Gedrag na bezoek dierenarts

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Hou,

Mijn kater van 9 jaar is naar de DA geweest. Komen thuis en de oudste van 11 (en dominante) doet niets anders meer dan blazen en grommen. Ook naar mij. Reden weet ik. Geur.
Morgen moet ik werken. Ik twijfel of ik ze alleen kan laten of allebei in apart deel. Adviezen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Synemios »

Meestal is dat hier na een uur, hooguit 2 wel over.
Je zou de ene kat kunnen aaien en dan meteen de andere om de geur over te brengen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Het is nog volle bak aan de gang helaas. Dat probeer ik ook, maar die oudste wilt er niks van weten..
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Ik heb ze apart sinds vanochtend 5u. Ik lees verschillende dingen. Wel bij elkaar. Niet bij elkaar. Ik weet niet wat te doen. Iemand tips?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik kan geen goede tips geven omdat mijn katten er nooit een probleem van maken als er 1 naar de da geweest is. Zelf als die ene voor hun neus terug uit de transportmand stapt :grin: .
Misschien zijn jouw katjes niet echt bevriend met elkaar en zijn er daarom problemen?
Je kan ook een herintroductie proberen zoals voor katten die elkaar nog nooit ontmoet hebben. Ik zou ze in ieder geval toch apart houden als er geen toezicht bij is.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Synemios »

Wat Zotvanpoezen zegt, apart houden dan als er geen toezicht is.
Ik vind het wel lang duren en ook vreemd dat hij ook naar jou blijft blazen.
Samen eten of spelen met een hengel misschien?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

En vannacht? Ook apart of het erop wagen... Ik vind het zo moeilijk. Hij blaast naar mij als ik die jongste heb aangeraakt. En mogelijk ziet hij mij als boosdoener omdat ik 'een vreemde' heb meegenomen.

Ik heb een gedragsdeskundige een bericht gestuurd. Maar is wellicht te snel...

Komend weekend ga ik weg. Dan denk ik ook maar gescheiden houden. Hoewel dat dan tot en met zondag is.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

En moet je ze van kamer wisselen of juist niet? Een zegt van wel ander zegt van niet...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Synemios »

En met dekentjes werken, of kussentjes.
Dus de geur van de kat die naar de da geweest is daarop overbrengen en dan bij de andere kat leggen?
Ik heb ze hier echt nooit gescheiden hoeven te houden na een bezoek aan de da.
Zelfs niet na een opname.
Als ze elkaar niet aanvallen zou ik ze zelf niet scheiden tenzij je er zelf niet bij bent.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Rik »

Cats007 schreef: 24 jul 2019 20:40 Hij blaast naar mij als ik die jongste heb aangeraakt. En mogelijk ziet hij mij als boosdoener omdat ik 'een vreemde' heb meegenomen.
Nee hoor. Dit is heel normaal gedrag. Nou ja, in ieder geval voor een onzekere kat. Het komt allemaal voort uit onzekerheid. En dan kan ie jullie aandacht er nét even niet bijhebben. (Zeker niet als je naar die andere ruikt)

Die komt wel weer goed maar met tijd. Afhankelijk van hemzelf hoeveel tijd dat is.

Laat hem vooral zijn eigen gang gaan. Hij moet die zelfverzekerdheid weer terugkrijgen. Teveel veranderen en hannesen helpt daar niet bij. Gescheiden houden op momenten dat je er niet bent is wel verstandig want mocht het tot fysiek contact komen dan wil je niet dat het uit de hand loopt. In overige gevallen moet je hem dus zijn gang laten gaan en op eigen tempo weer zekerheid krijgen. Je kunt wel werken met wat introductietechnieken (samen eten op gepaste afstand en steeds dichterbij en samen spelen met een hengel zodat hij de andere weer ziet als vroegere maatje).

Mocht je een dekentje hebben waar de oudere vaak inligt kun je die wel gebruiken om de jongere even helemaal in te peperen/wrijven. Maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Bedankt voor jullie reacties!!!

Ik ben dan bang dat als ik ze te lang gescheiden houdt, dat daardoor het einde zoek is. Want dat gaat zijn van vrijdagochtend tot zondagmiddag. En heb ook niemand om bij ze te laten die ze goed kennen. De jongste reageert minimaal op het geblaas en gegrom. Denk dat dat positief is.

Dekentjes etc.. Ze slapen normaliter allebei overal. Niet echt een eigen vaste plek of dekentje. Dus dat is ook lastig. Ik heb wel toen straks de krabpaal 'onthaard' en daarmee de jongste ingesmeerd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Synemios »

Probeer zelf ook rustig te blijven.
Een kat ruikt veel meer dan wij, dus de geur van de 1 naar de ander overbrengen kan ook werken al gebruiken ze beiden dezelfde dekentjes/ kussentjes.
Heb je iets van valeriaan of matatabi stokjes in huis? Soms helpt dat ook en je hebt nog een nacht en morgen ook nog een hele dag.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Ja ik doe hard mijn best. En lukt een beetje wel.

Ik heb feliway friends ingestoken vanmiddag rond 14u en valeriaan her en der gesprayd. Heb een kussen 2aae de jongste op heeft gelegen net in de woonkamer bij de oudste gelegd.

Ik moet morgen werken maar neem net als vandaag een paar uur verlof om ze nog 'los' te laten terwijl ik erbij ben.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Synemios »

Dan heb je alles gedaan wat je nu kunt doen.
Zoals Rik al zei, nu komt het neer op tijd, niet teveel veranderen.
Samen rustig spelen eten of snoepjes geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Gedrag na bezoek dierenarts

Bericht door Cats007 »

Bedankt.

De oudste zal nu wel jaloers zijn want de jongste ligt bij mij. Maar anders had ik dus weer alles moeten omgooien.

Het zijn net kinderen ;)
Plaats reactie