Kat speelt niet meer en is nauwelijks binnen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Hoshiwoshi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2019 21:20

Kat speelt niet meer en is nauwelijks binnen

Bericht door Hoshiwoshi »

Hallo,

Ik heb een vrij jonge kat, van waarschijnlijk nu een jaar oud. We hebben hem nu 5 maanden (sinds december). Hij was al heel aanhankelijk toen ik ging kijken om het katje over te nemen. Direct op schoot, kopjes en spelen. Ik werd natuurlijk meteen verliefd. Direct meegenomen en de kat was binnen 2 dagen gewend aan het huis en leek op zijn gemak. Direct heel speels, wantja het was nog een kitten. Alleen hij durfde de eerste 2/3 maanden geen stap buiten te zetten. Wij al die tijd wel geprobeert met een touwtje hem even buiten te hebben, wat is gelukt voor even. Later met touwtje zonder ons erbij, wat ook prima ging, maar wel bij de deur bleef. En toen ging hij eindelijk zonder iets naar buiten, alleen s'avonds. Nu dat het lichter weer is geworden durft hij ook in het licht naar buiten. Maar nu dus het probleem... onze kat is nauwelijks meer binnen, speelt totaal niet meer en vraagt bijna niet meer om aandacht. Hij komt alleen nog maar binnen voor eten en slapen. Is dit normaal voor een kat sinds dat hij eerst wel heel aanhankelijk was en speels? Hij gaat ook altijd naar een huis waar een ander kat is en soms staan er hier 4 katten met die van ons bij de deur.
Iemand die me hier kan helpen? :-(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat speelt niet meer en is nauwelijks binnen

Bericht door Rik »

Waarom laat je een kat die je nét hebt naar buiten? Die moet minimaal 2 tot 3 maanden binnen blijven (en liefst langer) om een band met jou en het huis te vormen. Normaal staat na een verhuizing 6 weken maar hier komt ook nog bij dat hij dus een nieuw baasje heeft. En dan mag je die tijd rustig verdubbelen.

Is hij al gecastreerd??? Want anders mag hij helemaal niet naar buiten. En dan is het ook logisch dat hij nu niet meer naar huis wil komen.

Hier op het forum laten velen van ons, onze katten alleen in de eigen tuin of ren, en zijn het verder binnenkatten.

Je hebt dus zelf met moeite geprobeerd je kat naar buiten te doen... wat is het nu dan precies wat je wilt?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat speelt niet meer en is nauwelijks binnen

Bericht door nellebel »

Dus je hebt een gezellige speelse binnen kat. Die push je om naar buiten te gaan terwijl hij niet wil. Nu wil hij wel een klaag je dat je geen speelse gezellige binnen kat meer hebt. Ik snap hem niet hoor. Waarom heb je hem niet gewoon binnen gehouden, waar hij ook gewoon Happy mee was.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat speelt niet meer en is nauwelijks binnen

Bericht door ErikPhilippus »

Ik weet ook niet wat ik hier mee moet.... Een jonge, speelse kat durft (met een beetje aandrang) naar buiten, ontdekt daar speelgenootjes en dat is natuurlijk veel leuker dan in je eentje in huis. Wat heb je gedaan om het thuis aantrekkelijk en spannend te maken voor een jonge kat?
Plaats reactie