Schrikdraad of niet ? Oude kat blijft soms weg van huis.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Berend24
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mei 2019 17:25

Schrikdraad of niet ? Oude kat blijft soms weg van huis.

Bericht door Berend24 »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik weet niet of dit al eens aan bod geweest is.

Ik heb een kat van reeds 18 ! jaar oud.
Ik heb hem sinds een jaar of 4 in huis na een bewogen leven van het beestje.
Van scheiding tussen zijn vorige baasjes tot een paar weekjes asiel omdat hun buren
hem zonder overleg daar hadden gebracht.

Maar dat ligt achter hem en hij heeft bij mij een gouden mandje.
Echter is het van nature een buitenkat en mag hij graag (vooral 's nachts) rondzwerven.

Omdat hij een jaar of 2 terug plotseling 3 dagen wegbleef en ik nogal in paniek was heb ik hem een
gps-zender omgedaan van het merk RepTrek. Deze werkt op basis van een KPN Prepaid kaartje.
Dit werkt op zich prima, behalve dat we hier in de buurt een paar plekken hebben waar KPN slecht bereik heeft.

Waar hij normaal rond 23.00 zich wel weer meldt, bleef hij vannacht de hele nacht weg en was ook vanochtend nergens te bekennen. Ik heb vanochtend behoorlijk in de stress gezeten. Ook omdat de accu van de GPS zender nog maar 6% aangaf en hij zich helaas nét in een stukje met geen bereik bevond en ik hem dus niet kon traceren.

Gezien de leeftijd ben ik héél bang dat hij als hij ooit eens zal overlijden hij zich gaat verstoppen in de natuur en ik hem niet meer terug zal vinden.

Ik zit dan ook te overwegen mijn tuin van 10x15 meter te voorzien van schrikdraad zodat hij enkel nog in eigen tuin buiten kan zijn. Maar moet ik het beestje in zijn laatste jaren zijn vrijheid afnemen ?
Of moet ik om een ander merk GPS zender gaan kijken (dan maar met een abonnement) die wel 100% bereik heeft ?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Schrikdraad of niet ? Oude kat blijft soms weg van huis.

Bericht door Rik »

Je kunt er natuurlijk ook een prepaid kaartje van Vodafone of T-mobile indouwen. Misschien is het bereik dan beter.

Maar de tuin goed afzetten zou mijn voorkeur hebben. Maar gebruik dan GEEN schrikdraad. Een kat kat daar zo van schrikken dat ie er ook overheen schiet en daarna ook niet meer terug kan of wil komen.

Sommige hier hebben een kennel in de tuin. Als het echt afzetten niet kan is dat nog een idee.

Maar er zijn echt veel mogelijkheden om een tuin goed af te zetten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Schrikdraad of niet ? Oude kat blijft soms weg van huis.

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij Rik aan. Ik ken heel slechte ervaringen met schrikdraad. Ik zou dat echt afraden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Schrikdraad of niet ? Oude kat blijft soms weg van huis.

Bericht door Dinky »

Ik zou ook eerder kiezen voor tuin afzetten met naar binnen hangend gaas dan schrikdraad.

Maar je moet dan uiteraard goed kijken naar de kat of hij daar aan kan wennen. Dit verschilt namelijk per kat en je hebt er altijd katten tussen die daar niet aan kunnen wennen. Maar je hebt ook veel katten die het prima vinden om wel naar buiten te kunnen maar in een afgeschermde tuin voldoende vinden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Berend24
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mei 2019 17:25

Re: Schrikdraad of niet ? Oude kat blijft soms weg van huis.

Bericht door Berend24 »

Aangezien hij echt een vrij groot territorium heeft en ik hem dat in zijn laatste jaren eigenlijk ook niet af wil nemen zit ik steeds meer te denken aan een betere GPS zender.

Heeft iemand ervaringen met deze, of een ander alternatief ?

https://www.zooplus.nl/shop/katten/tran ... ker/729286
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Schrikdraad of niet ? Oude kat blijft soms weg van huis.

Bericht door Rik »

Berend24 schreef: 25 mei 2019 18:31 Aangezien hij echt een vrij groot territorium heeft en ik hem dat in zijn laatste jaren eigenlijk ook niet af wil nemen zit ik steeds meer te denken aan een betere GPS zender.
Waarom dan de vraag om schrikdraad? Tevens zal het niet helpen met betrekking tot ergens verstoppen wanneer hij slecht en ziek wordt. Ook helpt een gps-tracker niet tegen platgereden worden.

M.b.t. je vraag... Ik denk dat er maar weinig forumgangers zijn die ervaring hebben met trackers omdat de meeste de kat niet vrij laten.

Maar op zich lijkt mij de prijs van die tracker niet zo hoog (incl. abonnement) dus je kunt het natuurlijk gewoon proberen.

Maar zoals ik ook al eerder aangaf... je kunt ook gewoon eens een kaartje van Vodafone of T-mobile proberen. Die hebben een ander netwerk en het kan best zijn dat het bereik op die 'dode' punten van het KPN netwerk voor die andere beter is. Je kunt daar ook online bekijken.
https://www.consumentenbond.nl/mobiel-a ... le-netwerk

Tevens kun je kijken of je voor een andere soort data kunt kiezen. Vaak is b.v. 2G beter bereikbaar dan 4G. Als je in jouw buurt voor alle G's slecht ontvangst hebt, kijk dan even op de kaartjes van die andere.

Die tracker van zooplus kiest het beste netwerk maar als geen van de netwerken goed bereik hebben op die dode punten, dan schiet je met die nieuwe tracker ook niets op.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Schrikdraad of niet ? Oude kat blijft soms weg van huis.

Bericht door Emmajoja »

Berend24 schreef:Aangezien hij echt een vrij groot territorium heeft en ik hem dat in zijn laatste jaren eigenlijk ook niet af wil nemen zit ik steeds meer te denken aan een betere GPS zender.

Heeft iemand ervaringen met deze, of een ander alternatief ?

https://www.zooplus.nl/shop/katten/tran ... ker/729286
Nou ehh. Dan moet je dat territorium maar wat inperken hoor. Gewoon tuin afzetten en dat oude beesie veilig houden. Dat is veel belangrijker dan zijn 'territorium'.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Plaats reactie