Kat even op slaapkamer zetten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door Tibor1984 »

Hey beste kattenliefhebbers,

Ik heb eigenlijk een vraagje over iets wat ik al jaren doe. Als ik even de was op het balkon moet hangen of even prullenzakken naar de ondergrondse contrainer moet brengen zet ik Bobbie even op de slaapkamer. Vanmorgen zei ik heel rustig "slaapkamer op" en deed die dat ook netjes en toen heb ik de was opgehangen. Nu was het gedeeltelijk ook dat het achterste deel van mijn balkon vies is, omdat daar een tijdje daar een oude kattenbak heeft gestaan met een zak erover die toen over een deel van het balkon is gegaan (smetvrees I guess). Dat geeft me dan een schuldgevoel dat ik Bobbie niet even heb meegenomen op het balkon. Maar goed...voor sommigen ben ik inmiddels een bekende hier. :(

Heb zelfs een deel nu in de droger gedaan, zodat ik sneller klaar ben op het balkon. Maar die zet ik liever ook niet aan in dit weer (vanwege warmte), mja nu weer uitzetten?

Wat ik al aan gaf, ga even door zware periode, hopelijk wordt het snel beter.

Met vriendelijke groet,
Tibor Lück
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door nellebel »

he tibor. wat helpt jou nu het beste. je gaf ook al eerder aan dat je ook dwangmatig kunt worden van het hier reageren. helpt het je wel als we steeds op je reageren en je gerust stellen of maken we het er erger mee? ik weet vanuit mijn werk (ben psychiatrisch vpk) dat je juist ook dwang kunt triggeren door steeds iemand gerust te stellen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door nellebel »

dus even vanuit mijn professie gesproken. EXPOSURE!!!!!!! laat je kat kat zijn en hem niet steeds opsluiten als jij dingen gaat doen. waar ben je bang voor en ga ervaren dat die dingen waar je bang voor bent niet gebeuren als je je kat gewoon in je woonkamer laat. maar ik weet ook makkelijk praten omdat ik niet weet in welke fase je momenteel zit
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door Tibor1984 »

nellebel schreef: 27 jun 2019 10:34 he tibor. wat helpt jou nu het beste. je gaf ook al eerder aan dat je ook dwangmatig kunt worden van het hier reageren. helpt het je wel als we steeds op je reageren en je gerust stellen of maken we het er erger mee? ik weet vanuit mijn werk (ben psychiatrisch vpk) dat je juist ook dwang kunt triggeren door steeds iemand gerust te stellen.
Ja je hebt groot gelijk, ik moet het zelf doen en een stop toeroepen, maar tis eenmaal niet makkelijk. :(
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door Tibor1984 »

nellebel schreef: 27 jun 2019 10:35 dus even vanuit mijn professie gesproken. EXPOSURE!!!!!!! laat je kat kat zijn en hem niet steeds opsluiten als jij dingen gaat doen. waar ben je bang voor en ga ervaren dat die dingen waar je bang voor bent niet gebeuren als je je kat gewoon in je woonkamer laat. maar ik weet ook makkelijk praten omdat ik niet weet in welke fase je momenteel zit
Mijn kat mag sowieso in de woonkamer, behalve als ik weg ben. Laat hem niet alleen als ik thuis ben. Maar als ik even wasje ophang op balkon of beneden vuilniszakken ga weg doen zet ik hem even in de slaapkamer. Das toch niet erg of wel? Anders rend die me naar buiten de algemene gang op.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door Rik »

Normaal rent een kat niet zo heel snel een voor hem vreemde omgeving in (tenzij hij de algemene gang natuurlijk al kent). Dan zijn ze heel voorzichtig en schrikachtig in het begin. En dan kun je ze vrij makkelijk weer terug naar binnen 'manen'.

Maar als het voor jou goed voelt om hem even op de slaapkamer te zetten is dat geen probleem hoor. Zolang het voor hem ook een beloning is (dus snoepje geven voordat je de slaapkamer uitloopt en snoepje als je weer terugkomt. snoepje mogen ook gewone brokjes zijn als hij die lekker vindt).

Verder kunnen katten wel tegen een stootje hoor (met het door water heenlopen e.d.). Moet je maar eens voorstellen wat ze buiten allemaal tegenkomen. Plassen, modder, planten (giftig en niet), etc. etc. Dus bij jou binnen loopt ie niet zoveel gevaar. Het enige is dat je wat op moet letten op dat balkon. Want daar is natuurlijk wel de potentie dat ie over de railing kan vallen. Als je met hem op het balkon wilt zitten kun je hem ook een tuigje aandoen en aan een riempje houden zodat hij niet op de railing kan springen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door Tibor1984 »

Rik schreef: 27 jun 2019 11:51 Normaal rent een kat niet zo heel snel een voor hem vreemde omgeving in (tenzij hij de algemene gang natuurlijk al kent). Dan zijn ze heel voorzichtig en schrikachtig in het begin. En dan kun je ze vrij makkelijk weer terug naar binnen 'manen'.

Maar als het voor jou goed voelt om hem even op de slaapkamer te zetten is dat geen probleem hoor. Zolang het voor hem ook een beloning is (dus snoepje geven voordat je de slaapkamer uitloopt en snoepje als je weer terugkomt. snoepje mogen ook gewone brokjes zijn als hij die lekker vindt).

Verder kunnen katten wel tegen een stootje hoor (met het door water heenlopen e.d.). Moet je maar eens voorstellen wat ze buiten allemaal tegenkomen. Plassen, modder, planten (giftig en niet), etc. etc. Dus bij jou binnen loopt ie niet zoveel gevaar. Het enige is dat je wat op moet letten op dat balkon. Want daar is natuurlijk wel de potentie dat ie over de railing kan vallen. Als je met hem op het balkon wilt zitten kun je hem ook een tuigje aandoen en aan een riempje houden zodat hij niet op de railing kan springen.
Hey Rik.

Mijn kat rent meteen helemaal naarbeneden. Dus das geen optie.

Daarvoor heb ik hem eigenlijk nooit echt een snoepje gegeven. Geef hem wel iedere ochtend snoepjes hoor na het spelen. Maar nu voel ik me schuldig dat ik hem daarvoor geen snoepjes geef, nooit gedaan eigenlijk. :S

Ook weer te maken dat ik vies word mja...

Ja tuigje laat hij zich niet omdoen helaas, vroeger al eens geprobeerd en dat was ellende. Nu lijkt me dat te laat...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door Rik »

Ja, als ie direct helemaal naar beneden loopt is voorzichtigheid wel geboden (hoewel hij dus niet direct gevaar loopt om onder auto's te komen als er beneden toch weer een gezamenlijke deur is).

De snoepjes is ook geen 'verplichting' hoor. Ik dacht alleen maar om het voor hem zo aangenaam mogelijk te maken op de slaapkamer. Hij moet niet na een tijdje denken dat het een 'straf' is. Maar ik begrijp dat je het al lang doet dus als hij er verder geen probleem van maakt dan zou ik er zelf ook niet teveel bij stilstaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door Tibor1984 »

Rik schreef: 27 jun 2019 12:15 Ja, als ie direct helemaal naar beneden loopt is voorzichtigheid wel geboden (hoewel hij dus niet direct gevaar loopt om onder auto's te komen als er beneden toch weer een gezamenlijke deur is).

De snoepjes is ook geen 'verplichting' hoor. Ik dacht alleen maar om het voor hem zo aangenaam mogelijk te maken op de slaapkamer. Hij moet niet na een tijdje denken dat het een 'straf' is. Maar ik begrijp dat je het al lang doet dus als hij er verder geen probleem van maakt dan zou ik er zelf ook niet teveel bij stilstaan.
Ja hij kan gelukkig niet de straat direct op, maar doe het al inderdaad heeeel lang zo en opeens neem ik alles in twijfel..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door nellebel »

nu snap ik waarom je hem op de slaapkamer zet, geen probleem hoor. ik denk dat het vooral voor jezelf nu belangrijk is na te gaan waarom je iets doet. vanwege je dwang en angst of is het reeel dat er iets gebeurt. dat hij de gang op rent zou ik ook niet willen. (mijn buren ook niet). en niet steeds sorry zeggen en je schuldig voelen hoeft niet joh. we gaan allemaal op onze eigen manier om met onze katten en we delen hier onze ervaringen. het hoeft niet allemaal hetzelfde. mijn katten krijgen nu bijna geen snoepjes meer omdat gijs veel te dik wordt. als bobbie zo je slaapkamer op gaat lekker zo laten. heb je nog altijd de snoepjes achter de hand mocht hij een keer niet willen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door Tibor1984 »

nellebel schreef: 27 jun 2019 13:35 nu snap ik waarom je hem op de slaapkamer zet, geen probleem hoor. ik denk dat het vooral voor jezelf nu belangrijk is na te gaan waarom je iets doet. vanwege je dwang en angst of is het reeel dat er iets gebeurt. dat hij de gang op rent zou ik ook niet willen. (mijn buren ook niet). en niet steeds sorry zeggen en je schuldig voelen hoeft niet joh. we gaan allemaal op onze eigen manier om met onze katten en we delen hier onze ervaringen. het hoeft niet allemaal hetzelfde. mijn katten krijgen nu bijna geen snoepjes meer omdat gijs veel te dik wordt. als bobbie zo je slaapkamer op gaat lekker zo laten. heb je nog altijd de snoepjes achter de hand mocht hij een keer niet willen.
Ja daar heb je goed punt. Ik hoop gewoon dat het snel weer wat rustiger word in me hoofd.

Zodra jullie minder van me horen gaat het beter. En ja dat klinkt beetje stom. Ik haat mijn dwangklachten mja heb ze nu eenmaal. Horror soms
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door castratenkoor »

Kun je niet als jij op het balkon bezig bent, de deur naar je huis dicht doen? Ik denk dat het zowel voor jezelf als voor de kat een stuk meer rust geef als hij niet steeds in een andere ruimte - de slaapkamer - wordt gestald. Als je boodschappen gaat doen kun je jezelf er dan niet aan wennen om de deuren open te laten?

Dat je geen snoepjes geeft hoef je je niet schuldig over te voelen. Ik geef mijn katten ook nooit snoepjes. Mijn katten hebben het hele huis ter beschikking. Alleen als er b.v. bouwvakkers bezig zijn sluit ik ze wel eens op, voor hun eigen veiligheid.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kat even op slaapkamer zetten

Bericht door Tibor1984 »

castratenkoor schreef: 27 jun 2019 16:25 Kun je niet als jij op het balkon bezig bent, de deur naar je huis dicht doen? Ik denk dat het zowel voor jezelf als voor de kat een stuk meer rust geef als hij niet steeds in een andere ruimte - de slaapkamer - wordt gestald. Als je boodschappen gaat doen kun je jezelf er dan niet aan wennen om de deuren open te laten?

Dat je geen snoepjes geeft hoef je je niet schuldig over te voelen. Ik geef mijn katten ook nooit snoepjes. Mijn katten hebben het hele huis ter beschikking. Alleen als er b.v. bouwvakkers bezig zijn sluit ik ze wel eens op, voor hun eigen veiligheid.
Als ik weg ben mag die sowieso uit de slaapkamer uiteraard, ocherm, dat zou zielig zijn. Ik zet hem daar alleen in als ik even snel prullenzakken naarbeneden moet brengen.

Welke deuren bedoel je precies?
Plaats reactie