Kat naar buiten na 1,5 week?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Freekje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 okt 2015 18:49

Kat naar buiten na 1,5 week?

Bericht door Freekje »

Even een kopie van een eerder bericht van mij:

Hallo allemaal,

“Wij hebben sinds 1,5 week een 4 jarige kat uit het asiel. Echter hij poept en plast op onze bedden! We hebben nu alle slaapkamer deuren dicht en een feliway aangeschaft en 2 kattenbakken staan. Net kon hij per ongeluk weer een paar seconden in onze slaapkamer komen en hij had gelijk alweer op het dekbed geplast. Hij had ook al op onze fleece deken op de bank geplast. Wij denken dat het of door de stress komt of territorium gedrag? Wij hebben een zoontje van 2 die er af en toe vrij druk achteraan rent, wij corrigeren dit gedrag natuurlijk wel maar hij is pas 2 dus snapt nog niet alles. Hij wil volgens mij ook graag naar buiten maar dat vinden we na 1,5 week wat snel. “


Zojuist heeft hij weer op de bank en op onze kleedjes geplast, het is om moedeloos van te worden. Wat mij betreft mag hij al wel naar buiten maar vriend vind dit te snel.

Wat vinden jullie? We hebben hem woensdag 2 weken...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat naar buiten na 1,5 week?

Bericht door Rik »

Ja, 1,5 week is echt te snel om naar buiten te gaan. Zelfs de 6 weken die vaak genoemd wordt is te vroeg. Dat is voor als een kat met bekende baasjes verhuisd naar een nieuw huis en omgeving. Maar de kat moet hier, naast de omgeving, ook aan jullie wennen. En dan zou ik hem langer dan 6 weken binnen houden. En zeker als hij binnen stress heeft en je laat hem naar buiten... dan ben je hem binnen de kortste keren 'kwijt'.

Wat is de historie van deze kat? Waarom zat hij met 4 jaar in het asiel? Ik neem aan dat hij gecastreerd is (anders heb je weer een heel ander probleem).

Het kan ook zijn dat deze kat, gezien het jagen van jullie zoontje, niet geschikt is voor deze huishouding.
Naar buiten laten los je dan daarmee niet op. Ja, je verplaatst het probleem, maar waarom heb je dan een kat genomen?

Weet je 100% zeker dat er niets medisch is? Is zijn urine gecontroleerd?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kat naar buiten na 1,5 week?

Bericht door Mleen »

Normaal zou je een nieuwe kat minstens 6 weken binnen moeten houden zodat jullie aan elkaar kunnen wennen en hij van jullie huis zijn thuis kan maken. :)

Ik ben zowieso geen voorstander van katten zomaar vrij laten rondlopen buiten, er zijn zoveel dingen die dan mis kunnen gaan...
Als ie dan echt naar buiten moet, dan het liefst in een afgezette tuin, maar ook dat pas na het gewenningsproces van een aantal weken. (Onze kittens zijn nu 10 maanden oud, die zijn nog nooit echt buiten geweest, maar daardoor is ons huis ook wel echt hun huis geworden!)

Wat betreft zijn plassen op bed; ik zou hem eens goed medisch laten onderzoeken door de dierenarts.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Freekje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 okt 2015 18:49

Re: Kat naar buiten na 1,5 week?

Bericht door Freekje »

Hij is bij het asiel gekomen omdat hij in beslag genomen is samen met 20 andere katten die zaten opgesloten in een schuur.. verdere details dan dat weet ik niet. Hij was al 1x geplaatst maar weer teruggebracht omdat hij daar ook liet zien dat hij naar buiten wilde maar dat was daar niet mogelijk.. ja hij is uiteraard gecastreerd

Hij zit hier de godganse dag voor de schuifpui de vogels te bestuderen..


Urine is niet gecontroleerd. Wat zou hij kunnen hebben dan, blaasontsteking? Ik vind ook regelmatig wel gewoon plasjes in de bakken.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kat naar buiten na 1,5 week?

Bericht door Mleen »

Blaasontsteking, blaasgruis, steentjes...van alles mogelijk! Ik zou inderdaad de urine laten onderzoeken door de DA.

Hoe hebben jullie het binnen ingericht voor de kat? Heeft ie genoeg ligplekjes, krabpalen, plekjes waar hij omhoog kan in de woonkamer, speeltjes? Want als hij binnen niet genoeg wordt uitgedaagd snap ik wel dat hij getriggerd wordt door de vogeltjes buiten! 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat naar buiten na 1,5 week?

Bericht door pinguin »

Eerste stap is toch lijkt mij urine inleveren bij de dierenarts en dingen laten uitsluiten.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat naar buiten na 1,5 week?

Bericht door Dinky »

Bij wildplassen op zachte dingen is eerste actie urine laten controleren.
Zeker gezien de stressvolle periode die deze kat achter de rug heeft is de kans op blaasontsteking/blaasgruis heel aannemelijk.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Freekje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 okt 2015 18:49

Re: Kat naar buiten na 1,5 week?

Bericht door Freekje »

Wij hebben hem uiteindelijk toch naar buiten gedaan.. het was zo niet te houden binnen. Hij bleef eerst netjes in de tuin een paar dagen en daarna hebben we de poort open gedaan zodat hij verder kon kijken, bleef heel wat uren weg (tot ongerustheid bij ons) en kwam daarna over de schutting gesprongen alsof er niets aan de hand was. Is ook netjes een paar keer door het kattenluik in de berging naar de voortuin gegaan maar kwam ook steeds terug. Hij is nu een stuk relaxter. Ligt er heerlijk bij op de bank als hij slaapt en snachts gaat hij de hort op.. vanmorgen lag er een muis klaar bij de bank.. als overdag de schuifpui open staat blijft hij heel vaak binnen en in de avond vertrekt hij door het luikje naar buiten. Hij heeft sinds hij naar buiten kan geen behoeften meer gedaan in huis. Ik weet dat het niet wordt aangeraden maar het voelde voor ons als de juiste beslissing, blijkt ook achteraf.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat naar buiten na 1,5 week?

Bericht door Zotvanpoezen »

Probeer hem 's nachts binnen te houden. Hij zal het wel snel leren dat hij alleen overdag buiten mag. Ik doe dat bij mijn katten ook zo. Overdag hebben ze de keuze.
Als je ze ook 's nachts buiten laat heb je meer risico op vechtpartijen met (besmette) zwerfkatten.
Je hebt dan ook meer kans dat ze hun band met het huis gaan verliezen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
CharlieCat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 08:29

Re: Kat naar buiten na 1,5 week?

Bericht door CharlieCat »

Misschien toch een trauma opgelopen omdat hij opgesloten zat in die schuur; en dus veel stress door het binnen gehouden worden?
Maar fijn dat hij nu relaxter is geworden! Voor jullie en voor hem :)
Charlie de liefste ! :cathappy:
Plaats reactie