Hoe vaak spelen jullie senior katten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Hoe vaak spelen jullie senior katten?

Bericht door yana »

Heb zelf 2 katten van 15/15.5jr. En het spelen van met name 1 wordt minder. hij krijgt al eea voor zn artrose. Verder is hij wel ok. Mooie vacht, urine ok, valt niet af (zelfs wat aangekomen).
Maar ik vraag me af of ik niet te veel van hem, ze, verwacht. Ik zit nog een beetje met 7/8 jarigen in mn hoofd denk ik.

Dus hoe vaak spelen jullie senior katten nog? Dus zegmaar vanaf 15 jr ofzo? Nooit? bijna nooit? Soms? Of regelmatig?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe vaak spelen jullie senior katten?

Bericht door Rik »

Bowy speelde toen ze 15 was ook niet echt meer. Wel kwam ze nog af en toe met een kikker naar binnen maar echt spelen zat er niet meer in. Veel slapen, rondje tuin, af en toe dus een kikker pakken, weer naar binnen, wat eten en weer slapen. Van een groene speelsliert was ze zelfs bang. Van een laserlampje ook. Nu bleek later dat ze dus erg slecht zag (alleen nog schaduwen) door een te hoge bloeddruk en nierfalen.

Overigens is het soms ook wel de manier waarop je met ze probeert te spelen. Een beetje passief met een hengel rond zwiepen is lang niet voor alle katten uitdagend genoeg. Soms moet je dat ook slimmer aanpakken zodat het jachtinstinct getriggert wordt. Meestal krijg je een slome kat dan nog wel een beetje 'aan de gang'.

Maar als een kat al artrose heeft en op leeftijd is, dan zullen die dingen toch ook mee gaan spelen en worden ze minder actief.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Hoe vaak spelen jullie senior katten?

Bericht door Kytumymo »

Ik denk dat het per kat verschilt.
De kat van mijn moeder werd 19 jaar en kon je nooit lokken om te spelen, uit zichzelf deed ze het al helemaal niets. Het enige dat ze leuk vond was een lazerlampje.
De oudere katten die ik zelf heb gehad waren ook erg verschillend. De ene speelde met 17 jaar nog iedere dag, sprintjes trekken op het gras of de krabpaal in. De andere maakte eens in de week wat gekke bokkensprongen. Weer een ander werd alleen actief als ik iets met catnip aan hem gaf. En nu? De kater van 8 jaar luiert liever in de tuin zonder verder iets te doen terwijl de poes van 10 jaar over het gras racet. Die 2 vangen dan wel weer samen muizen door de schutting (ze gaan gewoon ergens zitten en wachten tot er een muis voorbij loopt, dus niet heel actief). De kater vangt ze en de poes mag ze hebben.
Het kitten van 7 maanden speelt vaak het actiefst na 22 uur, dan vliegen de nepmuizen je om de oren en rent ze met kleine zachte balletjes de trap op en af.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie