Kat wast zich steeds tijdens spelen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
JXL88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2018 11:20

Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door JXL88 »

Zoals de titel al zegt als je met onze kat speelt dan gaat hij zich continu zitten wassen. Hij geeft bijv een tikje aan een hengeltje of aan een balletje en daarna is het gelijk weer wassen. Dan moet je eerst weer wachten tot ie klaar is en dan speelt ie weer heel even en dan is het gelijk weer wassen. Is dit normaal kattengedrag ? Zo ja waarom doet ie dit ?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door nellebel »

onze nellie deed dat ook, bij haar was het stress. zij had een traumatisch verleden en kon haar spanning bijna niet kwijt, dus de spanning die ze kreeg ook bij het spelen raakte zij op die manier kwijt door zich te gaan wassen. hier werd zij weer rustiger van
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door Rik »

Klinkt als obsessief gedrag (en dat kan inderdaad ook door stress zijn). Het is in ieder geval geen 'normaal kattengedrag'. Ik zou ze in het wild ook niet zo zien dat ze na het vangen van een muisje eerst even gingen wassen voordat ze dat prooi veiligstellen ;) (dat doen ze meestal erna)

Zijn er ook nog andere tekenen (misschien van stress)? Overmatig wassen?
Overmatig wassen: de oorzaken
  • Huidproblemen (met of zonder jeuk)
    • Het hoofdstuk “huidproblemen” is te groot om volledig te kunnen noemen, maar berucht zijn bijvoorbeeld vlooien en vlooienallergie. Ook allergieën, zoals een voedselallergie kunnen een rol spelen.
  • Pijn in of op het lichaam
  • Stress of angst
    • Wassen kan door je kat worden ingezet als methode om zichzelf rustig te maken.
https://howtocat.nl/overmatig-wassen-kat/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
JXL88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2018 11:20

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door JXL88 »

Oke. Hij is nu een maandje bij ons en had het idee juist dat ie steeds relaxer wordt. Heel af en toe schrikt hij nog wel van onverwachte bewegingen , vooral bij de kinderen maarja het is voor hem ook allemaal wennen natuurlijk. Dus heb niet het idee dat ie gestresst is. Heb gelezen dat katten veel aan vachtverzorging doen dus wat is dan overmatig ? Zijn vacht ziet er verder goed uit , ook geen kale plekken. Maar dat wassen tijdens het spelen begint nu echt op te vallen , hij doet het gewoon standaard
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door Rik »

JXL88 schreef: 14 nov 2019 13:48 Heb gelezen dat katten veel aan vachtverzorging doen dus wat is dan overmatig ?
Het is absoluut zo dat katten heel erg veel aan vachtverzorging doen. Hoewel ik Bono de eerste maanden zichzelf bijna niet zag wassen, in tegenstelling tot Yuna. Maar inmiddels is hij ook poetserig geworden.

Maar wassen tijdens het spelen lijkt mij toch echt vreemd. Of het spel is niet spannend genoeg. Dat kan natuurlijk ook. Je ziet soms wel eens op die video's van My Cat From Hell hoe 'slecht' mensen spelen met de katten. Een beetje passief rondwapperen met een verenstokje is absoluut niet voldoende. Dat moet je ook echt doen alsof het een echte prooi is.

https://youtu.be/sR0StLh6uKE?t=186
(be the bird, be the worm, be whatever it is...)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
JXL88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2018 11:20

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door JXL88 »

Ja ik vind het zelf ook vreemd. Ik had de video gezien en ik probeer het ook na te bootsen. Hij vind het leuk als ik zo'n hengel gebruik bij de tafels en stoelen. Hij kijkt dan vanuit onder de tafel en 'valt' dan aan. Als ik die hengel gewoon gebruik midden in de woonkamer dan vindt ie er ook niet veel aan. Hij volgt hem wel maar doet niks. Soms verstop ik hem ook bij de krabpaal en dan valt ie ook wel aan. Maar als ie hem dan heeft dan laat ie weer los om zich weer te gaan wassen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door Rik »

JXL88 schreef: 14 nov 2019 14:09 Maar als ie hem dan heeft dan laat ie weer los om zich weer te gaan wassen
Kan ook zijn dat ie dan denkt... "ok, gevangen. En nu?"
Dan is voor hem het spel op dat moment voorbij.

Zo is Bono ook een beetje. Yuna blijft haar prooi wel vasthouden. Bono is ook heel moeilijk aan de hengel te krijgen. Bij hem is het na het pakken gelijk loslaten en plat op de grond liggen in de aanvalshouding tot hij weer aan de gang kan (maar hij blijft dus wel alert). Yuna kan ik echt laten jagen in rondjes.

Een andere hengel (of zelfs stok met draadje) kan ook wel eens helpen. Of ervoor zorgen dat het 'prooi' tegenstribbelt als hij hem gevangen heeft (lees: losrukken). Snoepje geven na de vangst? Of brokje weggooien dat ie daar achteraan moet hollen? En dan weer de hengel/stok. (Er zijn bepaalde hengels waar ik Yuna ook bijna niet mee van haar plaats kan krijgen)

Het hoeft dus niets ernstigs te zijn (of stress o.i.d.). Het kan ook gewoon zijn dat ie denkt "zo, nu ff wassen". Maar hier weten ze dat het spel nog niet is afgelopen en ze 'nog aan de bak moeten' voor die snoepjes. Dus wassen kan dan wel ff wachten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door Anne »

Maxi hier zit zich zelf ook continu te likken en te wassen, maar niet tijdens het spelen.
Ik vermoed dat het stressgerelateerd is of dat het iets met spanning/opwinding te maken heeft.
Als het bijv. etenstijd is dan lijkt het wel alsof hij zich moet afreageren en dan begint hij aan zijn pootje te likken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
JXL88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2018 11:20

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door JXL88 »

Rik schreef: 14 nov 2019 14:19 Kan ook zijn dat ie dan denkt... "ok, gevangen. En nu?"
Dan is voor hem het spel op dat moment voorbij.

Zo is Bono ook een beetje. Yuna blijft haar prooi wel vasthouden. Bono is ook heel moeilijk aan de hengel te krijgen. Bij hem is het na het pakken gelijk loslaten en plat op de grond liggen in de aanvalshouding tot hij weer aan de gang kan (maar hij blijft dus wel alert). Yuna kan ik echt laten jagen in rondjes.

Een andere hengel (of zelfs stok met draadje) kan ook wel eens helpen. Of ervoor zorgen dat het 'prooi' tegenstribbelt als hij hem gevangen heeft (lees: losrukken). Snoepje geven na de vangst? Of brokje weggooien dat ie daar achteraan moet hollen? En dan weer de hengel/stok. (Er zijn bepaalde hengels waar ik Yuna ook bijna niet mee van haar plaats kan krijgen)

Het hoeft dus niets ernstigs te zijn (of stress o.i.d.). Het kan ook gewoon zijn dat ie denkt "zo, nu ff wassen". Maar hier weten ze dat het spel nog niet is afgelopen en ze 'nog aan de bak moeten' voor die snoepjes. Dus wassen kan dan wel ff wachten.
Ik ga je tips proberen dankjewel.
JXL88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2018 11:20

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door JXL88 »

Anne schreef: 14 nov 2019 16:55 Maxi hier zit zich zelf ook continu te likken en te wassen, maar niet tijdens het spelen.
Ik vermoed dat het stressgerelateerd is of dat het iets met spanning/opwinding te maken heeft.
Als het bijv. etenstijd is dan lijkt het wel alsof hij zich moet afreageren en dan begint hij aan zijn pootje te likken
Oke. Ja dat kan ook dat het gewoon opwinding is. Wel jammer want je kunt niet gewoon eens een tijdje spelen haha.
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door Geert »

Wij hebben ook gemerkt dat de ene hengel de andere niet is. Hier is vooral de hengel van Trixie (gekocht bij Zooplus) zeer in trek. Dit is een hengel waar de veren dermate aan vast hangen dat de veren ronddraaien als je met de hengel zwiept. Ze zijn er verzot op. Een andere hengel met eveneens veertjes vinden de moeite niet waard; als je (probeert) hiermee te spelen dan bekijken ze je zo van so what? en gaan zich vervolgens uitgebreid gaan wassen.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door Synemios »

Ik heb hier verschillende katten en bij sommigen zijn die hengels met veertjes juist favoriet.
Bij anderen weer een andere hengel, het is dus ook kat afhankelijk wat ze leuk vinden.
Daarbij houden sommigen ervan als je over de grond met de hengel gaat en anderen juist weer in de lucht.
Het is altijd even uitzoeken wat de kat leuk vind, ik heb ook katten gehad die geen enkele hengel leuk vonden maar een bal of muisje weer wel.

Dat wassen tijdens het spelen zie ik hier eigenlijk ook niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door castratenkoor »

Wassen is het afbouwen van spanning. Als katten ruzie hebben en elkaar aan starend tegenover elkaar zitten, dan gaan ze zich ook vaak wassen na afloop - om te ontstressen.

Tijdens spelen wassen hoeft niks te maken te hebben met jeuk of irritatie. Jouw kat kan gewoon wat moeilijker met spanning om gaan. Ook iets heel leuk vinden - positieve spanning zeg maar.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door Zotvanpoezen »

Deze laatste reactie is helemaal juist!

Mijn gezonde en heel rustige kat Duvel zie ik dat ook doen als hij naar muizen loert. Het is niet echt wassen , maar korte nerveuze likjes, soms gepaard met kleine schokjes van de rugspieren onder de huid.
Ik heb er ergens een filmpje van in mijn album, maar ik moet ff zoeken op welke blz.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
JXL88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2018 11:20

Re: Kat wast zich steeds tijdens spelen

Bericht door JXL88 »

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik dan nog niet het juiste speeltje heb gevonden ;) Heb een speelmuisje en daar een lint aan vastgemaakt en als ie daar eenmaal mee speelt dan is het wassen wel minder. Ik denk dat ik ook even ga kijken naar zo'n hengeltje met zo'n veertje waarvan het lijkt dat ie vliegt.
Plaats reactie