Kattentaal

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Joris7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:52

Kattentaal

Bericht door Joris7 »

Beste kattenliefhebbers,

Afgelopen zomer heb ik op een huis gepast van een kennis inclusief hun kat. Ik had me wat ingelezen in hoe ze te benaderen (want geen ervaring met katten), en dat werkte zijn vruchten af. Op een gegeven moment zat ik elke ochtend met de kat op schoot en na een paar dagen lang ze languit op haar rug naast me, terwijl het niet echt een schootkat betrof, ze was het grootste deel van de dag weg. Ik vond het heel gezellig dus ik ben nu officieel kattenfan.

Vandaag liep ik met mijn vrouw en kids over straat en kwamen we een kat tegen die rustig op een stoeltje staat bij de voordeur van iemands huis. Ik zei tegen de kinderen dat ze stil moesten zijn en ik benaderde kat rustig en ging door mijn knieen. Ik zag al meteen dat de kat hier niet van schrok en dus niet meteen heel bang was. Ik stak dus mijn hand uit en de kat ruikte daaraan en duwde daarna zijn/haar kop tegen mijn hand aan. Ik heb de kat dus een tijdje zitten aaien. Wat me opviel was dat ze 1x heel zachtjes in mijn hand beet. Ik voelde het wel, maar het gebeurde zonder agressie, het was geen uithaal of iets dergelijks. Ik stopte dus even met aaien. Ze keek met niet met grote ogen of iets dergelijks aan.
Na een paar minuten besloot ik maar te gaan dus strekte nog 1x mijn hand naar haar uit, ook nu boog ze zelf naar voren om geaaid te kunnen worden. Ik aaide er nog heel even en stond toen op. Toen viel me op dat haar staart heen en weer ging. Niet heel snel, ook niet heel fel, maar toch bewoog ze haar staart heen en weer.

En het laat me niet los. Ik ben gewoon zo nieuwsgierig wat ze heeft laten zien, die ene 1x zacht bijten, en het zwaaien met haar staart, wat dat in deze context betekent?

Wat denken jullie? Kan het zo zijn dat een kat zelf initiatief neemt maar het toch spannend vind of geïrriteerd raakt?

groet,

Joris.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kattentaal

Bericht door Kytumymo »

Ik denk dat ze ondanks haar vriendelijke benadering op haar hoede is. En misschien heb je haar ergens geraakt wat ze minder prettig vond of te spannend, vandaar het beetje. Bij het kopjes geven proberen ze hun geur over te brengen.
Ik loop op straat nooit op katten af, ik aai ze alleen als ze zelf komen en dan nog ben ik voorzichtig en doe ik dat niet direct. En met je ogen knipperen maakt het ook minder bedreigend.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kattentaal

Bericht door DeTut »

Bijten in je hand zijn liefdesbeetjes, een manier van contact maken. Doet moederpoes bv ook met de kleint jes. Is ook een manier om jullie geuren te vermengen, erg belangrijk voor een kat. De zwiepstaart is teken van opwinding, spannend. Dat is niet per definitie negatief, vergelijk het met ons gevoel bij een first date: leuk maar spannend, je bent heel erg alert op wat komt. Het is dus kattentaal maar let op, want de kat kan snel overprikkeld raken....
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattentaal

Bericht door nellebel »

liefdesbeetjes daar is onze gijs ook een ster in. en sabbelen in mijn nek en oren. inderdaad bij vreemde katten altijd rustig benaderen en goed opletten. die fijne leuke spanning kan ineens teveel voor ze worden en dan krijg je een mep. wat je doet is goed. gewoon je hand ervoor houden en ze zelf laten koppen. ik spreek ook elke kat op straat aan en kijk of ze wel of niet komen. echt aaien zal ik ook niet doen, hooguit ze zelf tegen mijn hand laten bewegen, ik hou mijn hand dan ook gewoon stil. . aangezien ik thuis er 2 heb zitten is het eerste wat ik thuis doe wel altijd eerst handen wassen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattentaal

Bericht door Rik »

Leuk hè, kattentaal leren :)
Welkom op het forum als nieuwe officiële kattenfan.
Goed dat je je ingelezen hebt voordat je ging oppassen. Dat scheelt inderdaad heel veel.

Je hebt tot nu toe wel te maken gehad met sociale katten. Want dat kan ook heel anders gaan. Een kat geeft niet altijd aan geaaid te willen worden als ie kopjes geeft. Dat doen ze eigenlijk meer om hun geur te verspreiden (met de geurklieren die bij de wangen zitten). Het is dus geen uitnodiging om te aaien. Als je dat bij mijn Bowy gedaan zou hebben, die dan ook lief langs je benen streelt, dan zou je een haal hebben gekregen ;)

Een sociale kat (wat Bowy dus niet was) kan met het kopjes geven wel aangeven open te staan voor fysiek contact. Maar ook dan is het soms van belang hoe je een kat aait. Stevig over de rug aaien kan de kat n.l. 'stimuleren'. Een soort van 'opwinden'. Dan gaat de staart zwiepen en kunnen ze op een gegeven moment ook 'uitvallen'. Dat is dan niet echt van agressie maar meer van opwinding. Dat wordt heel vaak verkeerd geïnterpreteerd.

En of het zo kan zijn dat een kat zelf het initiatief neemt maar het toch heel spannend vindt... ja, absoluut. Katten zijn heel nieuwsgierige beestjes. En inderdaad proberen ze dingen uit die ze heel spannend vinden. Dat zie je ook wel op straat. De kat wil eigenlijk wel naar jou toe, maar blijft op een afstandje. Pas wanneer jij, met je houding e.d., aangeeft geen gevaar te zijn komen ze dichterbij. En dan nog heel voorzichtig. En als ze zich laten aaien (met zwiepende staart) dan zijn er nog 'tig andere kleine lichaamsuitingen en houdingen die je in de gaten zou moeten houden.

https://www.youtube.com/watch?v=Si-yk1KxYX0

PS. Als kattentaal je interesseert is het ook heel leuk om meer filmpjes te zien van Jackson Galaxy.
Hij heeft ook een programma "My Cat From Hell" (momenteel op TLC en Animal Planet).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Joris7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:52

Re: Kattentaal

Bericht door Joris7 »

Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik ben blij om te lezen dat ik qua benadering vrij goed zit. Ook een goeie vond ik dat een kat die kopjes geeft niet per se -geaaid wil worden. Als ik dat dan toch doe bij katten die ik niet ken is het inderdaad wel goed opletten ;-)

Wat ik sowieso niet doe is de kat aanstaren. Kijk ze maar kort aan en kijk dan weg. Ik benader ze rustig maar als ik beweeg wel met overtuiging, dus niet met een bibberend handje of een hand wat zich uitstrekt, maar dan halverwege stopt, nee toch niet, dan voorzichtig toch weer de hand naar voren. Nee, als ik beweeg, dan wel in een vloeiende lijn door.

De vergelijking met een first date vind ik ook een goeie, dat het contact zowel leuk als spannend kan zijn. Dat een zwiepstaart ook positieve opwinding kan zijn wist ik niet, handig, op internet word een zwieptaart eigenlijk alleen maar als negatieve spanning uitgelegd. Ik snap dat zo'n zwiepstaart en de positieve spanning die het blijkbaar ook kan zijn, kan overslaan in overprikkeld raken met bijbehorend gedrag.

@rik, Heb het filmpje gezien waar je naar linkte. Ik ken Jackson Galaxy en zijn tv-show. Ik vind het een sympathieke, geinige kerel. Een stuk beter te pruimen dan die Cesar Milan (waarvan ik het idee heb dat de honden vooral bang voor hem zijn, victoria stillwell vind ik al veel beter met honden.)
Filmpje verteld duidelijk wat wel en niet te doen om agressie te voorkomen. Ik heb al veel afleveringen van my cat from hell gezien. Interessant programma, maar het laat je niet echt de details van de communicatie van katten zien. Dat blijft toch iets wat je zelf moet ondervinden in de praktijk.

Vandaag weer een uiterst sociale kat op straat (een andere), die mauwend naar me toe kwam en zich liet aaien, ookal was het maar voor even. Ze sprong vervolgens op een auto en ging op haar rug liggen. Voor zover ik weet is je buik laten zien nogal een kwetsbare handeling voor een kat, dus dat deze dit voor mijn neus deed betekent dat ze wel erg sociaal aangelegd is en totaal niet bang voor mensen.

groet!
Plaats reactie