Poes hangt uit bij de buurvrouw

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
minoes1981
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 feb 2019 18:37

Poes hangt uit bij de buurvrouw

Bericht door minoes1981 »

Hallo kattenliefhebbers,

Ik ben nieuw hier en zal mijzelf EN de poes eerst even voorstellen! Ik ben een vrouw van 38 en woon samen met poes Nikita. Nikita is een lieve rode dame van 20 maanden, slim en sociaal. Niet zozeer dat ze continu op schoot wil maar ze is er graag bij! Ik werk, ben om het weekend bij mijn vriend (andere weekend samen hier).
Nikita kan mag naar buiten wanneer ze wil, ik heb een luik met chip. Ze is altijd in de buurt, ik rammel met mijn sleutels en ze komt gelijk voor een knuffel (stort dan neer op de grond op haar rug voor een buikkroel sessie op straat of als ze al binnen is altijd voor de kachel). Heerlijk.

Ik loop sinds een poosje echter tegen een probleem aan, en dat is dat ze naar binnen gaat in de kamer van een studente in het huis tegenover mij. Ik kwam daar in oktober achter doordat ik Nikita al een dag kwijt was en ze nooit ver weg is, geen reactie op sleutels. Ze bleek toen opgesloten te zitten daar, ineens zag ik haar koppie achter het raam. Buuf gevraagd haar weg te jagen als ze binnen komt.., 2 dagen later zat ze er echter weer binnen met raam dicht en de buuf thuis: haar reactie was: oh maar ze tikt tegen het raam met haar pootje als ze eruit wil hoor! Dat vond ik niet zo leuk en heb dat ook kenbaar gemaakt.

Ik begrijp dat katten hun eigen wil hebben en als ze liever elders zijn dat de consequentie van naar buiten laten. Vind wel dat als een kat bij jou binnen komt je die niet moet aanmoedigen dat te doen.
Ik heb de buuf toen gevraagd haar niet meer te aaien als ze komt of welkom te laten voelen (ze geeft geen eten zegt ze en dat geloof ik wel ) en duidelijk te maken dat ze weg moet wezen. Het ging een poosje heel goed, 2 maanden ofzo (nadat ik Nikita 2 weken binnen heb gehouden- was zo naar om te doen), maar sinds 2 weken gaat ze weer naar binnen daar. Toen ik dat aangaf bij de buuf zei ze het ook bemerkt te hebben en dat zij er ook last van heeft; Nikita verstopt zich onder het bed of de bank en is dan ook niet onder vandaan te krijgen. Ze geeft aan dat zijzelf daardoor s nachts kou lijdt/ziek wordt omdat ze nooit weet of mijn kat binnen is en haar niet op wil sluiten en raam open laat.

Maarrr..toen ik voorstelde dat ik het prima vond om te investeren in een ultrasone verjager, dat uit te proberen of andere afschrikmiddelen daar naar binnen te gaan wilde ze dat niet. Want ze wil niet dat Minoes, die is óók niet haar kat is, ook niet meer bij haar komt. Minoes ken ik goed omdat ze heel vaak zomaar bij mij kwam toen ik nog een open kattenluik had van de vorige kat-tot ik haar adreskoker checkte en naar haar familie ging. Hele lieve en bezorgde mensen.

Het is voor mij nu tweeledig: ze heeft Minoes min of meer ingelijfd (buuf zegt zelf, ze woont hier eigenlijk behalve dat ze eten krijgt ) zonder haar baasje te informeren terwijl ze van mij weet dat dat lieve mensen zijn die heus begripvol zijn. En dat ze de kat van een ander als excuus gebruikt (bang dat die dan ook niet meer komt) om geen maatregelen te willen die mijn kat uit haar kamer houden zoals ultrasoon in de tuin bij haar raam. Dat is niet vanwege het eventuele geluid dat voor mensen moeilijk te horen zou moeten zijn maar omdat ze de Minoes wil behouden.

Ze wilde eerst andere dingen proberen en dat vind ik prima (waterspuit, maar Nikita duwt inmiddels haar kop onder de kraan om ermee te spelen en alu folie) ..heb benadrukt, niet welkom laten voelen zoals je met Minoes doet. Nikita is slim, ze leert heel snel of iets niet oké is. Als kitten stal ze zo vlug als de wind aan de keukentafel rauwe kipfilets en danerolles onder je neus vandaan, al snel ging alleen nog het neusje omhoog vanaf de grond ;-). Met een beetje moeite leert ze ook snel daar weg te blijven.

Vraag me af, moet ik naar de familie van Minoes gaan om te vertellen dat hun kat bij de buuf zit en zij dat niet wil ontmoedigen, liever zo houdt omdat ze het zo gezellig vindt? En, wat kan verder helpen om Nikita daar weg te houden? Ik vind het naar als ze opgesloten raakt. En ik vind het ook naar als iemand het wel gezellig vindt dat ze komt en haar aanmoedigt daar tijd door te brengen. Maar dat ik dat niet op prijs stel is nu geloof ik wel duidelijk bij de buuf ;-).
Maar wat kan helpen daarbij?

Ik vind het lastig...het is overduidelijk dat de buuf kattengezelschap heel fijn vindt. Dat kan maar hey...het asiel zit vol...get your own! Ik ben denk ik gewoon bang dat ze mijn kat net als Minoes inlijft en dat ze dát doet vind ik al niet ok. Een poes is geen bezit, maar verwarring over waar haar thuis is omdat iemand anders de poes aanmoedigt bij haar te zijn terwijl ze weet, zowel Minoes als Nikita hebben een goed thuis...voelt niet oké!

Sorry, lang verhaal! Nog een laatste punt en misschien belangrijkst: Wat maakt dat ze daarheen gaat als het geen eten of aandacht is zoals buuf zegt niet te geven? Buuf is student, meer thuis dan ik, al is dat laatste 3 maanden niet zo omdat ik tijdelijk halve dagen werk waarvan ook nog deels thuis. Is Nikita misschien toch eenzaam, of onvoldoende fijne plekjes in huis? Ze is zo sociaal, soms denk ik ze heeft een maatje buiten mij nodig. In katvorm. Achteraf gezien was 1 van haar 2 broertjes erbij beter geweest denk ik.
Verder is ze een blij ei hoor, speels, geïnteresseerd in alles, gezond jachtgedrag..graag erbij en helemaal als je tegen haar praat! Ze laat zich vaak vallen en rolt dan rond op haar rug, kom me maar kroelen :-). Ze komt ook meest dagelijks bij me liggen knorren.

Bedankt voor het lezen als je het tot het eind hebt gered :-P ..tips, ervaringen en visies zijn heel welkom!

Groetjes Marouska
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes hangt uit bij de buurvrouw

Bericht door Dinky »

Vraag 1 is of je een tuin hebt die je af kan schermen zodat ze wel naar buiten kan maar in de eigen tuin blijft en dus niet rond kan struinen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
minoes1981
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 feb 2019 18:37

Re: Poes hangt uit bij de buurvrouw

Bericht door minoes1981 »

Hoi, ik heb een officieel een tuin maar het is postzegel, van 7 vierkante meter ;-) .. die kan ik wel afschermen door het gat in de tuindeur naar de straat dicht te maken. Die deur zit in een muur, ik denk niet dat ze daar overheen komt. Ze zal het er niet mee eens zijn, dat weet ik wel. Het is echt zo dubbel. Ik gun haar rond te kunnen hangen buiten, maar ik vind het niet tof als ze steeds in andermans huis is. Ze is als ze geen buurvrouwfase heeft ook vaak binnen. Niet altijd lang maar wel even kletsen, knuffelen, buikkroel ophalenen checken of er niet toevallig ineens een enorme verse vis in haar voerbakje ligt :lol:.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes hangt uit bij de buurvrouw

Bericht door Zotvanpoezen »

Als je die postzegel leuk inricht zal ze er wel graag inzitten!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Asje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2019 13:18

Re: Poes hangt uit bij de buurvrouw

Bericht door Asje »

Zelfde probleem hier.. vind het ook super lastig om daar mee om te gaan.

Ik ben een aantal keer bij mijn buurvrouw geweest met precies hetzelfde verhaal als de jouwe. Maar mijn buurvrouw luistert gewoon niet.. ik heb nog een brief geschreven maar dat helpt ook niet.

Ik denk ook hetzelfde als jou, ik vind dat een kat naar buiten moet kunnen en op avontuur moet kunnen. Zit zelf dus ook te denken aan een katten ren of iets dergelijks.

Ik volg dit topic, kijken wat helpt en wat je gaat doen.
minoes1981
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 feb 2019 18:37

Re: Poes hangt uit bij de buurvrouw

Bericht door minoes1981 »

Goeienavond,

Misschien moet ik de postzegel inderdaad maar tot speelparadijs ombouwen...al gaat het op dit moment redelijk. Poes ligt nu ook naast me op de grond bij de kachel. Wat ik tot nu toe gedaan heb:
Er dicht op blijven zitten bij de buurvrouw. De kat gaan halen desnoods. Ik heb haar alu folie en waterspuit gegeven, buuf zei zelf: Nikita is zo intelligent en mijn respons was: Ja, klopt dus dat binnenlopen bij jou kan ze heel snel afleren maar daar heb ik wel je hulp bij nodig.
Ik heb nu ook niet steeds ruim voer staan voor haar. Voer haar nu meerdere keren per dag maar daarvoor moet ze wel naar huis komen.
Ik heb opgemerkt dat ze in de kamer van buuf een fijne uitkijkplek heeft. Ik heb een plekje voor haar gemaakt op de vide met uitzicht naar buiten. Wat ik ook nog wil doen is een waterfontein voor haar neerzetten. Ze kan uren zoet zijn met een zacht stromende kraan.

Het gaat nu ok, al was dat paar maanden terug ook zo en ineens zat ze weer steeds daar. Ze is er weer bij en dat is fijn. Ah ze springt nu op schoot :-).
Hoop dat dit goed blijft gaan... ben elke keer huiverig als ik haar niet zie, ze niet komt.
Asje, ik zag dat ook jij een topic hebt geopend over dit onderwerp. Wil ik graag op in gaan maar dat zal ik daar doen!

Groetjes
Plaats reactie