Oudere katten in huis genomen, hebben nu ruzie

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
MDHM
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2019 20:06

Oudere katten in huis genomen, hebben nu ruzie

Bericht door MDHM »

Wij hebben van andere mensen 2 poezen van 7 jaar overgenomen. Nu is het zo dat de ene poes het hele huis door durft te lopen en de andere niet, die blijft in de kattenkamer en komt af en toe de trap af.
Wat mijn zorgen maakt is dat als wij poes nummer 2 aandacht geven (dus de afwachtende kat), poes nummer 1 er op af gerend komt en dan ruzie gaat maken met poes nummer 2.
Navraag bij de vorige baasjes hebben ze dit nooit gedaan en zijn het altijd dikke vriendjes.
Ik heb geprobeerd om poes nummer 2 naar beneden te halen, maar die ging krabbend ontsnappen uit mijn armen.

Iemand nog een tip?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oudere katten in huis genomen, hebben nu ruzie

Bericht door Synemios »

Hoe lang zijn ze al bij jullie?
Soms als katten stress hebben ( en een ander huis en personeel geeft stress) dan halen ze naar elkaar uit, het kan zijn dat het gewoon tijd nodig heeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere katten in huis genomen, hebben nu ruzie

Bericht door Rik »

MDHM schreef: 29 okt 2019 20:12 Ik heb geprobeerd om poes nummer 2 naar beneden te halen, maar die ging krabbend ontsnappen uit mijn armen.
Sowieso de onzekere poes niet in je handen of armen nemen. En zeker al niet om ergens mee naartoe te nemen wat ze niet kent. Dat maakt het alleen erger.

Hoe lang zijn ze er al?
De vraag is ook of poes 1 kwade bedoelingen heeft wanneer je poes 2 aandacht geeft. Het kan ook zijn dat ie denkt "o, leuk, spelen en aandacht". En het kan zijn dat poes 2 daar niet van gediend is (omdat ze nog te onzeker is). Dus waaruit bestaat die ruzie precies?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Oudere katten in huis genomen, hebben nu ruzie

Bericht door Bibi_1977 »

Ik vraag me ook af hoe lang ze er zijn?

Verhuizen een nieuwe omgeving, dat geeft best veel stress. Mila was ook ouder toen ze hier kwam en ze heeft dagen achter de bank gezeten.

Geef het tijd en geef ze de ruimte om zelf het huis te verkennen. Vooral voor de bange poes niets forceren, ze komt vanzelf.

Waardoor ze "ruzie" hebben is lastig te beoordeelden zo. Door de veranderingen en stress en dus ook verandering in het gedrag van de beide katten kan het heel goed zijn dat er eentje bozig reageert, immers haar vriendinnetje gedraagt zich anders en dat is raar. Raar kan weer een onzekerheid oproepen bij de poes die wel het huis verkend waardoor ze instinctief reageert.
Ook is het een geheel nieuw huis en een nieuw territorium. Het zou ook kunnen zijn dat er even weer een statement gemaakt word door de minder bange poes.

Ik zou ze vooral lekker in hun eigen tempo de situatie laten ontdekken. Waak er uiteraard voor dat het "ruzie" maken geen vechten is/ word. Echter zit er een groot verschil tussen waarschuwen en vechten. Ben je katten gewend? Zo ja dan zie je het verschil wel :)

Superlief van jullie dat jullie deze 2 dames een nieuw warm huisje geven 🐈
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
MDHM
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2019 20:06

Re: Oudere katten in huis genomen, hebben nu ruzie

Bericht door MDHM »

Na een week is poes nummer 2 ineens naar beneden gekomen en vond poes nummer 1 het goed.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere katten in huis genomen, hebben nu ruzie

Bericht door Rik »

Die had dus nog even wat meer tijd nodig. En dat vond poes 1 maar raar. Fijn dat ze nu ook beneden komt. Benader haar op haar tempo en het gaat helemaal goed komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oudere katten in huis genomen, hebben nu ruzie

Bericht door Synemios »

Goed nieuws en eens met Rik
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie