Onze kitten domineert de hond.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Roosjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2019 23:28

Onze kitten domineert de hond.

Bericht door De Roosjes »

Onze ragdoll kitten Nusa "speelt" op een tamelijk ruwe manier met onze amstaff Dean.
Gisteravond was het zelfs zover dat Dean van pijn begon te piepen en we Nusa van Dean af hebben moeten trekken..
Nusa is totaal niet bang van Dean en springt ook bovenop 'm en grijpt de kop van Dean met beide poten en bijt 'm dan in z'n neus, in zijn staart of in zijn poten.
Nu weten we niet of dit speels gedrag is of dat Nusa echt Dean wilt domineren.
Mocht Dean het ooit in z'n kop halen is het in 1 hap afgelopen, maar Dean grijpt niet, doet ook geen poging daar toe.
Hij heeft wel 's op een "zachte" manier naar Nusa gegromd omdat Nusa te dicht bij zijn eten kwam, maar daar is het tot nu toe bij gebleven.
Het is ook best leuk om te zien hoe Nusa met Dean omgaat, maar we willen wel helder hebben wanneer het geen spelen van Nusa is, maar daadwerkelijk dominant of zelfs agressief gedrag is naar de hond.
Een Stafford heeft een krijgshaftig uiterlijk, maar Dean is alles behalve krijgshaftig.
Het is af en toe zelfs een mietje en wie weet voelt Nusa dat.

Groeten,

Robby en Sabina
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze kitten domineert de hond.

Bericht door Rik »

Oei. Ja, dat is een kitten. Nee, het is geen dominantie maar gewoon jachtspel. Eigenlijk wil hij dus gewoon spelen. Probleem is dat hij dus geen ander kitten heeft om me te spelen dus gaat hij dat met Dean doen. En als die er niet zou zijn dan pakt ie jullie.

Dit zou wel eens een groot probleem kunnen gaan worden. Een ander kitten kan tegen hem grommen, bijten en slaan (en op die manier de grenzen aangeven). Maar op het moment dat Dean dat gaat doen... ja, dan heb je dus een probleem. En het kan zijn dat Nusa net zo lang doorgaat tot dat punt.

Een tweede kitten zou natuurlijk de meest logische oplossing zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
De Roosjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2019 23:28

Re: Onze kitten domineert de hond.

Bericht door De Roosjes »

Rik schreef: 22 jul 2019 00:18 Oei. Ja, dat is een kitten. Nee, het is geen dominantie maar gewoon jachtspel. Eigenlijk wil hij dus gewoon spelen. Probleem is dat hij dus geen ander kitten heeft om me te spelen dus gaat hij dat met Dean doen. En als die er niet zou zijn dan pakt ie jullie.

Dit zou wel eens een groot probleem kunnen gaan worden. Een ander kitten kan tegen hem grommen, bijten en slaan (en op die manier de grenzen aangeven). Maar op het moment dat Dean dat gaat doen... ja, dan heb je dus een probleem. En het kan zijn dat Nusa net zo lang doorgaat tot dat punt.

Een tweede kitten zou natuurlijk de meest logische oplossing zijn.
Hoor inderdaad vaker dat een 2e kitten het/een antwoord zou zijn.
Ik heb ook nog geen definitieve nee gehoord van Sabina, maar voorlopig houden we het bij corrigeren en er zoveel mogelijk strak op zitten.

Groeten,

Robby en Sabina
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onze kitten domineert de hond.

Bericht door Sansan »

Heftig hoor!
Zonder dat Dean iets van lelijkheid in zijn bedoeling heeft, kan ik goed begrijpen als een hond het een keer zat is en een snauw geeft of andere stappen onderneemt. Ik zou toch proberen dit gedrag te voorkomen en als jullie geen toezicht kunnen houden dan van elkaar gescheiden houden.
Gebruikersavatar
De Roosjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2019 23:28

Re: Onze kitten domineert de hond.

Bericht door De Roosjes »

Sansan schreef: 22 jul 2019 17:56 Heftig hoor!
Zonder dat Dean iets van lelijkheid in zijn bedoeling heeft, kan ik goed begrijpen als een hond het een keer zat is en een snauw geeft of andere stappen onderneemt. Ik zou toch proberen dit gedrag te voorkomen en als jullie geen toezicht kunnen houden dan van elkaar gescheiden houden.
Het zijn van die momenten die Nusa heeft.
Op andere momenten zoekt Nusa Dean op om lekker dichtbij 'm te gaan liggen.
Als het geklier van Nusa afgelopen is dan gaat Nusa bij ons of bij Dean liggen en dan is het een hele fijne rustige nacht.
Meestal is het vlak voor het naar bed gaan dat Nusa actief is.
Daarom gaan we vaak juist dan met hem spelen, veel aandacht, kroelen enz zodat hij wat energie kwijt is en te moe om iets vervelends te gaan doen.
Ook als we niet thuis zijn zijn Nusa en Dean gewoon samen en niets wijst er op als we thuis zijn komen dat er hommeles was tussen die 2.

Groeten,

Robby en Sabina.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onze kitten domineert de hond.

Bericht door Synemios »

Ik vind het voor beiden sneu.
Nusa vertoont gewoon normaal kitten gedrag en “corrigeren” van wat dan?
Voor Dean is het ook sneu want ik begrijp dat die het uiteindelijk echt zat wordt, en wat als hij echt hap zegt? Dat kun je Dean dan ook niet kwalijk nemen.
Dus beiden kunnen ze hier niets aan doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onze kitten domineert de hond.

Bericht door Sansan »

Ik zou wel rekening houden met de mogelijkheid dat Dean het een keer zat is als ze samen alleen zijn.. met dit gedrag vind ik Dean al erg vergevingsgezind. Dat houdt een keer op natuurlijk.

Mogelijk zit er een leuk kitten in het asiel om te koppelen met Nusa?
Gebruikersavatar
De Roosjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2019 23:28

Re: Onze kitten domineert de hond.

Bericht door De Roosjes »

Sansan schreef: 22 jul 2019 21:20 Ik zou wel rekening houden met de mogelijkheid dat Dean het een keer zat is als ze samen alleen zijn.. met dit gedrag vind ik Dean al erg vergevingsgezind. Dat houdt een keer op natuurlijk.

Mogelijk zit er een leuk kitten in het asiel om te koppelen met Nusa?
Daar houden we ook zeker rekening mee.
Tot nu toe accepteren ze mekaar nog en vooral de hond accepteert het nog.
Hopelijk blijft het vooral bij plaagstootjes en blijft Dean vergevingsgezind.

Groeten,

Robby en Sabina
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Onze kitten domineert de hond.

Bericht door pinguin »

Waarom geen 2de kitten er bij? Nu is die nog klein en jong. Maar een kat blijft g speels en er komt een moment dat de hond het zat is en zelf ingrijpt en dan heb je kans op een hoge dierenarts rekening.

Vraag mij wel af welke Fokker een kitten alleen plaatst. Een ervaren Fokker zou dit nooit doen en het advies geven er nog een kitten bij te zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
De Roosjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2019 23:28

Re: Onze kitten domineert de hond.

Bericht door De Roosjes »

pinguin schreef: 23 jul 2019 06:30 Waarom geen 2de kitten er bij? Nu is die nog klein en jong. Maar een kat blijft g speels en er komt een moment dat de hond het zat is en zelf ingrijpt en dan heb je kans op een hoge dierenarts rekening.

Vraag mij wel af welke Fokker een kitten alleen plaatst. Een ervaren Fokker zou dit nooit doen en het advies geven er nog een kitten bij te zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Omdat het een kwestie van financiën is en jij niet in mijn portemonnee kan kijken :grin:

Voordat we Nusa in huis haalden hadden we de hond én 2 katten en dat in perfecte harmonie.
Het verschil was alleen dat we de 2 katten al hadden voordat we Dean in huis namen.
Inmiddels zijn de 2 katten overleden en bleef Dean alleen achter.
Nu is het andersom, Nusa komt als 2e erbij.
Het is ook niet zo dat die 2 mekaar niet kunnen luchten, ze liggen samen op de bank, spelen met elkaar en zoeken elkaar 's nachts op als we samen in bed liggen.
Nusa heeft van die speelse momenten dattie even stoom wilt afblazen en dat doet die dan bij/met Dean.
Of wij zijn zelf met Nusa bezig en geven we hem aandacht.
En wat de fokker betreft; we hebben/hadden alle vertrouwen in haar.
Ze is een sympathiek mens met wie we nog steeds contact hebben en ons ook helpt bij vragen die we haar stellen.
Ze is ontzettend blij met de foto's en filmpjes die we sturen van Nusa.
Wij hebben alle vertrouwen erin dat het goed komt met onze jongens.

Groeten,

Robby en Sabina
Gebruikersavatar
De Roosjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2019 23:28

Re: Onze kitten domineert de hond.

Bericht door De Roosjes »

Even een update over het gedrag van Nusa naar de hond.
Nusa is een stuk rustiger geworden naar Dean en zoekt 'm regelmatig op op de bank om gewoon bij 'm te gaan slapen.
Dean slaapt wel gewoon beneden, is toch een stuk rustiger is die achter gekomen en Nusa kruipt zodra wij in bed gaan liggen gewoon lekker bij ons al kirrend en krabbend.
Ik had er alle vertrouwen in dat het goed zou komen.

Groeten,

Robby en Sabina
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onze kitten domineert de hond.

Bericht door Synemios »

Wat een goed nieuws, altijd fijn om te horen.
Vooral lekker genieten van beiden zou ik zeggen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie