Gedrag eigenaar

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Gedrag eigenaar

Bericht door Tibor1984 »

Dit gaat nu meer om het gedrag van mij dan mijn lieve katje Bobbie. Bobbie heb ik al meer dan 4 jaar, maar de laatste paar dagen speelt de smetvrees weer parten met me.

Net was Bobbie netjes naar zijn bak gegaan...en erna liep die hier over de bank, liep die naar mij toe om even aandacht te vragen, maar op dat moment zei ik "nee Bobbie" omdat ik het even vies vond om hem aan te raken, nadat die op de bak was geweest. Erna voel ik me schuldig dat ik de smetvrees weer heb laten winnen.

Ga hem nu wel even aaien en snoepje geven!

Tis gewoon lastig...moet ermee leren beter mee om te gaan.
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Gedrag eigenaar

Bericht door Embillie »

Ik heb ook wel eens smetvrees neigingen, maar vooral bij eten bereiden.
Zelf vertel ik mezelf.. als mijn katten mij ziek konden maken, was dat al lang gebeurd na de duizenden kusjes die ik hen al gegeven heb.
Na zulke lange blootstelling kan je lijf een hoop van ze hebben.

Alleen diepe bijt of krabwonden, of kattenpoep aanraken bij zwangerschap, daar zou ik mij terecht zorgen over maken.

Relativeren en nog eens relativeren.. en soms gewoon een paar dagen je handen minder wassen, dat houd het bij mij stabiel! Hoe minder vaak ik mijn handen nu was, hoe onbezorgder ik word. En dat is fijn. Ben er overigens ook nog nooit ziek van geworden.

Dus geef je lieverd gerust een dikke kus.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Gedrag eigenaar

Bericht door Tibor1984 »

Embillie schreef: 29 jun 2019 13:57 Ik heb ook wel eens smetvrees neigingen, maar vooral bij eten bereiden.
Zelf vertel ik mezelf.. als mijn katten mij ziek konden maken, was dat al lang gebeurd na de duizenden kusjes die ik hen al gegeven heb.
Na zulke lange blootstelling kan je lijf een hoop van ze hebben.

Alleen diepe bijt of krabwonden, of kattenpoep aanraken bij zwangerschap, daar zou ik mij terecht zorgen over maken.

Relativeren en nog eens relativeren.. en soms gewoon een paar dagen je handen minder wassen, dat houd het bij mij stabiel! Hoe minder vaak ik mijn handen nu was, hoe onbezorgder ik word. En dat is fijn. Ben er overigens ook nog nooit ziek van geworden.

Dus geef je lieverd gerust een dikke kus.
Bedankt voor je lieve reactie.

Ja ik moet weer minder streng voor mezelf worden, nu ben ik heel strict. Waardoor ook alles lang duurt en ik gewoon niet mezelf kan zijn.

Wilde dat ik de zorgen naast me kon neerleggen. :(
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Gedrag eigenaar

Bericht door Embillie »

Ach, strict hoef je niet te zijn! Dat bouwt stress op en dan verergerd het weer. Je mag best lief voor jezelf zijn.

Wel is het fijn om er achter te komen waarom het opspeelt. Is er wat in je omgeving gebeurd, sta je onder stress waardoor dit een zelfbeschermingsmechanisme is geworden? En zie dan ook in hoe dit zelfbeschermingsmechanisme eigenlijk juist schadelijker is; het levert immers meer stress op.

Soms is het juist heilzaam om even wat viezer dan normaal te zijn. Niet dat je in de kattenbak moet graaien met je handen, maar raak de vloer (of desnoods iets minder engs, zoals de bank of tafel) aan en eet een broodje zonder je handen te wassen. Een mens zonder auto immuunziekte zal daar niet ziek van worden (ook al dacht ik dat eerst ook, ben er nooit ziek van geworden).
Zulke taken zijn heel lastig de eerste paar keren, maar met kleine babystapjes kom je een heel eind.

Succes en hopelijk ben je snel er bovenop!
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Gedrag eigenaar

Bericht door Tibor1984 »

Embillie schreef: 29 jun 2019 14:28 Ach, strict hoef je niet te zijn! Dat bouwt stress op en dan verergerd het weer. Je mag best lief voor jezelf zijn.

Wel is het fijn om er achter te komen waarom het opspeelt. Is er wat in je omgeving gebeurd, sta je onder stress waardoor dit een zelfbeschermingsmechanisme is geworden? En zie dan ook in hoe dit zelfbeschermingsmechanisme eigenlijk juist schadelijker is; het levert immers meer stress op.

Soms is het juist heilzaam om even wat viezer dan normaal te zijn. Niet dat je in de kattenbak moet graaien met je handen, maar raak de vloer (of desnoods iets minder engs, zoals de bank of tafel) aan en eet een broodje zonder je handen te wassen. Een mens zonder auto immuunziekte zal daar niet ziek van worden (ook al dacht ik dat eerst ook, ben er nooit ziek van geworden).
Zulke taken zijn heel lastig de eerste paar keren, maar met kleine babystapjes kom je een heel eind.

Succes en hopelijk ben je snel er bovenop!
Hey, wederom super bedankt voor deze reactie!

Ja vraag me ook wel af wat het nu zo erg triggered. En het is inderdaad een soort gewoonte geworden die ik heel moeilijk vind om te laten.

Moet weer proberen mezelf te exposen zeg maar. Maar tis niet gemakkelijk.

Thanks!!
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Gedrag eigenaar

Bericht door Tibor1984 »

Embillie schreef: 29 jun 2019 13:57 Ik heb ook wel eens smetvrees neigingen, maar vooral bij eten bereiden.
Zelf vertel ik mezelf.. als mijn katten mij ziek konden maken, was dat al lang gebeurd na de duizenden kusjes die ik hen al gegeven heb.
Na zulke lange blootstelling kan je lijf een hoop van ze hebben.

Alleen diepe bijt of krabwonden, of kattenpoep aanraken bij zwangerschap, daar zou ik mij terecht zorgen over maken.

Relativeren en nog eens relativeren.. en soms gewoon een paar dagen je handen minder wassen, dat houd het bij mij stabiel! Hoe minder vaak ik mijn handen nu was, hoe onbezorgder ik word. En dat is fijn. Ben er overigens ook nog nooit ziek van geworden.

Dus geef je lieverd gerust een dikke kus.
Net ook weer zoiets. Gebruikte het schepje voor Bobbie's plasjes en poepjes uit te scheppen. Op het schepje zaten nog wat restjes van de vorige keer maar die zijn nu eraf geschraapt door het gebruiken ervan. Nu denk ik dat ik dat hele ding besmet heb...en liefst al wil vervangen.
Vroeger had ik ook vaker resten en het schepje en deed het me niks.
Ik was aan twijfelen om schepje eerst schoon te maken met vochtige doekjes maar wilde ook zijn poepjes en plasjes eruit. En koos dus voor niet eerst schoon te maken.
Ik maak me te gek he?

:(
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Gedrag eigenaar

Bericht door Embillie »

Dat is niet gek hoor. Als ik mijn kattenbakschepje gebruik voelt die ook besmet voor mij. Het komt toch in aanraking met ontlasting en urine hè!
Opzich niet erg, want daar dient het schepje immers voor.
Maar ik moet ook na het kattenbak verschonen mijn handen flink wassen om me weer fris te voelen.

Wat het schepje betreft, een vochtig doekje is prima om mee schoon te maken. Ikzelf spoel hem af als er resten op zitten met afwasmiddel en een borsteltje.
Soms als ik het ding echt te vies vind (door mijn vriend die hem gebruikt terug hangt, mijn tegenpool in hygiëne) gooi ik het in een emmertje met bleekwater. Nooit dat er dan nog schadelijke bacteriën op kunnen zitten ;)
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Gedrag eigenaar

Bericht door Tibor1984 »

Embillie schreef: 30 jun 2019 07:31 Dat is niet gek hoor. Als ik mijn kattenbakschepje gebruik voelt die ook besmet voor mij. Het komt toch in aanraking met ontlasting en urine hè!
Opzich niet erg, want daar dient het schepje immers voor.
Maar ik moet ook na het kattenbak verschonen mijn handen flink wassen om me weer fris te voelen.

Wat het schepje betreft, een vochtig doekje is prima om mee schoon te maken. Ikzelf spoel hem af als er resten op zitten met afwasmiddel en een borsteltje.
Soms als ik het ding echt te vies vind (door mijn vriend die hem gebruikt terug hangt, mijn tegenpool in hygiëne) gooi ik het in een emmertje met bleekwater. Nooit dat er dan nog schadelijke bacteriën op kunnen zitten ;)
Ja tis gewoon zwaar. Wel bedankt voor je reactie.

Maar ik hoef nu niet de hele bak te verschonen omdat ik gister dat vieze schepje heb gebruikt?
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Gedrag eigenaar

Bericht door Tibor1984 »

Embillie schreef: 30 jun 2019 07:31 Dat is niet gek hoor. Als ik mijn kattenbakschepje gebruik voelt die ook besmet voor mij. Het komt toch in aanraking met ontlasting en urine hè!
Opzich niet erg, want daar dient het schepje immers voor.
Maar ik moet ook na het kattenbak verschonen mijn handen flink wassen om me weer fris te voelen.

Wat het schepje betreft, een vochtig doekje is prima om mee schoon te maken. Ikzelf spoel hem af als er resten op zitten met afwasmiddel en een borsteltje.
Soms als ik het ding echt te vies vind (door mijn vriend die hem gebruikt terug hangt, mijn tegenpool in hygiëne) gooi ik het in een emmertje met bleekwater. Nooit dat er dan nog schadelijke bacteriën op kunnen zitten ;)
Ook weer zoiets, Bobbie kwam op hem kamer waar ik hem nog niet op wil. Dus ik klap met me handjes, niet heel hard en stootte ook iets aan toen schrok die.

Mja nu proberen te relativeren dat niet zo een ramp is eigenlijk...komt die overheen!
Plaats reactie