Kat 'veegt' met pootje over vloer

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Kat 'veegt' met pootje over vloer

Bericht door Iris85 »

Onze kater (bijna 4) heeft periodes dat hij (zonder nagels) met zijn voorpootje over de laminaatvloer veegt. Hij doet dit dan in de nacht of heel vroeg in de ochtend. Mijn vriend en/of ik worden daar wakker van, wat dus onze slaap breekt. De kat buiten de slaapkamer houden heeft geen zin, dan gaan hij en de andere twee katten lopen krabbelen en miauwen aan de deur. Als hij gaat vegen, dan laat ik hem maar naar buiten in de tuin, zodat wij verder kunnen slapen. Er zijn ook periodes dat hij het niet doet, maar nu is het alweer een paar weken achter elkaar, iedere dag. Heb weleens gelezen, dat ze dat doen om hun eten/prooi te begraven, maar zijn etensbakje staat beneden en de prooien blijven altijd buiten. Weet iemand waar dit gedrag vandaan komt? Een manier om naar buiten te kunnen? Of iets anders? En wat kan ik er aan doen? Een volledige nachtrust is wel fijn namelijk😁. Bedankt voor jullie antwoorden.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat 'veegt' met pootje over vloer

Bericht door Zotvanpoezen »

Als het een "begraafbeweging" is, kan het door een geurtje komen op deze plaats.
Heb je er een filmpje van?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat 'veegt' met pootje over vloer

Bericht door Anne »

Is het elke keer op dezelfde plek? Dan zou je er iets op kunnen zetten zodat je lekker verder kan slapen
Hummel* deed dit standaard nadat ze klaar was met eten, dan ging ze het plekje markeren met haar pootjes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: Kat 'veegt' met pootje over vloer

Bericht door tbtirza »

Hier ook zo'n graafbeweging, maar dan na het eten inderdaad. Een teken dat ze genoeg heeft en de rest eigenlijk wil begraven / bewaren voor later. ( stond op internet )
Lizzy
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Kat 'veegt' met pootje over vloer

Bericht door puksji »

Puk (13) doet dit ook vaak. Ze gaat daarna zitten op het plekje wat ze heeft geveegd. We noemen haar ook poetspoes.
En als ze in haar mandje stapt, schud ze eerst haar achterpootjes een voor een.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Re: Kat 'veegt' met pootje over vloer

Bericht door Iris85 »

puksji schreef: 14 sep 2019 09:11 Puk (13) doet dit ook vaak. Ze gaat daarna zitten op het plekje wat ze heeft geveegd. We noemen haar ook poetspoes.
En als ze in haar mandje stapt, schud ze eerst haar achterpootjes een voor een.
Hoe lang doet ze dit, wij hebben er na een paar minuten wel genoeg van, ook omdat het ons in onze slaap stoort. Daarbij ben ik ook bang dat ie gewoon van kwaadheid op bed gaat plassen omdat hij zijn zin niet krijgt, omdat ik hem niet buiten laat. Dat is al een paar keer gebeurd namelijk. We hebben hier geen kattenluik, omdat we een huurhuis hebben.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kat 'veegt' met pootje over vloer

Bericht door Emmajoja »

Iris85 schreef: Hoe lang doet ze dit, wij hebben er na een paar minuten wel genoeg van, ook omdat het ons in onze slaap stoort. Daarbij ben ik ook bang dat ie gewoon van kwaadheid op bed gaat plassen omdat hij zijn zin niet krijgt, omdat ik hem niet buiten laat. Dat is al een paar keer gebeurd namelijk. We hebben hier geen kattenluik, omdat we een huurhuis hebben.
Heb je geen kattenbak in die kamer staan? Afbeelding Vreemd.. Zou niet weten waarom er op bed geplast wordt anders.. Maar revenge plassen is niet een ding. Zou ook nog een te vieze (voor een kat standards) bak kunnen zijn

Als de kat aan de deur krabt kun je er ook een stukje dubbelzijdig tape op doen waar gekrabt wordt (of op de grond ofzo, waar de kat maar krabt) . Dan leren ze het best snel af. Zo red ik mijn stoelen thuis Afbeelding

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat 'veegt' met pootje over vloer

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb de indruk dat jouw katje het doorheeft dat ze daarmee jullie (negatieve)aandacht krijgt om buiten te mogen om energie kwijt te raken of om te plassen of te poepen als ze dat graag buiten doet. Het is haar al gelukt dat ze door dat vegen in de tuin mocht, dus zal ze het nog proberen.
Van kwaadheid op het bed plassen doen katten niet. Wel als ze een blaasontsteking hebben of als de kattenbak hen niet bevalt (vuil, te klein, geen aangenaam grit, geen goede locatie, met kap en/of klep of maar 1 bak terwijl ze er liever twee willen: 1 om te plassen en 1 om te poepen en noem maar op)
Sproeien uit frustratie kan wel, maar dat is iets anders dan plassen en een heel ander verhaal ;-) .
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Re: Kat 'veegt' met pootje over vloer

Bericht door Iris85 »

Ik heb net de vloer eens goed gedweild. Ben benieuwd of dit gaat helpen. Het is eigenlijk hetzelfde vegen (graven) wat hij wel eens doet als hij klaar is met eten. @Zotvanpoezen, ben ook bang dat het negatieve aandacht is om naar buiten te mogen. Soms kan ik er 3x in de nacht uit (buiten laten, binnen laten, buiten laten of andersom). Ik kan het nog wel negeren allemaal en proberen net te doen alsof ik niets hoor en zo hopen dat hij het afleert. Alleen mijn partner werkt 40u per week en wil dus een goede nachtrust hebben, dus meest handige optie is om gewoon bed uit te gaan en de kat zijn zin te geven.
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Re: Kat 'veegt' met pootje over vloer

Bericht door Iris85 »

Helaas vloer dweilen heeft niet geholpen😑
Plaats reactie