Kat met tegenstrijdig gedrag?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Annie2019
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2019 16:31

Kat met tegenstrijdig gedrag?

Bericht door Annie2019 »

Sinds 6 dagen woont Annie bij mij, een poes van 10 jaar.
De vorige eigenaar vertelde over Annie dat zij lief is maar ook erg schrikachtig sinds ze enkele jaren terug is aangereden. Sindsdien heeft ze vooral een rustige omgeving nodig en kwam ze dan af en toe even bij haar zitten om een een aai te halen Zoals ik wel had verwacht was de verhuizing voor Annie erg spannend en woont ze vooral onder banken, bed of achter gordijnen. Ze zit dan wat angstig naar mij ze kijken. Als ze door het huis loopt doet ze dit sluipend en gehaast.
Het vreemde is echter dat ze `s nachts (vanaf de 2de nacht) ineens nogal aanwezig is. Loopt miauwend rond , staat op mn hoofd, spint, trappelt, kwijlt ,geeft met haar pootje en met vrij dwingende kopjes aan dat ze aandacht wil. Ze wil geaaid, kroelen en likken en bijt zachtjes op mn vingers. Ik mag haar overal aaien (ook op haar buik) en ook vastpakken. Ze gaat dan lekker tegen mij aan liggen. Echt de perfecte knuffelkat!
S ochtends echter verandert ze weer in die angstige kat. Dit gebeurt nu al 5 nachten. Het is net of ik 2 verschillende katten in huis heb. Iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik haar overdag kan helpen?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat met tegenstrijdig gedrag?

Bericht door Zotvanpoezen »

Het kan zijn dat je kat later overdag zich minder angstig zal gedragen als je hem wat tijd geeft en hem negeert als hij angstig is. Maar katten met tegenstrijdige karakters bestaan wel degelijk. Ik heb er 1 die elke bijna ochtend onhandelbaar was: agressief tegenover de anderen, sproeien, overal kopjes geven, luid miauwen zoals een ongecastreerde kater, rondjes dolen, alle aandacht opeisen enz...Maar na enkele uren is hij de leukste en braafste kat die je je maar kunt wensen tot de volgende ochtend. Maar ik heb daar iets op gevonden waardoor hij zich nu heel acceptabel gedraagt :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat met tegenstrijdig gedrag?

Bericht door Synemios »

's nachts is het over het algemeen rustiger, ook wat omgevingsgeluiden betreft.
Angstige katten reageren daar vaak heel sterk op.
Lizzy eet bijvoorbeeld overdag amper die reageert op ieder geluidje.
Ik denk dat het daar iets mee te maken heeft.
Een angstige kat mag je best ondersteunen als ze daar om vragen, verder gewoon met rust laten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Annie2019
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2019 16:31

Re: Kat met tegenstrijdig gedrag?

Bericht door Annie2019 »

Synemios schreef: 01 sep 2019 17:58 's nachts is het over het algemeen rustiger, ook wat omgevingsgeluiden betreft.
Angstige katten reageren daar vaak heel sterk op.
Lizzy eet bijvoorbeeld overdag amper die reageert op ieder geluidje.
Ik denk dat het daar iets mee te maken heeft.
Een angstige kat mag je best ondersteunen als ze daar om vragen, verder gewoon met rust laten.
Wellicht dat het inderdaad die omgevingsgeluiden zijn. Ze moet natuurlijk ook aan de nieuwe omgevingsgeluiden wennen. En wat betreft het eten; dat doet ze inderdaad ook vooral 's nachts. En ik laat haar overdag ook met rust.
Annie2019
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2019 16:31

Re: Kat met tegenstrijdig gedrag?

Bericht door Annie2019 »

Zotvanpoezen schreef: 01 sep 2019 17:37 Het kan zijn dat je kat later overdag zich minder angstig zal gedragen als je hem wat tijd geeft en hem negeert als hij angstig is. Maar katten met tegenstrijdige karakters bestaan wel degelijk. Ik heb er 1 die elke bijna ochtend onhandelbaar was: agressief tegenover de anderen, sproeien, overal kopjes geven, luid miauwen zoals een ongecastreerde kater, rondjes dolen, alle aandacht opeisen enz...Maar na enkele uren is hij de leukste en braafste kat die je je maar kunt wensen tot de volgende ochtend. Maar ik heb daar iets op gevonden waardoor hij zich nu heel acceptabel gedraagt :grin:
Ik bemoei mij overdag ook niet direct met haar en dwing haar nergens toe. praat wel zachtjes zodat ze went aan mijn stem. Wellicht trekt ze nog bij overdag, het is `s nachts echt zo`n aanhankelijk katje!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat met tegenstrijdig gedrag?

Bericht door Zotvanpoezen »

Dan zal het volgens mij wel langzaam beter gaan ;-)
Volgens mij ben je goed bezig!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat met tegenstrijdig gedrag?

Bericht door Synemios »

Eens met Carine, je bent al goed bezig.
Het kan heel goed dat ze straks als ze wat meer gewend is dat gedrag overdag ook laat zien.
Je hebt met een angstige kat vooral veel tijd en geduld nodig ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat met tegenstrijdig gedrag?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kat die op zolder heel lief en aanhankelijk was. Maar beneden niks van ons moest weten. Heel apart. Dat is nu overigens niet meer zo. Hij is nu 10 jaar.

Je hebt de poes nog maar kort in huis. Ik denk dat ze wel bij zal trekken, heeft alleen wat tijd nodig. Zeker bij een poes van 10 jaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie