Buurvrouw haalt kat binnen.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Asje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2019 13:18

Buurvrouw haalt kat binnen.

Bericht door Asje »

Na een paar andere topics hebben gelezen over dit onderwerp wil ik mijn verhaal hier even kwijt.

Onze kater van 2 is een echte allemansvriend, is ook nergens bang voor. Hij gaat zelfs achter de grootste honden aan. Dan hebben we nog een andere poes die is wat voorzichtiger en wat wantrouwig naar vreemde mensen.

Alletwee katten kwamen in het begin netjes thuis elke dag. Op een gegeven moment veranderde dat, de kater kwam maar niet. Pas laat in de avond als ik hem riep of floot kwam hij uit een steeg verderop in de straat gerend. Nu op het moment is het zelfs zo dat ik zelfs die steeg in moet om hem daadwerkelijk op te halen omdat hij anders niet komt.

Probleem is dus de buurvrouw die daar woont. Ze heeft een gigantische tuin, en daar zit de kater graag dacht ik dus. Maar de buurvrouw haalt de kat naar binnen. Ik ben al twee keer bij haar binnen geweest om te zeggen dat ik dat niet wil. De laatste keer zag ik zelfs eten staan voor de kat. Nogmaals gemeld op een normale manier dat het onze kat is en thuis niks tekort komt.

Ze haalt nog steeds de kat binnen. Ik kan dit heel makkelijk controleren, want ze rookt zware shaq dus de kat stinkt echt heel erg naar rook als hij bij haar binnen is geweest. Thuis eet de kat niks meer, en hij is ook in karakter veranderd. Eerst was het altijd een echte aanhankelijke knuffelkont. Nu lijkt het net een norse oude man als hij thuis is.

Ik heb als laatste actie een nette maar duidelijke brief geschreven voor deze mevrouw en bij haar door de brievenbus geduwt. Hopend dat het dan beter word. Ook met het bericht dat als ze het leuk vind een kat te verwennen ze beter zelf een lief dier uit het asiel kan halen. Maar vanochtend was het weer zover, kat komt thuis stinkend naar rook.

We gaan nu eerst de kat 2 weken proberen binnen te houden, en ik zal eens kijken naar een katten ren. Maar ik ben van mening dat een kat gewoon naar buiten moet kunnen.. Wat kan ik nog doen? Ik kan moeilijk boos worden want ik laat de kat zelf buiten. Maar het is toch niet normaal dat je iemand anders zijn kat naar binnen haalt en gaat voeren? Ze haalt dus ook voor speciaal eten voor de kat want ze heeft zelf geen huisdieren.

Het is een hele schattige oude vrouw. Maar het wil gewoon niet bij haar binnenkomen dat ze ons op deze manier pijn doet. Die kat betekend heel veel voor ons. En het verhaal dat een kat zijn eigen baas kiest vind ik wat dubbelzinnig, aan de ene kant als een kat het thuis slecht heeft en hij zoekt ergens anders dan snap ik dat. Maar als een kat het goed heeft thuis, maar iemand lokt de kat telkens naar binnen met snoepjes en voer, dan vind ik niet dat die bewering klopt.

Help ons alstublieft, krijg graag tips en adviezen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buurvrouw haalt kat binnen.

Bericht door Rik »

Aan dit verhaal te horen hoeft ze helemaal geen moeite te doen om de kat naar binnen te krijgen. Dus 'loken' lijkt mij een beetje sterk uitgedrukt.

Maar (net als bij het andere verhaal) is het inderdaad het risico dat je loopt van het buiten vrij laten, dat de kat het ergens anders meer naar zijn zin gaat krijgen. Dan heb je eigenlijk maar twee keuzes. Ervoor zorgen dat hij het thuis meer naar zijn zijn heeft, of ervoor te zorgen dat hij niet weg kan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Asje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2019 13:18

Re: Buurvrouw haalt kat binnen.

Bericht door Asje »

Lokken is inderdaad wat overdreven. Maar speciaal voor een kat van iemand anders voer en snoepjes kopen is misschien goed bedoeld maar dat doe je gewoon niet naar mijn mening..

Het besluit staat vast. De ene poes ging toch al niet ver van huis en we zijn gelukkig verwend met een vrij ruime tuin. Deze gaan we dus zo aanpassen zodat de katten wel buiten in de tuin kunnen maar niet weg. Tot die tijd houden we ze eerst binnen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buurvrouw haalt kat binnen.

Bericht door Rik »

Asje schreef: 03 mar 2019 16:33Maar speciaal voor een kat van iemand anders voer en snoepjes kopen is misschien goed bedoeld maar dat doe je gewoon niet naar mijn mening..
Nee, daar heb je inderdaad gelijk in. Helaas doen mensen dat wel. Er zijn ook mensen die minder goede bedoelingen hebben (en bijvoorbeeld werken met rattegif). Tegen beide soort mensen kun je dan vrij weinig doen en is het je eigen verantwoordelijkheid om je kat veilig te houden (hetzelfde als je aan een drukke weg zou wonen) en je kat dus andere mogelijkheden bieden.

Ik heb hier ook een afgesloten tuin en vind het heerlijk. Je weet altijd waar de katten zijn. Als ik zou verhuizen, is de mogelijkheid tot afsluiten van de tuin ook een van de belangrijkste punten. Ze zouden hier overigens zelfs wel over de schutting kunnen klimmen maar ze kijken er gelukkig (nog) niet naar uit. Anders moet ik met kippengaas gaan werken (waarvan ik al weet hoe ikb dat zou doen).

Fijn dat jullie wel een tuin hebben waar wat mee valt te doen. Het is heerlijk om in de tuin te zitten en te zien "kijk, daar zijn de katten". Ik zou het niet aan kunnen dat ik er 's-avonds eentje kwijt zou zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Asje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2019 13:18

Re: Buurvrouw haalt kat binnen.

Bericht door Asje »

Ja ik had er eerst nog nooit aan gedacht. Maar als het niet anders kan dan moet het maar zo. En inderdaad je weet waar ze zijn.

Er zal eerst nog wel wat moeten gebeuren. Heb veel gaten en kieren waar ze kunnen ontsnappen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Buurvrouw haalt kat binnen.

Bericht door Dinky »

Tja, mensen zijn lastig op te voeden ;-)
Zo was hier bij het winkelcentrum altijd een kat aan het schooien bij de viskraam en mensen kochten blikjes natvoer en gaven dat aan de kat. Op gegeven moment stond er oproep in de plaatselijke krant met de mededeling dat deze kat een huisje had en de vraag of mensen wilden stoppen met voeren.
De beste kat liet ook regelmatig voer staan, waarschijnlijk omdat hij zo volgepropt werd....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Buurvrouw haalt kat binnen.

Bericht door ErikPhilippus »

Het is een oude discussie, en al veel oude koeien zijn verdronken in de sloot :-)
Voor veel katten baasjes een niet te bespreken onderwerp: katten moeten de hort op kunnen, anders zijn ze ongelukkig en doe je hun natuurlijke instincten tekort. Tja, dat ik graag van onze kleine waterhoentjes wil genieten, is niet besteed aan de ongenode katten in onze tuin... Maar ik dwaal af - hoewel ik meteen wel aangeef hoe ik hierover denk. Als je niet wilt dat die aardige buurvrouw je kat verwent met snoepjes, voer en als toegift de stank van zware shag in de vacht blaast - dan zal je je tuin tot een grote kattenren moeten maken. Vergt een investering - maar met onmiskenbare voordelen voor een baasje dat zijn/haar katten (en zichzelf en de buren) het beste wenst...

Groetjes,
Erik
Asje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2019 13:18

Re: Buurvrouw haalt kat binnen.

Bericht door Asje »

Weet iemand of er hier ook een afdeling is met tips en tricks voor een ren/tuin voor de kat?

Wil het namelijk allemaal zelf doen, maar wel in een keer goed en netjes.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buurvrouw haalt kat binnen.

Bericht door Rik »

Je kunt het forum afzoeken op tuin afsluiten. Of een topic openen in overige (als je er geen kunt vinden).

Handig als je dan bij vragen een beetje beschrijft wat de knelpunten zijn in de tuin (dus de ontsnappingsmogelijkheden). Met hele lastige punten zijn foto's handig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buurvrouw haalt kat binnen.

Bericht door castratenkoor »

Zelf heb ik een metalen ren van 10 meter voor de katten aan het huis vast. Kennelplaten van Corton. Heel handig als je verhuist. De delen zijn makkelijk in- en uit- elkaar te schroeven.

Afbeelding

Voordeel van een ren boven een omheinde tuin is dat ik 100% zeker weet dat ze er niet uit kunnen. Ik kan het luik naar de ren dan ook veilig open laten als ik een middagje weg ben.

Afbeelding

Die picknicktafel staat er al meer dan 10 jaar in - gekocht voor 20 euro op marktplaats.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Asje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2019 13:18

Re: Buurvrouw haalt kat binnen.

Bericht door Asje »

Ben vandaag binnen bezig geweest. Heb extra krab palen geplaatst en we hebben een serieuze boom mee genomen uit het bos. ( Hij was al gekapt ) Deze wil ik zo gaan maken dat de katten via de boom op de kast kunnen komen. Zodat ze zich binnen eerst de komende tijd nog even vermaken.

Zal eerst de hele tuin langs met kippengaas, alle kieren en gaten zo goed mogelijk afdichten. Heb mijn tuin zondag ook omgespit, en tuurlijk meteen weer kattenstront. Nu snap ik hoe irritant het voor mensen moet zijn zonder katten. Des te meer reden om mijn katten gewoon in mijn eigen tuin te houden.
minoes1981
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 feb 2019 18:37

Re: Buurvrouw haalt kat binnen.

Bericht door minoes1981 »

Hi Asje,

Je had mijn topic met hetzelfde probleem al gezien las ik, al denk ik dat het bij jou nog een tandje lastiger is omdat er ook eten in het spel is.
Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken hoe de buurvrouw reageert als je aangeeft dat je er grote moeite mee hebt. En hoe komt de kat daar naar binnen, een openstaand raam? Of doet zij de deur open?

Het klinkt heel slecht maar in de vorige (lange!) periode dat mijn poes Nikita steeds bij mijn buuf zat en ik ervan overtuigd was dat ze haar voerde heb ik overwogen te zeggen dat de kat speciale voeding krijgt en ziek wordt van ander voer. Voelde als beetje een zwaktebod dus niet gedaan maar ik hou het achter de hand ;-).
Ik denk dat het voor jouw buurvrouw relatief makkelijk is nu te blijven doen wat ze doet. Je bent er al paar keer geweest en nu krijgt ze brieven. Dat is voor deze dame misschien niet confronterend genoeg. Een brief proppen mensen soms makkelijk weg...denk maar aan rekeningen..;-) Ik snap trouwens helemaal dat je dat doet hoor, brief! Je gevoel staat op papier en ergens verwacht je dat de ander het dat beter snapt en zal handelen. Het blijkt wel dat het haar niet activeert jouw kat niet binnen te laten. Het wordt misschien een ander verhaal als ze jou elk moment voor de deur kan verwachten om je kat op te halen. Dat zit ze echt niet meer rustig met jouw kat bij haar.

Nog 2 vraagjes, zijn jouw 2 katten tegelijk bij jou gekomen? En is er iets veranderd in de gezinssamenstelling rondom het verdwijnen van je kater? Kan misschien een factor zijn in iets anders zoeken..rust bijvoorbeeld.

Het is onwijs klote, als je maatje niet meer bij je wil komen. Als dat door aanmoediging van een ander bij hem/haar te komen is, dan dat zeker aanpakken. Hoe moeilijk ook, je kat maar steeds gaan halen daar. Dat wordt zij ook zat.
En bekijken hoe het thuis is, aan liefde in ieder geval geen gebrek voel ik!
Herken de schijnbaar totale desinteresse in thuis zijn van de kat als ie steeds ergens anders uithangt, echt niet leuk. En verwarrend, enerzijds: poes gaat waar ze wil, respecteren...anderzijds iemand anders lijft haar in door aan te moedigen daar te komen.

Ik hoop voor jou dat er een betere oplossing is dan de katten binnen houden.
Het begint denk ik met communicatie met je buurvrouw. Geeft zij aan geen intentie te hebben kat daar te hebben dan is het vast ook geen probleem een ultrasone kattenverjager te installeren in de tuin;-).

Gr. Marouska
Plaats reactie