Overlast

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
KayravdBerg
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2018 18:35

Overlast

Bericht door KayravdBerg »

Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik de goede categorie gekozen heb hiervoor

Wij hebben al langere tijd laat van de ongecastreerde kater van een buur. Wij hebben zelf 3 katten, 2 geholpen katers en een niet geholpen vrouwtje (waarom leest u verderop) en een nestje kittens.

Begin van dit jaar is de desbetreffende kater op ons vrouwtje gedoken en hebben we hier een nestje aan over gehouden. In mijn ogen hebben wij hier beide schuld aan gehad omdat wij te laat waren met het laten helpen van ons vrouwtje.

Nu is het echter zo dat ze weer krols is, maar nog niet geholpen mag worden omdat de kittens (10 weken oud) nog bij haar drinken. Nu zit de afgelopen dagen dezelfde kater weer in onze tuin. Hij valt onze mannetjes aan en probeert met geweld het katten luik open te breken om binnen te komen. Ik heb slapeloze nachten hierdoor omdat ik niet alleen mijn katten wil beschermen maar ook een jonge baby in huis heb.

Ik heb al met de desbetreffende buur gesproken, maar die zegt dat haar kat dit gedrag nooit vertoond en gaat er ook niets aan laten doen.

Ik ben er nu klaar mee, de slapeloze nachten, het moeten opsluiten van mijn katters in huis, de schade ondertussen aan achterdeur en katten luik en de angst dat hij wel binnen dringt als wij er een keer niet zijn.

Heeft iemand tips voor me, want betreft wetgeving overlast van dieren kom ik er zelf niet helemaal uit.

Alvast bedankt
Groetjes Kayra
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overlast

Bericht door Rik »

KayravdBerg schreef: 06 jul 2019 01:45 Nu is het echter zo dat ze weer krols is, maar nog niet geholpen mag worden omdat de kittens (10 weken oud) nog bij haar drinken.
Volgens mij kunnen de kittens met 10 weken inmiddels wel gespeend worden. Dus castratie (ja, bij poes is het ook castratie) zou al gedaan kunnen worden.

Ja, ongecastreerde katers zullen alles proberen om bij een ongecastreerde poes te komen. Dat is ook de reden waarom de eigenaren dit gedrag bij hun niet zien. Je kunt misschien een filmpje maken en ze dat laten zien. Overigens is het ook onverantwoord dat zij de katers ongecastreerd laten.

Een andere optie is de kater vangen (vangkooi) en naar het asiel brengen en je van de domme houden van wie die is. Wie weet is die ook niet eens gechipt.

Maar grote kans dat als je poes gecastreerd is dat het minder wordt (hoewel ik het toch niet fijn zou vinden dat een andere kat in mijn tuin loopt). Kun je je tuin niet helemaal afzetten?

Nog even terzijde... Hoe oud was ze toen dit gebeurd is? Want bij 6 maanden had ze het beste al gecastreerd kunnen worden. Elke keer dat ze krols wordt neemt de kans op baarmoederkanker en melkkliertumoren op latere leeftijd exponentieel toe.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overlast

Bericht door Anne »

Je zou het gedrag van de kater kunnen filmen en aan de eigenaar laten zien. Desnoods kun je de wijkagent bellen want een huisdier mag geen overlast veroorzaken. Mocht dit allemaal niet helpen dan vind ik de tip van Rik wel een goede, zorg voor een vangkooi en laat de dierenambulance het dier ophalen!
Ik hoop dat de eigenaar toch wat meer verantwoordelijkheid neemt en ik hoop dat jij jouw katten en kittens goed en op tijd laat helpen. Ik vind het onverantwoordelijk van je buren dat ze hun kater ongeholpen buiten rond laten lopen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie