Oudere kat doet gemeen tegen kittens

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Snowy123
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 dec 2019 11:21

Oudere kat doet gemeen tegen kittens

Bericht door Snowy123 »

Hallo allen,

Wij hebben sinds oktober 2 nieuwe kittens in huis. Die zijn inmiddels 4 maanden oud. Ook hadden wij al 2 oudere katten van 15 en 11. Aan het begin was het natuurlijk erg wennen en ik moet zeggen dat we de introductie ook niet helemaal perfect hadden gedaan 😅 de kat van 15 kan redelijk er mee omgaan, komen de kittens te dichtbij blaast ze even of geeft ze een klap. Maar met onze kater van 11 gaat het wat minder. In het begin was het natuurlijk wennen en werd er veel geblazen en geklapt. Uiteindelijk ging het wat beter en speelde ze soms samen in de speeltunnel en lagen ze samen op bed. Helemaal blij dus, totdat de kater van 11 een operatie aan zijn gebit moest, toen hij daar van terug kwam leek het weer helemaal opnieuw te beginnen maar dan erger. Onze kater kitten vind onze oudere kater helemaal geweldig en wil graag bij hem zijn, maar de oudere kater wil dat niet. Als ze in de buurt komen gromt ie erop los en ook heel veel. Het is echt niet leuk meer want hij gromt heel veel ookal doen de kittens niets! Ik zou niet weten wat er aan de hand moet zijn... met onze vorige kat (die nu 2 jaar overleden is) kon hij het zo goed vinden, die kregen we ook als kitten en ze waren dikke vrienden. Maar het lijkt wel of hij deze 2 kittens niet wilt accepteren. Ik snap er niks van, want het ging goed.
Heeft iemand enig idee? 😢
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Oudere kat doet gemeen tegen kittens

Bericht door Sifra »

Het is ook wel een groot leeftijdsverschil tussen de kater en de kittens. De kater heeft er niet om gevraagd dat er kittens in huis gekomen zijn. Ik vindt hem niet gemeen, hij geeft gewoon zijn grenzen aan, hij heeft geen zin in die kleuters. Je zou hem kunnen helpen door (hoge)plekjes voor hem te maken waar die jonge bengels niet kunnen komen, dan heeft hij meer rust. Is hij trouwens goed hersteld van zijn gebitsbehandeling en heeft hij er geen last meer van? Pijn kan nl. ook van invloed zijn op zijn gedrag.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Oudere kat doet gemeen tegen kittens

Bericht door Geert »

Gezien het voorheen ook redelijk ging met de kater van 11 zou ik in eerste instantie ook denken aan (postoperatieve-)pijn waarbij hij alle mogelijke aanrakingen wil vermijden en het jonge geweld zo ver mogelijk van zich wil afhouden.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Oudere kat doet gemeen tegen kittens

Bericht door DeTut »

Allereerst ben ik het geheel eens met Sifra. Verder zou je wat extra aan 'geur uitwisseling kunnen doen: met een watje de geur van kittens vangen (wrijf ermee langs wangetjes en kin en voetzolen) en dit over vacht kat wrijven.
Verder, gun het hem dat hij de kleuters niet wil en laat hem lekker grommen, hopelijk accepteren ze dat en gaan ze hem niet uitdagen. Doen ze dat laatste wel, dan is het niet zo leuk want dat betekent dat kennelijk de hiërarchie opnieuw verdeeld moet. En kittens kunnen dan evt de baas zijn/ worden, wat stressvol is voor de kat van 11... probeer zijn 'hogerren rang' te bevestigen door hem bv altijd eerst eten te geven.
bescherm de dieren tegen de beesten...
Plaats reactie