Kat wil niet naar buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Ben87
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2019 13:22

Kat wil niet naar buiten

Bericht door Ben87 »

Hallo,

Wij wonen nu bijna 3 maanden in een nieuwe flat met de kat. De wens voor het verhuizen was dat de kat eindelijk eens naar buiten zou gaan. Helaas was dat lastig in de oude woning, omdat het een portiekflat is. De nieuwe flat heeft een mooie lange galerij met vrij toegankelijke trappen naar de verschillende verdiepingen. Gigantisch veel speelruimte dus. :grin:

Helaas denkt de kat daar anders over. Wij krijgen hem namelijk voor geen mogelijkheid naar buiten. Als we de voordeur open zetten komt hij soms heel even kijken bij de deuropening, maar verder gaat hij niet. Daarom hebben we eens geprobeerd hem even buiten neer te zetten. Hij weet dan niet hoe gauw hij weer terug naar binnen moet gaan. We hebben een beschut plekje gemaakt, voerbakjes buiten gezet, erbij gaan zitten etc. Allemaal zolder resultaat. Laatst hebben we een paar keer geprobeerd de kat buiten te zetten en de deur dicht te doen. Dit was niet echt goed voor de voordeur... :-( Gek genoeg vind de kat het wel prima om eventjes te speuren op het achterbalkon. Dit is echter maar een heel klein plekje, waar hij snel weer uitgekeken is.

Ik vroeg mij af of iemand misschien ervaring heeft met een kat die niet naar buiten wil? Is het een kwestie van wennen, een andere methode proberen, of gaat het gewoon niet werken? De kat is nu bijna 2 jaar en is in zijn eerste maanden gewoon buiten geweest.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wil niet naar buiten

Bericht door Rik »

Ben87 schreef: 23 apr 2019 13:44Helaas denkt de kat daar anders over. Wij krijgen hem namelijk voor geen mogelijkheid naar buiten.
Met een lange kale gang, met allemaal deuren en ramen erlangs... nee, dat kan ik me goed voorstellen. Denk jezelf eens een horror-film in waar jij door zo'n gang moet lopen, voor het eerst in je leven.
Laatst hebben we een paar keer geprobeerd de kat buiten te zetten en de deur dicht te doen.
YIKES. Nee, dat is absoluut niet de manier. Zo kweek je een trauma en heb je kans dat hij nooit meer naar buiten wil.

De enige manier om het hem aan te leren is heel geleidelijk. Pak een stoel en ga eens buiten net langs je deur zitten. Met snoepjes om hem te lokken. Met spel en snoepjes zul je hem heel langzaam vertrouwd moeten maken met de lange enge galerij. En dat gaat met hele hele hele kleine stapjes. Maar dat gaat heel veel tijd kosten.

Overigens is het geen noodzaak dat hij perse naar buiten moet. Als je het binnen aantrekkelijk genoeg maakt hoeft een binnenkat echt niet naar buiten. Ze kunnen dan binnen ook perfect gelukkig zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Kat wil niet naar buiten

Bericht door Reb »

Naar buiten gaan is best fijn voor een kat, maar dan moet hij dit wel willen. Ik denk als jij deze zomer de deur lekker open laat, dat hij vanzelf verder durft... op zijn eigen tempo...
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat wil niet naar buiten

Bericht door Zotvanpoezen »

1 van mijn katten heeft ook bijna twee jaar nodig gehad eer hij naar buiten durfde zonder dat de deur open bleef. En hij moest niet eerst een lange, enge gallerei trotseren. Als hij zag dat de deur dicht was achter hem, was hij meteen in paniek. En ik moest er altijd bij zijn of hij bleef liever binnen. Hij gebruikt nu al enkele jaren zelfstandig het kattenluik, maar hij blijft altijd in de tuin, tenzij ik mee wandel in de wei.
Dwing hem niet door hem buiten te zetten met de deur dicht, want dat is wreed. Zoals Rik al zei kan hij er een trauma aan overhouden. Laat hem rustig op zijn tempo wennen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie