Vermijden mat voor kattenbak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Vermijden mat voor kattenbak

Bericht door R1ck »

Hoi allemaal,

Mijn lieve snoezepoes doet haar behoeften keurig op de bak. Ik heb een overdekte PeeWee XL kattenbak, zonder de binnenbak en gebruik BioKat Basic kattengrit, omdat madam niets van houtkorrels moet hebben (ruikt niet lekker en te scherp aan de voetjes).
Het kattengrit dat ik gebruik, geeft ook mooie witte pootjes, Ze wast zich na de bak niet direct, maar loopt eerst een tijdje rond. Ben ik op zich blij mee, omdat ze daarmee het stof van de klei niet binnenkrijgt. Het betekent wel dat ik soms witte voetjes tegenkom op de bank en op de vloer. Ik maak me daar niet heel druk om, maar het zou fijner zijn als dit niet het geval was.

Ik heb een mooie grote mat gekocht waarvan ik had gehoopt dat haar pootjes schoon zouden worden. Ze maakt er echter een sport van om uit de bak, over de mat te springen.

Herkennen mensen dit? Hebben jullie een andere mat aangeschaft die misschien beter bevalt of accepteren jullie de uitloop gewoon? Apporteren doet ze als de beste, dus misschien kan ik haar ook leren om haar voetjes te vegen. :grin:

Alvast bedankt!

Groetjes, Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vermijden mat voor kattenbak

Bericht door Rik »

Bedoel je Biokat Classic (3 in 1)? Die is redelijk gros en zou niet zoveel mogen gruizen. Dus ook niet echt witte pootjes. Ik heb hier ook een uitloopmatje en een tovermat maar nog steeds liggen er rond de bak wel korrels. Dat neem ik dan inderdaad voor lief.

Heb je overigens maar één bak?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Vermijden mat voor kattenbak

Bericht door R1ck »

Ik heb inderdaad de 3 in 1, maar Nika is een gravertje. Ik moet zeggen dat ik de laatste keer het onderste uit de zak mee heb toegevoegd (omgekiept), dus daar zal misschien wat fijner gruis tussen zitten. Daarnaast ga ik er 2 of 3 keer per dag met een schep doorheen om de bak schoon te houden. Dat zal de korrelgrootte ook niet ten goede komen. Ik heb één bak, maar tot nu toe heb ik niet de indruk dat dit een probleem is. Ze doet al haar behoeften zonder probleem en de kap doet ze ook totaal niet moeilijk over. Het klepje was wel een issue, dus die heb ik meteen weggegooid. De opening is overigens zeer groot (bak voor grote katten, aangezien een Sibeer toch redelijk groot wordt, hetzij een poes minder dan een kater). Ze is echt heel erg zindelijk en weet de bak probleemloos te vinden.

Ik woon in een appartement van 90 vierkante meter + een groot hoekbalkon met beglazing van grond tot plafond. Het huis is inmiddels helemaal verbouwd voor mevrouw en er staat meer meubilair voor haar dan voor mij. De enige ruimte die privé blijft, is mijn slaapkamer (al liggen we bijna dagelijks na het eten wel een uurtje of twee samen te slapen op de bank).

Het zou misschien kunnen zijn dat de bak nog te groot voor haar is en dat ze niet in/uit de bak stapt, maar haar pootjes op de rand zet en vervolgens springt. Ze groeit goed, maar is met 15 weken nog steeds inie mini. In dat geval wordt het wel anders. Ze is niet bang voor de mat en vindt hem niet onaangenaam bedenk ik me nu, want daar loopt en ligt vaak genoeg op.

Het is geen probleem van wereldformaat. Ik moet er alleen aan denken om even met een poetsdoek over de bank te gaan als er bezoek komt. Kwestie van wennen. En misschien komt de mat beter tot zijn recht als die kleine boef wat groter is.

Bedankt voor je reactie!
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie