Vechten of spelen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Miauw123
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2019 14:40

Vechten of spelen?

Bericht door Miauw123 »

Dag allemaal,

Ik heb op internet al verschillende dingen opgezocht, maar word er niet veel wijzer van.

Ik heb sinds een week 2 jonge kittens van bijna 10 weken oud. Het zijn broer en zus uit hetzelfde nest.

Nu was eerst broer best wel angstig en nam zusje steeds de eerste stap om nieuwe dingen te proberen. Zoals ruimte betreden en speeltjes ontdekken, ook is ze niet bang voor (vreemde) mensen.

Maar ik maak me toch zorgen want ze spelen zo hard, ze rennen achter elkaar aan en rollen over de grond. Soms hoor ik een zachte miauw. Ik heb t idee dat vooral t vrouwtje dat doet. Het mannetje is erg lomp en wild met spelen, hij is ook erg druk en stuitert soms door de kamer terwijl het vrouwtje dan (naar mijn idee) verschrikt op kijkt.
Verder maakt mannetje regelmatig een soort tjirp geluid als ze na vechten weg loopt.
Ik vraag me af of het spelen of vechten is?

Ik heb al een paar x het mannetje weg gepakt omdat ik het idee had dat het te hard ging. Zij liep weg en hij bleef haar volgen.

Verder hangen ze steeds in mn eet stoelen en ik wilde ze dus niet straffen en pakte ze steeds op om op de krabpaal te zetten, maar ik blijf bezig.
Is er nog een andere optie, ik heb net een keer in hun gezicht geblazen omdat ik het een beetje zat was.

Verder hebben ze zat speeltjes en 2 krabbelen maar ze hebben het vooral druk met elkaar. Ze slapen wel regelmatig samen op de stoel.

Ik maak me zorgen of ze ruzie hebben en elkaar niet mogen. Ik zou ze t liefst samen houden.

Hebben jullie tips of ervaring hiermee, ik hoor het graag...

Groetjes s.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vechten of spelen?

Bericht door Rik »

Miauw123 schreef: 12 jun 2019 15:03 Ik vraag me af of het spelen of vechten is?
Dat is spelen. In weet dat (bijna) zeker.
Een video zou handig zijn om het zeker te weten maar het klinkt echt als jachtspel.
Zo gaat dat met kittens van 10 weken :lol:

Je kunt ze ook gewoon hun gang laten gaan. Als het goed is moet het poesje de grenzen aangeven (piepen, grommen en uiteindelijk blazen) als ze het genoeg vindt, en dan moet het katertje ook stoppen. En zoals jij het beschrijft gebeurd dat ook.
Miauw123 schreef: 12 jun 2019 15:03 Verder hangen ze steeds in mn eet stoelen en ik wilde ze dus niet straffen en pakte ze steeds op om op de krabpaal te zetten, maar ik blijf bezig. Is er nog een andere optie, ik heb net een keer in hun gezicht geblazen omdat ik het een beetje zat was.
Ja, blazen in hun gezicht moet je ook niet doen. Straffen inderdaad ook niet. Ze weten nog niet dat het niet mag en met straffen (of blazen) maak je ze alleen bang van jou. En dat wil je niet.

Ja zou een plastic tas (of vuilniszak) om je stoelen kunnen doen. Tijdelijk. En natuurlijk een krabplank langs de stoelen neerzetten zodat ze daaraan kunnen beginnen. Wegzetten kan ook maar dat moet inderdaad 1000 keer voordat ze het echt in de gaten hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie