Niet krabben aan krabpalen enzo

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door fempie-1990 »

Ik heb 2 katten van nu nog 1.5 jaar oud. Broer en zus.
In heb een krabton,een krabpaal en een krab plankje in huis. En nog steeds krabt 1 van de 2 nog steeds niet aan 1 van die dingen.. ze doet het aan de stoelen ( gaat ze er op zitten) aan de vloerbedekking boven en aan de trap.. Ik heb al van alles geprobeerd.. de krab meubels in te sprayen met catnip spray. Speciaal spray van feliway. Ik heb de stoelen enzo ingespray met spul zodat ze er niet op gaan . Maar als nog vertikt ze het om ze te gebruiken.. haar broer wilde het eerst ook niet doen. Maar daar heb ik de poten van tegen een paal aan gezet en toen had hij het door.. Heeft iemand nog tips.. Ik word er niet goed van.. alles gaat stuk hier in huis

Alvast bedankt
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door Reb »

Ow dat is niet fijn.....

Volgens mij is het enige wat werkt dat je (voorlopig) voorkomt dat ze op ongewenste plekken krabbelt. Dus alleen maar onder toezicht bij de stoelen. Alleen dan kun je haar consequent corrigeren en kan ze het afleren.

Nadeel van de pootjes tegen de krabpaal duwen is dat ze ook een negatieve asssiociatie kunnen gaan maken met een krabpaal. Als dat het geval is kun je proberen dit om te draaien door snoepjes te geven op de paal of haar lokken met een speeltje dat ze zo op de paal klimt.
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door fempie-1990 »

Maar dan moet ik haar opsluiten. En dat gaat niet. En het gekke is ze wil wel op de krabton zitten. Want daar ligt ze ook wel eens op. Alleen het krabben doet ze niet
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door Rik »

Hoe groot is die krabpaal? Is dat een echte tot het plafond waar ze echt in kunnen hangen?

Over de bank/stoel zou je voorlopig iets kunnen gooien. Een deken of plaid. Gewoon om het krabben even te ontmoedigen en het er anders uit te laten zien. Verder inderdaad spelen op de krabpaal dat ze merkt hoe fijn het is om daar echt in te hangen. Boven aan de trap zou je even een kokusmat kunnen leggen. (Die dingen zijn ook fijn) Als ze daar eenmaal aan gewend is kun je die geleidelijk naar ergens anders verplaatsen (in stapjes).

Kijk... dit is geen krabpaal...

Afbeelding

Dit is een krabpaal...

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door fempie-1990 »

Ik heb een krabton van 1.10 ong. Een krab paal van 1 meter . En een krab plankje die ligt op de grond. Dus opzicht genoeg om goed te kunnen krabben.. Zal eens proberen om iets over de tafel de gooien.. Alleen denk dat ze het er gewoon aftrekken

Rik schreef: 31 mar 2019 10:44 Hoe groot is die krabpaal? Is dat een echte tot het plafond waar ze echt in kunnen hangen?

Over de bank/stoel zou je voorlopig iets kunnen gooien. Een deken of plaid. Gewoon om het krabben even te ontmoedigen en het er anders uit te laten zien. Verder inderdaad spelen op de krabpaal dat ze merkt hoe fijn het is om daar echt in te hangen. Boven aan de trap zou je even een kokusmat kunnen leggen. (Die dingen zijn ook fijn) Als ze daar eenmaal aan gewend is kun je die geleidelijk naar ergens anders verplaatsen (in stapjes).

Kijk... dit is geen krabpaal...

Afbeelding

Dit is een krabpaal...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door Rik »

Ja, ik heb ook 20 jaar een krabplankje gehad met Bowy. Ze heeft er nooit naar omgekeken. De katten nu hebben dat ding in 2 jaar helemaal afgeragd. Bowy was overigens wel dol op de kokusmat bij de voordeur.
fempie-1990 schreef: 31 mar 2019 11:02 Ik heb een krabton van 1.10 ong. Een krab paal van 1 meter . En een krab plankje die ligt op de grond. Dus opzicht genoeg om goed te kunnen krabben..
Misschien wel voor het krabben maar niet om lekker in te hangen en doorheen te sjeesen. Hier hangen ze regelmatig in een dolle bui helemaal in de paal. Maar met 1mtr paal lukt dat niet.

En het blijven natuurlijk katten met een eigen wil :)

Ongewenst gedrag afleren is in ieder geval meer een kwestie van hun aandacht afleiden dan het afstraffen van dat gedrag.

Ps. Heb je die krabgelegenheden ook naast de meubels staan? Het kan n.l. ook een kwestie van gemak zijn. Lekker krabben op de plaats waar ze zich op haar gemak voelt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door fempie-1990 »

Ja ik snap dat zo een hele grote het fijnst is.. werk zelf in een dierenwinkel dus weet wat wel en niet goed is voor mm katten. Maar ik ook maar in een klein huis en heb geen plek voor
zo een groot ding helaas anders was die er al geweest.. en naast mn stoelen van de eetkamer kan ik ook niks zetten. Was blij dat ik überhaupt plek had om.het neer te zetten
Rik schreef: 31 mar 2019 11:16 Ja, ik heb ook 20 jaar een krabplankje gehad met Bowy. Ze heeft er nooit naar omgekeken. De katten nu hebben dat ding in 2 jaar helemaal afgeragd. Bowy was overigens wel dol op de kokusmat bij de voordeur.


Misschien wel voor het krabben maar niet om lekker in te hangen en doorheen te sjeesen. Hier hangen ze regelmatig in een dolle bui helemaal in de paal. Maar met 1mtr paal lukt dat niet.

En het blijven natuurlijk katten met een eigen wil :)

Ongewenst gedrag afleren is in ieder geval meer een kwestie van hun aandacht afleiden dan het afstraffen van dat gedrag.

Ps. Heb je die krabgelegenheden ook naast de meubels staan? Het kan n.l. ook een kwestie van gemak zijn. Lekker krabben op de plaats waar ze zich op haar gemak voelt.
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door Reb »

fempie-1990 schreef: 31 mar 2019 10:25 Maar dan moet ik haar opsluiten. En dat gaat niet. En het gekke is ze wil wel op de krabton zitten. Want daar ligt ze ook wel eens op. Alleen het krabben doet ze niet
Dat moet dan inderdaad een tijdje, waarom kan dat niet?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb naast iedere zetel waar vroeger aan gekrabt werd een eenvoudige krabpaal staan (zonder zitplaats erop). Dit werkt ook. Ik heb 3 katten, 1 krabmeubel om verticaal te krabben(een soort hoog blok om te krabben en op te liggen) , 3 eenvoudige krabpalen, en 1 krabmeubel op 4 krabpalen en 2 verdiepen. Ze gebruiken ook nog een mat en een bakstenen muurtje. Buiten hebben ze bomen en balken genoeg. Alles wordt gebruikt. Een kat heeft dus echt wel veel krabgelegenheid nodig.
Als het maar op de geschikte plaats staat. (waar ze veel voorbijkomen, niet in een hoekje)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door fempie-1990 »

Reb schreef: 31 mar 2019 12:24 Dat moet dan inderdaad een tijdje, waarom kan dat niet?
Als ik haar opsluit in de slaapkamer krabt ze de deur stuk omdat ze eruit wil. En verder heb ik geen deuren die dicht kunnen kamer keuken en naar boven is allemaal open.
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door fempie-1990 »

Zotvanpoezen schreef: 31 mar 2019 13:03 Ik heb naast iedere zetel waar vroeger aan gekrabt werd een eenvoudige krabpaal staan (zonder zitplaats erop). Dit werkt ook. Ik heb 3 katten, 1 krabmeubel om verticaal te krabben(een soort hoog blok om te krabben en op te liggen) , 3 eenvoudige krabpalen, en 1 krabmeubel op 4 krabpalen en 2 verdiepen. Ze gebruiken ook nog een mat en een bakstenen muurtje. Buiten hebben ze bomen en balken genoeg. Alles wordt gebruikt. Een kat heeft dus echt wel veel krabgelegenheid nodig.
Als het maar op de geschikte plaats staat. (waar ze veel voorbijkomen, niet in een hoekje)
om nou naast alles wat ze aan krabt een meubel neer te zetten word een beetje vol ik hen daar ook helemaal geen plek voor. En op de trap kan ik moeilijk iets neer zetten haha .. verder staat alles vrij en kan ze er makkelijk bij.
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door Reb »

fempie-1990 schreef: 31 mar 2019 15:46 Als ik haar opsluit in de slaapkamer krabt ze de deur stuk omdat ze eruit wil. En verder heb ik geen deuren die dicht kunnen kamer keuken en naar boven is allemaal open.
Tja... de deur of je hele huis..... Ik.zou het wel weten...

Maar mss dat iemand anders wat kan bedenken...
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door fempie-1990 »

Reb schreef: 31 mar 2019 16:02 Tja... de deur of je hele huis..... Ik.zou het wel weten...

Maar mss dat iemand anders wat kan bedenken...
Tja ze heeft al meerdere deuren gesloopt of gewoon stukken van de vloer bedekking kapot gemaakt omdat ze perongelijk opgesloten zat de hele dag.. Ik ga nog wel wat bedenken
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door Zotvanpoezen »

Katten krabben soms aan alles uit stress als er iets mis gaat: de relatie tussen de katten onderling of problemen met buurtkatten. Dan willen ze overal hun territorium markeren door zichtbare sporen en geursporen. Geeft ze ook aan alles kopjes?
Er kan natuurlijk ook iets mis zijn op medisch vlak. Ik veronderstel dat ze gecastreerd zijn?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
a3tje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2011 18:53

Re: Niet krabben aan krabpalen enzo

Bericht door a3tje »

Hai

Je heb spul wat je op de krabpaal kan spuiten waardoor de krabpaal intressanter wordt je heb het met kattenkruid maar ook met valiriaan.
Plaats reactie