Wil mijn binnenkat naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Bohemiancatsody
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2019 07:38

Wil mijn binnenkat naar buiten?

Bericht door Bohemiancatsody »

Hoi allen,

Sinds een paar maandjes heb ik via via een kat overgenomen. Het is een heel mooie, grote europese korthaar kater van ongeveer een jaar of 4. Bij zijn vorige adres ging hij iedere dag weleens naar buiten, maar bij zijn adres dáárvoor weer niet. Volgens zijn vorige baasje vond hij dat allebei prima.
Ik woon in een appartement op twee hoog, midden in hartje binnenstad. We hebben geen balkon of tuin, maar in mijn slaapkamer wel twee veluxramen waarbij je uitkijkt over de daken van de andere panden in de binnenstad. Het is echt een kriskras van daken en platdaken, precies zoals je in een oud stadscentrum zou verwachten. In principe zou je, als je uit het raam klimt, zo op de daken staan.

Nu merk ik dat de kat sinds een week of twee steeds meer interesse heeft in deze ramen; dan gaat hij even op mijn nachtkastje staan, gestrekt zodat hij met zijn pootjes net bij het raam kan. Of dan gaat hij in mijn slaapkamer zitten en naar het raam staren. Dit doet hij eigenlijk alleen maar even ‘s ochtends vroeg, voor 5 a 10 minuutjes.
Is dit een duidelijk teken dat hij toch graag naar buiten wilt? Zo ja, is het verantwoord om hem naar buiten te laten? Aangezien ik dus hartje centrum woon, ben ik ergens bang dat iemand hem misschien meeneemt. Of dat hij van de daken valt. Maar ik wil hem geven wat het beste voor hem is, en als dat betekent dat hij per se naar buiten moet, ga ik hem niet binnenhouden.

Voor de rest lijkt hij wel content binnen, hij dringt nooit bij de voordeur. Af en toe miauwt hij wel tegen me, maar zodra ik hem aandacht geef stopt ie daarmee..
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Wil mijn binnenkat naar buiten?

Bericht door Embillie »

ik noem dat altijd tv kijken 😄
Mijn huidige en vorige kat zijn allebei binnenkatten (geweest), en één van hun favoriete dingen om te doen is/was door het raam kijken wat er allemaal buiten gebeurd.
Vogeltjes, bladeren, mensen of honden, noem maar op. Alles wat maar beweegt.
Vaak gaan ze erg klagen als ze naar buiten willen en worden ze onrustig, dat merk je over het algemeen snel genoeg.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt een plankje onder het raam te bevestigen, kan hij lekker naar buiten turen :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wil mijn binnenkat naar buiten?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook een soort vensterbankje voor hem maken zodat hij naar buiten kan kijken. Tv kijken is een mooie uitdrukking daarvoor. Dat moet je niet zien als naar buiten willen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wil mijn binnenkat naar buiten?

Bericht door Rik »

Bohemiancatsody schreef: 04 mar 2019 07:56 Is dit een duidelijk teken dat hij toch graag naar buiten wilt? Zo ja, is het verantwoord om hem naar buiten te laten?
Zoals de andere al aangeven... dit is meer nieuwsgierigheid dan echt naar buiten willen. Als hij echt naar buiten wil dan zul je dat wel merken. Dan loopt hij de hele dag te miauwen en te draaien bij de buitendeur.

Het lijkt mij inderdaad verstandig en leuk voor hem om wat hoge plaatsen te creëren. Niet alleen bij die ramen maar ook door het appartement heen. Zodat hij alles lekker van boven gade kan slaan. Een plafond-krabpaal is daar ook ideaal voor maar je kunt dus ook denken aan plankjes op de muur zodat hij hogerop kan.

Er zijn heel wat ideeën op internet. Je kunt een kleine oppervlakte heel aantrekkelijk maken door in de hoogte te gaan werken.

Dit is wat extreem maar je krijgt het idee wel :lol:
(er is op internet, Google images en Pinterest, voldoende inspiratie te vinden)

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Wil mijn binnenkat naar buiten?

Bericht door Embillie »

Het kan nooit extreem genoeg :D geweldig zeg zo’n kamer
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wil mijn binnenkat naar buiten?

Bericht door Dinky »

Hier ook eentje die graag naar buiten kijkt maar verder niet 'de hort op wil'. Zorg dus voor lekkere plekjes om op de uitkijk te kunnen zitten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kittentjes

Re: Wil mijn binnenkat naar buiten?

Bericht door kittentjes »

Wat ik ook heb is overal stevige horren voor de ramen zodat ze helemaal open kunnen en de katten voor het open raam kunnen zitten zonder eruit te kunnen. Vinden ze heerlijk om daarvoor te zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie