Persoonlijkheid kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
esmeeboris
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2019 19:59

Persoonlijkheid kat

Bericht door esmeeboris »

Mijn eerste kat was Kobus, een Britse korthaar, met een zeer afstandelijke persoonlijkheid. Toen Kobus 8 maanden oud was hebben wij een maatje voor hem gekocht genaamd Billy. Billy is inmiddels 16 weken oud, en zeer aanhankelijk.

Kobus was nooit zo, ook niet toen hij nog wat jonger was. Nu is mijn vraag: blijft Billy zo aanhankelijk, hij komt lief bij ons liggen, en het doet ons deugt dat we tenminste een kat hebben die zo’n persoonlijkheid heeft.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Persoonlijkheid kat

Bericht door Dinky »

Lastig om te zeggen op deze leeftijd maar de kans is zeker aanwezig dat het aanhankelijke blijft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
minoes1981
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 feb 2019 18:37

Re: Persoonlijkheid kat

Bericht door minoes1981 »

Hoi,

Mijn ervaring met mijn kitten, inmiddels bijna 2 jaar is dat ze weinig veranderd is qua karakter/aanhankelijkheid. Los van enkele fases dat ze ineens bij de buurvrouw ging hangen en alleen maar thuis kwam eten. Dat lijkt weer opgelost na wat gesprekken daar.

Ik dacht er laatst nog aan dat ik nu soms een volwassen versie van de kitten foto op marktplaats zie liggen op de grond. Op die foto lag ze op haar zij, koppie wat opgericht: Aai me maar! Toen ik haar ging ontmoeten met de moeder erbij deed ze het ook, en toen ik haar 12 weken oud als laatste van het nest ging halen vertelde die mensen me dat ze echt overal bij wil zijn.
Die dingen zijn niet veranderd. Ik moet (mag :-))! altijd haar buik aaien en dat laat ze merken door neer te storten. En ze zit bij alles wat ik doe met haar neus er bovenop. Ze is wat minder van op schoot liggen geworden, doet ze nog wel vaak hoor. Maar ze is gewoon zelfstandiger geworden wat ik alleen maar toejuich. Te aanhankelijk kan ook...als de kat erg onzeker is. Ik zei vroeger ook weleens tegen haar: Ga maar even wat voor jezelf doen!

Ik denk dat veel afhangt van ervaringen van de kat. Als de dingen die er als kitten in zitten niet leiden tot negatieve ervaringen maar juist prettige gevolgen voor de kat dan is de kans groot dat ze geen reden heeft ander gedrag aan te nemen. Het zijn soms net mensen ;-).

Hoe vindt Kobus het dat Billy er is? Ik denk ook weleens aan een tweede maar ben wel huiverig, wat als ze elkaar niet moeten?

Groetjes
Plaats reactie