd, maar 9 van de 10 keer plast hij dan de boel onder.
Dan zal er ECHT een reden zijn. Een kat zal NOOIT zomaar uit zichzelf buiten de bak plassen.

Het gedrag van krabben op de vloer kun je nog wel negeren (dat is alleen gekrab) maar buiten de bak plassen is natuurlijk een groter probleem. Als het een gedragsprobleem is wat er ingeslopen is ("Ik wil naar buiten") dan zul je er toch juist iets aan moeten doen om dat gedrag niet te belonen.

Maar het kan ook een heel ander soort probleem zijn. Misschien loopt er wel rond 04:00 een vreemde kat van de buurt voor de deur langs. Ook dat kan een reden zijn waarom hij dan tegengas geeft en buiten de bak plast. En reken maar dat hij dat in de gaten heeft dat er een andere kat rondloopt buiten (zelfs als jij dat niet direct in de gaten hebt).

Het kan dus heel moeilijk zijn om voor ons als mens er achter te komen waar dit gedrag precies vandaan komt. Maar het is alsnog de beste methode om van het gedrag af te komen.

Je kunt natuurlijk een gedragsdeskundige in kunnen schakelen (maar dat kost ook een duit).

Als hij buiten is, doet hij dan zijn behoefte buiten of komt hij daarvoor naar binnen. In de zomer zou het wat makkelijker zijn want dan zou je de achterdeur gewoon op een kier kunnen zetten. Maar dat lijkt me nu ook niet handig.

Heeft de verhuurder een kattenluik overigens specifiek verboden? Je zou natuurlijk gewoon wel een kattenluik aan kunnen brengen en indien je eruit gaat (wat misschien over jaaaaaaren is) kijken of de deur misschien vervangen moet worden. Maar de kans bestaat dan ook dat het geen probleem is als volgende huurders weer een kat hebben. Het aanbrengen van een kattenluik is ook niet altijd verboden in een huurhuis. Dus je kunt het altijd even navragen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Feliway helpt het echt?

Bericht door castratenkoor »

Een kattenluik in een huurhuis kan best wel. Hebben wij ooit ook gedaan. We hadden de mazzel dat de volgende bewoonster ook katten had, dus we hoefde geen nieuwe deur te betalen.
Maar als je ooit verhuist en je moet wel een nieuwe deur kopen, dat is het toch wel waard? Als daarmee je probleem is opgelost met de kat?

Wat Feliway betreft, ik betwijfel of dat iets positiefs toevoegt. En dan is het best veel geld. Je zou er zeker twee op moeten hangen, eentje boven en eentje beneden. Wij hebben een poos zelfs 3 gehad, ook een op zolder. Maar of het hielp, ik betwijfel het. Het was in ons geval in een periode van 7 volwassen katten aan 2 volwassen katten koppelen. En dat gaat sowieso niet zonder slag of stoot. Het was 75 euro per maand (aanschaf stekkers niet meegerekend) en nadat ik ermee ophield ging het niet opeens slechter of zo.

Persoonlijk ben ik niet overtuigd van een positieve invloed in ieder geval.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Feliway helpt het echt?

Bericht door Anne »

Is de urine van de kat al eens onderzocht door de da?
Ik denk ook dat dit probleem zich niet oplost met feliway
Omdat je hem hebt beloont met zijn gedrag door naar binnen/buiten te laten zal je kat dit blijven doen
Je moet het echt gaan negeren totdat de kat beseft dat het niet meer helpt, hoe hard hij ook zeurt
Zelf gebruik ik liever valeriaan druppels dan de dure feliway
Goedkoop te koop bij oa het kruidvat
Succes en voorlopig zou ik met oordoppen gaan slapen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Re: Feliway helpt het echt?

Bericht door Iris85 »

Bedankt iedereen voor het advies.

Is er een speciale valeriaan voor katten en hoe gebruik ik deze?
Opvallend trouwens: vanochtend was hij weer aan het vegen en ik wilde hem naar buiten laten, maar meneer weigerde en ging op een stoel liggen. Misschien dus toch niet een teken om naar buiten te willen? Heb de afgelopen keren dat hij na het vegen wel naar buiten ging, gekeken of hij meteen richting een stuk tuin ging om te kijken of hij zijn behoefte ging doen, maar hij blijft eerst een tijdje zitten op het terras en gaat daarna de tuin uit. Als hij echt zou moeten, dan lijkt het mij meer logisch dat hij meteen een stuk opzoekt om zijn behoefte te kunnen doen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feliway helpt het echt?

Bericht door Zotvanpoezen »

Als na een check blijkt dat je kat kerngezond is, denk ik dat je te maken hebt met een controlefreak. Wil op ieder ogenblik de touwtjes in "pootjes " (om niet te zeggen in handen :lol: )

Wat de feliway stekker betreft: de dierenartsen zijn daar positief over, maar mijn kat had hem snel ondergesproeid.
Het zijn synthetische feromonen. Iedere kat heeft zijn "aparte" feromonen die hij alsdusdanig als zijn eigen of vreemde kan waarnemen. Dan KAN het wel helpen om de kat bv te ontspannen, maar niet om tegen te gaan dat hij zijn territorium afbakent.
Wat Rik zegt: er is altijd een reden om te sproeien of aandacht te vragen (ziek, pijn, angst, verveling, frustratie...). Alleen zien we deze soms niet.
Maar ook: Gevoelige en/of slimme katten zijn meester in het manipuleren van hun personeel :lol: .
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie