Gedrag na bezoek dierenarts

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Rik »

Ik geloof niet dat katten echt jaloers kunnen zijn. Ik ieder geval niet zoals mensen. Ja, hij wil misschien daar liggen maar het is dan niet jaloezie (meer van "ik wil, ik wil").

Probeer ze ook zoveel mogelijk gewoon bij elkaar te laten. Brommen, grommen, blazen en een enkele mep zijn niet erg. Zolang de oudste er maar niet vol op duikt. Hij wil gewoon de grenzen aangeven en alles op zijn tempo laten gaan. Als blijkt dat de jongste minimaal reageert (en dus niet terugaanvalt) zal dat weer meer zekerheid geven. Tot er die klik in zijn hersenen van herkenning weer overgaat van "o, die ken ik".

Ik hoop dat hij dan voor het weekend weer wat zekerder is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5166
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Synemios »

Weer eens met Rik,

Maar ja het zijn net kinderen, als ik iedereen een eigen speeltje geef dan willen ze toch perse het speeltje van de ander en zo houden ze je lekker bezig 😉
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Vanochtend nog weinig verbetering helaas. De jongste glipte de woonkamer in en ging onder hem op de krabpaal zitten. En de oudste begon weer.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Rik »

Heb je ze gewoon laten zitten?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Ja. Ik was snoepjes aan het geven en dacht ga door want dan is hij wellicht afgeleid. Maar helaas. De jongste is zelf weggegaan omdat die andere zo deed. En nu zitten ze weer apart.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Ik las jouw reactie van zoveel mogelijk bij elkaar laten. Maar ik zit met dat weekend.. Durf ze niet goed bij elkaar te laten dan eerlijk gezegd.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Ik overweeg het volgende. Allebei naar de dierenarts brengen en daar een paar uur laten staan. Optie of zou dat het nog erger maken? Sorry dat ik zoveel vraag, maar weet niet wat te doen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5166
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Synemios »

Ik denk dat je juist zoveel mogelijk extra stress moet zien te vermijden.
Je hebt tijd en geduld nodig.
Zolang er toezicht is zoveel mogelijk bij elkaar laten en anders ze scheiden zolang er niemand is om op te letten.
Alleen als dat een heel weekend duurt dan volgende week opnieuw proberen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door pinguin »

Cats007 schreef:Ik overweeg het volgende. Allebei naar de dierenarts brengen en daar een paar uur laten staan. Optie of zou dat het nog erger maken? Sorry dat ik zoveel vraag, maar weet niet wat te doen.
Slecht idee dan zijn ze beide gestrest en heb je kans dat het helemáál niet meer goed komt.

Ik zou ze dat weekend appart houden en een her introductie doen langzaam

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Helemaal gelijk. Geen goed idee en dacht ik ook meteen na het plaatsen.

Weekend blijven ze apart. Kunnen elkaar hooguit zien door een raam naast de deur maar kunnen niet naar elkaar toe.
Na het weekend kijk ik hoe het gaat. Vooralsnog is er zeer minimale vooruitgang. Het blazen etc is een heel heel klein beetje minder, maar nog lang niet weg. En de jongste snapt er helemaal niks van geloof ik.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Hoi,

Ik vraag mij af, want ik vind het heel moeilijk geduldig te zijn omdat ze ervoor prima met elkaar overweg konden, hoelang ik ze ongeveer gescheiden moet houden? Ik lees van alles, maar kan niks gemiddeld vinden.

En heeft iemand ervaring met kalmeringsmiddelen in een dergelijke situatie voor de onzekere vallende kat en zo ja, welk middel?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Rik »

Feliway friends, maar volgens mij gebruik je die al.

Als ze elkaar niet fysiek aanvallen, en het blijft aken bij dat grommen, dan denk ik dat ze zoveel mogelijk bij elkaar moeten zijn. Dat lijkt mij het beste zodat de oudste zo snel mogelijk die klik in de hersenen krikgt van herkenning.

Als er wel teveel spanning is en ze vallen elkaar aan, dan moet je weer een complete traditionele introductie doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Oké.. Ik had contact opgenomen met ene gedragstherapeut. En deze gaf aan uit elkaar houden en langzaamaan introduceren. Ze zijn nu dus sinds donderdag volledig gescheiden van elkaar en om en om in elkaars ruimte zonder elkaar te zien. Morgen dan met deur op kier of echt bij elkaar?
Feliway heb ik inderdaad.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Rik »

Dat hangt er vanaf welke route je wilt volgen. Als je het idee hebt dat ze de klik weer moet vinden (een vertrouwen hebt dat dat snel weer lukt) dan is het dus bij elkaar.

Als je de introductie wilt volgen dan moet je het langzamer doen en bijvoorbeeld gaan werken met een hordeur. Eten geven aan de eigen kant en elke dag steeds dichterbij. Maar daar moet je dan wel de tijd voor nemen.

Misschien dat een filmpje van het huidige gedrag kan helpen (hier of voor de gedragsdeskundige).

Wij kunnen zo moeilijk beoordelen hoeveel spanning er daadwerkelijk in de lucht hangt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5166
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Synemios »

Ik weet dat gedragsdeskundigen dat adviseren, maar dat zou k zelf pas doen als ze echt agressief zijn tegen elkaar.
Dus ik ben het weer eens met Rik.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie