De eerste confrontatie met buurkatten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

De eerste confrontatie met buurkatten

Bericht door Moni3 »

Vandaag Kees weer lekker even naar buiten gelaten, en ineens vlóóg Kees weer naar binnen......
Bleek dat er een andere kat in de tuin zat. Het was schreeuwen en blazen naar elkaar, dikke staarten, oren plat naar achteren.... jullie kennen het wel.
De tuindeur had ik meteen dicht gedaan, omdat ik aan zag komen dat die andere kat binnen zou komen, en ik wilde Kees haar veilige vluchtplaats niet ontnemen. Zij hebben toen een tijd door het glas (ouderwetse grote glazen tuindeuren) toegeblazen en geschreeuwd, maar het was na een paar minuten rustig, en sindsdien ligt Kees in diepe slaap op de bank.
De andere kat is wel nog een paar keer wezen kijken door het glas.....

Hier in de grote stad zijn veel katten (en andere beesten) in de binnentuinen.
Ik denk dat Kees niet makkelijk mijn tuin uit kan, maar, lenigere katten komen er wél in.
En deze kat is zo te zien nieuw hier, een jonkie wat ik nog niet eerder had gezien. Leek mij voornamelijk nieuwsgierig naar Kees en ons huis.
Er was ook een tweede buurkat in de tuin, die ken ik wel, heel rustig en die zat het gewoon van een afstandje te bekijken.

Meestal ben ik van katten het een beetje uit laten zoeken... maar nu wilde ik Kees toch beschermen door die deur dicht te doen. Meningen? Adviezen?

Ben trouwens benieuwd of Kees weer naar buiten zal gaan.... in ieder geval alleen in mijn bijzijn......
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De eerste confrontatie met buurkatten

Bericht door Rik »

Paar maanden geleden was het hier grote hommeles tussen Yuna en Bono. Ik hoorde ze in een keer tekeer gaan tegen elkaar (wat ze voor die tijd nooit deden). Ik dacht toen dat het de buurkinderen waren die ze hebben laten schrikken (zijn van die akelige kinderen die dan gaan miauwen om de aandacht te trekken of zelfs in staat zijn om met een waterpistool naar ze te schieten :evil: ).

Het heeft anderhalve dag geduurd voordat ze elkaar weer konden verdragen. Tot die tijd kon er één in een grom of blaasbui schieten waardoor de ander natuurlijk ook begon.

Maar een paar dagen geleden hoorde ik ze in de tuin weer tegen elkaar beginnen. En ik zag ook op het hok achter in de tuin een rode kat wegschieten (en dat was niet Bono). Mijn tuin is in principe afgesloten maar schijnbaar heeft Yuna hem wel op het hok zien zitten. En daardoor schoot ze in een soort staat van paniek waardoor alles wat beweegt een snauw kan ontvangen (dus ook Bono die ook rood is). Ik heb ze direct naar binnen gehaald en gelukkig was het wel gelijk weer goed tussen die twee. Maar ze moeten dus ook echt niets hebben van vreemde katten.

Als de tuin voor Kees een veilige haven zou moeten zijn dan zou je die dus het beste af kunnen zetten. Anders zou je (en zij) ermee moeten leven dat het af en toe wel eens voor kan komen dat er een indringer in de tuin komt. En voor een solo-poes kan ik me dit gedrag goed voorstellen. Veilig binnen halen en de deur dicht is dan op dat moment denk ik wel het beste. Je wilt niet dat ze helemaal van slag raakt en over de toeren en de tuin als onveilig terrein gaat zien. Dat kan n.l. ook tot stress gevoel binnen leiden (want "oei, er zit een indringer in de tuin").
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: De eerste confrontatie met buurkatten

Bericht door Moni3 »

Heb haar net eten gegeven op de gewone plek, naast de tuindeuren. Zij keek even naar buiten en ging gewoon eten. Daarna stond zij weer te kijken dus de deur weer op t haakje open gezet. En daar heeft zij even staan kijken. Zag geen spanning, maar zij ging ook niet naar buiten. En met de deur nog open ligt zij gewoon te slapen op de bank....

Er kwam net wel wéér een andere buurkat het tuinpad op... maar die snuffelde aan de dot haar van Kees uit de borstel die ik voor de deur had gelegd en liep weer weg...

Ben benieuwd!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Senshi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 okt 2018 13:21

Re: De eerste confrontatie met buurkatten

Bericht door Senshi »

Ze zullen tijd nodig hebben om aan elkaars aanwezigheid te wennen. Daar horen dikke staarten en blazen bij.
Vaak zal een rustige introductie zorgen voor een goede verstandshouding. Zet eventueel een stuk gaaspaneel (van gamma, Praxis iod) voor de open deur zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken.. maar geen tikken uit kunnen delen.

Later liggen ze wellicht te kroelen en te spelen met elkaar. :grin:
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: De eerste confrontatie met buurkatten

Bericht door Moni3 »

@Rik, ik denk er inderdaad aan om andere tuinhekken te plaatsen. Dat zal nog wel een tijd duren omdat ik ook beide buren mee moet krijgen en bij een stel het nu echt niet uit komt.

@Senshi, een hor overleeft het niet, er werd echt tegen ramen gemept met open klauw.

Die andere kat, ik schat een peutertje van een jaar ofzo, erg jong in ieder geval, is nog een paar keer door het raam komen kijken. Meer nieuwsgierig en speels dan iets anders wat ik zag. En uit het asiel weet ik nog dat Kees kittens uitermate irritant vond.
Andere katten liggen soms (echt niet veel noch vaak) in de tuin te zonnen op het boomschorspad, dat zijn katten die ik al langer ken.

En Kees is niet zenuwachtiger van de tuin dan voorheen. Als wij samen beneden zijn zet ik de deur op het haakje, en gaat zij minstens frisse lucht snuiven. En ook nog steeds kort even naar buiten. 5 minuten is echt haar max. Daarna komt zij weer binnen.En dan nog steeds hetzelfde rondje op het terras en scharrelen in de klimop ernaast.
En luisteren en kijken naar de vogels, en de konijnen van de buren vind zij ook machtig interessant.

Het komt wel goed met haar denk ik. En misschien was ík wel meer geschrokken dan zij. En eigenlijk ben ik ook wel blij verrast te hebben gezien dat zij zoveel pit heeft indien nodig.
Zolang zij steeds kort buiten is zal ik gewoon in de buurt zijn voorlopig, en dan kan ik gewoon weer de deuren dicht doen. Binnen moet in ieder geval veilig blijven. De tuin... tja, dat is de grote buitenwereld. Maar zij heeft ook ruim een jaar op straat geleefd dus zij moet wel iets van een plek kunnen “verdelen/verdedigen”.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De eerste confrontatie met buurkatten

Bericht door Rik »

Fijn dat ze in ieder geval niet zit te zeuren om naar buiten te gaan en dat dat ook "moet".

Lijkt me verder een perfect plan... gewoon een beetje in de gaten houden en daar waar nodig afschermen.
Ik denk dat dat voor Kees de beste manier is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Senshi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 okt 2018 13:21

Re: De eerste confrontatie met buurkatten

Bericht door Senshi »

Moni3 schreef: 02 jul 2019 09:50

@Senshi, een hor overleeft het niet, er werd echt tegen ramen gemept met open klauw.
Geen hor, een gaaspaneel. Dat is van ijzer met gaten van 4x4cm.
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: De eerste confrontatie met buurkatten

Bericht door Moni3 »

Senshi schreef: 02 jul 2019 19:02 Geen hor, een gaaspaneel. Dat is van ijzer met gaten van 4x4cm.
Ah, oké. Misschien een optie. Maar zolang Kees nog maar zo weinig en zo kort naar buiten gaat is het geen moeite er bij te blijven.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Plaats reactie