Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Dushizenn »

Ik kan Bibi niet lezen!!!
Zij geeft gemengde signalen, geniet duidelijk ervan als ze wordt gekroeld, maar slaat dan ook enorm hard met haar staart. Als ik dan stop, want lijkt me dat ze geïrriteerd raakt. Dan komt ze weer bij me, miauwt en geniet weer van het kroelen. Geeft heel veel kopjes en dan ineens: HAP!
Zij schrikt, ik schrik, we kijken elkaar aan van: huh! en dan komt ze weer bij me en wil verder kroelen!

Wat moet ik hier nou van denken??

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Moni3 »

Geen liefdes beetjes?
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Rik »

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Zotvanpoezen »

Goede info, Rik!
Ik pas dit altijd toe op mijn poezels, altijd in korte "fragmenten" aaien. En goed hun lichaamstaal observeren. Bij Froufrou is het een medisch probleem; het is heel complex om haar te mogen aanraken door die vervelende Feline Hyperesthesie. Dat kan alleen maar nadat ik haar goed gelezen heb. En ze is een poes met een serieuze handleiding! (Ik moet zelf de stand van haar haren op de volledige vacht bekijken! Soms staan de haren op haar kopje wat "opgeblazen", soms een klein deeltje van de staart, soms een smalle hanekam op de rug en nog veel meer mogelijkheden. Volgens mij heeft ze dan op deze plaatsen last) Komt daar ook nog bij kijken dat ik alleen haar kopje mag aanraken. Als ze meer wil, laat ik gewoon mijn hand hangen zodat ze zelf kiest wat ze wil. (soms wrijft ze met haar flanken tegen mijn hangende hand, en ook dan zie ik haar huid golven. Maar dan bijt ze tenminste niet!)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Dushizenn »

Thnx Rik! Ik ga hier mee aan de slag.
Het gekke van Bibi is dat ze steeds blijft komen voor de aaitjes. Zodra ik haar staart zie bewegen en ik stop, komt ze naar mij voor meer. Stopt dan echt haar kopje in mijn hand en beweegt zelf van links naar rechts met haar koppie..dus ik ging er eigenlijk van uit het al goed te doen.
Maar ik denk dan toch dat ik degene ben die de rem erop moet gooien en niet Bibi

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Rik »

Ja, echt overstimulatie. En het wil helemaal niet zeggen dat het echt vervelend voor haar is maar het is gewoon een 'natuurlijke' reactie. En inderdaad blijft ze toenadering zoeken omdat ze het eigenlijk toch wel lekker vindt.

Je moet dat inderdaad heel goed inschatten en daarvoor stoppen of op een andere plaats iets doen. Als ik lang over de rug van Bono aai raakt hij ook wel overgestimuleert. Als hij mijn hand dan te pakken krijgt met zijn voorpoten dan gaat ie met zijn achterpoten kicken. Wat bij hem weer wel wat langer kan is onder zijn kinnetje (of zijkant waar ook geurklieren zitten) of wat krabbelen op zijn kop, dan gaat ie helemaal op zijn rug kroelen. Zo zul je bij elke kat moeten vinden wat ie lekker vindt en wat hem teveel kan stimuleren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Dushizenn »

Ik denk dat het makkelijker gaat als je de kat van kitten af aan hebt, dan groei je natuurlijker naar elkaar toe dan dat de kat, zoals in Bibi haar geval met bijna 3 jaar bij je komt.

Ik.heb dit vandaag in ieder geval al toegepast en ze kijkt me maar raar aan als ik stop hihihi

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Rik »

Ja, maar dat is ook weer leuk om een goeie band op te bouwen. Je moet bij Bibi dus nog een beetje weten tot welk moment je kunt/moet gaan. Ze is nog geen twee maanden bij jullie dus dat vergt ook gewoon wat tijd.

En je kunt de overstimulatie ook gebruiken als overgang tot spel. Hou een verenstok bij de hand en je kunt haar afleiden als je denkt dat het gaat gebeuren.

Ik kan me voorstellen als je gewoon in één keer stopt dat ze denkt "wat heb ik nou aan mij pet hangen, het was nét zo lekker" :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Dinky »

Wij hebben dinky ook volwassen gekregen (5,5 jaar) en heb haar echt wel leren lezen. Dit is geen kwestie van weken maar maanden tot jaren.
En dat werkt van twee kanten want zij heeft ook ons steeds meer leren vertrouwen waardoor het minder snel gebeurd ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Zotvanpoezen »

Bij Froufrou heeft het ook ongeveer 1 jaar geduurd eer dat ik haar goed kon lezen (ze was echt heel moeilijk) Maar nu gebeurd het zo vanzelfsprekend dat ik haar in 1 oogopslag kan lezen als ik haar zie. Eigenlijk heeft ze mij al heel veel geleerd, maar ik ben er zeker van dat ze nog meer te vertellen heeft dat ik (nog) niet kan lezen.
Ik heb onlangs een oud filmpje van 20 jaar geleden bekeken van mijn eerste kat, BB. Ik schrok wel van zijn lichaamstaal! Toen dacht ik dat ik hem begreep, maar nu zie ik in dat ik er mijlenver naast zat. Arme BB! En ik dacht dat ik het goed deed!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Dushizenn »

Ah bedankt voor jullie reacties! Dat geeft me moed!
Ik vind haar nu al superleuk, maar zou fijn zijn als We haar inderdaad goed kunnen lezen! En zij ons ook ja! Ze trekt echt naar mij momenteel, zal met de andere gezinsleden met en met groeien denk ik

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn ervaring is dat een kat altijd een favoriet personeelslid kiest. Hier kiezen ze gelukkig allemaal voor mij. (ook de vorige poezels) Als ze honger hebben is iedereen hun favoriet, haha!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
kittentjes

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door kittentjes »

Grappig hier is dat ook saar kiest vaak voor mij, Moos altijd mijn zoon. Met eten maakt het inderdaad niet uit al doet mijn man het zelden en weten ze dat ook. Siep weet ik nog niet welke kant dat op gaat *maar hoop natuurlijk ook op mezelf *

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Dushizenn »

Ik ben blijkbaar echt zo'n kattenvrouwtje hahahha, denk dat ik er het meeste mee bezig ben ze aandacht te geven maar ook mijn best het meeste doe ze te lezen.

Ze trekken allemaal naar mij en dan mijn oudste zoon toe. Hij is ook zo iemand die de katten feilloos aanvoelt. Is ook geboren toen er al katten in Huis waren en er mee opgegroeid. De jongste idem, maar die is nog wat te onbebouwen voor ze

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Genieten van geaaid worden en dan ineens bijten

Bericht door Dushizenn »

Dankzij de goeie tip hier, is Bibi gegaan van "hap dit is too much" naar: aai me dan miauw!

Ze komt het echt vragen nu en loopt me liefst hele tijd achterna AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Plaats reactie