Kat gaat door het dakraam

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Jetjuh6
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2019 00:32

Kat gaat door het dakraam

Bericht door Jetjuh6 »

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag

Ik heb 2 hele lieve katten.
1 hiervan is een draakje, hij klimt bijvoorbeeld over de omheining van een aantal huizen verderop heen. Deze mensen hebben hun tuin afgesloten om hun katten ijn de tuin te houden, maar mijn kat gaat er dus naar binnen en maakt hun katten gek. Dit vinden zij niet leuk natuurlijk.

Maart nu komt het echte probleem: ik lig net in bed met ons raam open. Ons huis is aan 1 kant vanaf de eerste verdieping al schuin dak. Het velux raam stond open, en opeens ging mijn kat vanaf buiten door het raam. Ik wilde hem pakken, maar hij liep verder het dak op. Stak zijn kop door andere ramen heen(iedereen hier heeft snachts en overdag het raam open)
Ik heb er serieus buikpijn van, want hoe komt mijn kat op het dak(denk via de schutting aangezien 1 meter hoger het dak al schuin gaat lopen) en hoe voorkom ik dat mijn kat snachts of overdag zomaar bij anderen via het freaking dak naar binnen komt. Als dit gebeurd weet ik namelijk zeker dat ik ruzie heb.. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, en ik wil niet dat ik ze weg moet doen. Binnen houden kan niet, ze lopen zo veel buiten, en zijn zo gehaaid op het naar buiten glippen. Snachfs binnenhouden is ook lastig, ze komen soms met lekker weer vanaf smiddags niet meer thuis al.. Ik ben een beetje radeloos
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door Dinky »

Is het niet een optie om de tuin af te zetten?
Denk dat dat de enige mogelijkheid is om ongewenst struinen bij anderen tegen te gaan en ze toch naar buiten te kunnen laten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door castratenkoor »

Jouw kat is jouw verantwoordelijkheid en dus lijkt het mij logisch dat je ervoor zorgt dat niemand er last van heeft. Dat betekent binnen houden, tuin catproof afrasteren of een buitenren voor ze bouwen.

Je schrijft dat je er buikpijn van hebt, doelloos niets doen is geen optie. Werk aan de winkel lijkt me. Je wappert eigenlijk bij voorbaat alle opties weg (binnen houden kan niet en 's nachts binnen houden is lastig) en daar heb je niets aan op den lange duur.

Ik heb 8 katten en de buren hebben daar geen enkele hinder van.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jetjuh6
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2019 00:32

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door Jetjuh6 »

We zijn inderdaad aan het kijken naar het afzetten van de tuin, omdat volledig binnenhouden geen optie is, en zorgen dat ze snachts binnen blijven lastig is omdat ze zo lang achter elkaar de hort op zijn.
Zijn er opties waardoor ze de tuin echt helemaal niet meer uit kunnen? Werkt bijvoorbeeld dat stroomdraad goed? Want ik wil echt niet dat mijn buren last hebben van onze katten
Jetjuh6
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2019 00:32

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door Jetjuh6 »

Oh ja en het moet een optie zijn die niet boven de schutting uit te zien is, dus geen schuin naar binnen lopend gaas oid. Onze directe buren vinden de katten namelijk prima en lief, knuffelen met ze, en zelfs vinden ze het prima dat ze via hun dakraam naar binnen zouden komen want ze hebben zelf 3 terror katten gehad, en weten dat ze zulke capriolen uit kunnen halen(wat ik overigens absoluut niet prima vind, want dat is absurd)
Maar hun willen hun schutting, en het uitzicht boven hun schutting graag vrij houden. Hun buren aan de andere kant hebben namelijk een omheining geplaatst waar ze absoluut niet blij mee zijn. Hoe kan ik En hun tegemoet komen in het behouden van de schutting en hun uitzicht zoals het nu is, en zorgen dat anderen geen last hebben van mijn katten en hun vergaande acties
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door Anne »

Wij hebben onze tuin met gaas afgezet viewtopic.php?f=5&t=12001&start=1785
Eerst gebruikten we stroomdraad maar met dit met gaas is het veel effectiever. Vanaf de buitenkant zie je het wel maar nooit klachten gehad van de buren. En daarnaast wat jij in je tuin uitspookt gaat jouw buren ook niet aan.
Hier hezelfde probleem als bij jou,. op 1e verdieping ook schuin dak en inderdaad tot mogelijkheden behoren dat onze katten door het raam bij de buren kunnen komen en andersom. Om dit probleem op te lossen kun je raamhorren plaatsen, wij hebben deze zelf gemaakt. Maar ik weet niet of dat bij jouw raam past? En anders een deurhor, zodat hij niet bij jou op de slaapkamer kan komen mocht het raam open staan?
Verleden jaar waren we Joep een paar dagen kwijt, en wat bleek? Hij had zich verstopt bij de buren, mijn zoon was zijn raamhor vergeten terug te zetten en toen is Joep door het raam in de slaapkamer van de buren terecht gekomen en bang dat hij was zich een paar dagen onder het bed verstopt en verder niet gaan mouwen of zo, dus de buren kwamen erachter doordat ze zagen dat iets op hun dekbed had geplast!! Gelukkig is dit goed afgelopen met behulp v.d. verzekering ( nieuw matras voor de buren) en ik heb hun dekbedden in mijn wasmachine gewassen.
Je hebt eigelijk geluk dat je tot nu toe geen kattehater bent tegengekomen, ik bedoel onze buren hadden ook heel anders kunnen reageren!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Jetjuh6
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2019 00:32

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door Jetjuh6 »

Ik heb inderdaad veel geluk met de buren tot nu toe, maar vind het heel vervelend als ze last hebben. Wij en de directe buren hebben horren, maar ik weet niet of de rest ook horten heeft, maar vind het belachelijk dat je snachts op bed ligt en er opeens met veel kabaal(door het lopen op het dak) er opeens een kat tussen je raam en je hor in zit. Ik schaam me dood bij het idee dat d aat kan gebeuren, kan helaas het dak ook niet afzetten vanaf de schutting, want ze komen er denk ik op via een uitbouw en paar huizen verderop. Ik ga je linkje even bekijken!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door Rik »

Met stroomdraad heb je de kans dat ze een schok krijgen en door de sprong aan de andere kant belanden. En hou er dan maar rekening mee dat ze niet meer terug komen.

Met een net kippengaas hoef je niet boven de schutting uit te steken. Dit kun je ook schuin tot onder de bovenkant laten komen. Maar als je even op Google images kijkt zul je zien dat het gewoon redelijk netjes is (ook boven de schutting). En als de buren bekend zijn met het probleem dan zullen ze dat ook wel begrijpen. Overleg dan ook samen hoe je het het netste op kunt lossen.

Je kunt ook nog denken aan rollbars op (of net onder de schutting).

Mijn schuin dakraam staat nooit verder open dat de katten eruit kunnen. Verder zitten ze overdag en 's-nachts gewoon binnen en mogen als ik thuis ben in de afgesloten tuin.

Voorbeeld van net gaas (niet bij mij ;) )

Afbeelding

https://nettenlijn.nl/kattennetten/tuinstroken
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jetjuh6
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2019 00:32

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door Jetjuh6 »

Roll bars heb ik al, maarliefst 3 boven elkaar. Dit werkte voor 2 weken, en na wat oefenen wisten ze precies hoe ze aan de schutting moesten hangen, moesten springen en hoe ze moesten reageren op t moment dat de palen gingen draaien. En nu komen ze eroverheen alsof het niks is🤦‍♀️ het zal dus iets moeten worden in de trant van volledig afgesloten, of een hele brede lap gaas🙈
Jetjuh6
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2019 00:32

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door Jetjuh6 »

De katten gaan nooit het dakraam uit trouwens,ze mogen niet op de slaapkamers komen. Het probleem is sinds vannacht(voor t eerst gemerkt) vooral dat ze via buiten op het dak komen, en dan via het dak naar binnen proberen te komen
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door castratenkoor »

Als het zulke kampioenen zijn in het overwinnen van hindernissen, zou je kunnen denken aan een buirenren waar ze via een kattenluik in en uit kunnen.

Afbeelding
Katten in de ren op picknicktafel.
Afbeelding
Kattenluik open.
Afbeelding
Kattenluik dicht - plaat kunststof zit er dan voorgeschoven.

De ren is 10 meter lang en inmiddels flink begroeid/overwoekerd met allerlei groen.
Een luikje wat je op diverse standen kunt zetten - dus zgn op slot - bleek hier niet te werken.
Daar rammen ze gewoon doorheen.

Ik heb het luik 's nachts dicht omdat er teveel kabaal was als er vreemde katten langs kwamen.

De ren is gemaakt van Corton aluminium. Best duur materiaal maar we hebben dat in jaren bij elkaar gespaard, elk jaar 1 of 2 platen kopen. Met verhuizing heel eenvoudig in en uit elkaar te halen. Zit met hulpstukken aan elkaar, kun je zo losschroeven.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jetjuh6
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2019 00:32

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door Jetjuh6 »

Dat ziet er wel leuk uit inderdaad! Ik ga het voorstellen:)
kittentjes

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door kittentjes »

Wij hadden bij mn ouders thuis ook een kat in de straat die dit deed. Kwam gewoon binnen via het dakraam helemaal op zolder. Wij schrokken ons kapot want je verwacht natuurlijk geen kat in je huis als je er geen hebt.

Met de aangedragen opties kun je vast iets. Mij lijkt het ook wel ideaal maar hou ze binnen. Tuin afzetten is hier behoorlijk moeilijk namelijk door garages en een poort waar ze zelfs overheen kunnen en waar iedereen door binnenkomt dus heb je daar weer een probleem.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat gaat door het dakraam

Bericht door Rik »

kittentjes schreef:Tuin afzetten is hier behoorlijk moeilijk namelijk door garages en een poort waar ze zelfs overheen kunnen en waar iedereen door binnenkomt dus heb je daar weer een probleem.
Het kan wel maar wordt dan wat moeilijker. Je hebt bijvoorbeeld ook netten die je over heel de tuin kunt spannen :)

https://nettenlijn.nl/kattennetten/tuinoverspanningen

[IMG]https://nettenlijn.nl/images/thumbnails ... ing-14.jpg[/IMG]

Afbeelding

Met een bordje "pas op de kat" kom je dan een heel eind Afbeelding

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie