Poes met een rugzakje

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
PimPamPoes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2019 19:05

Poes met een rugzakje

Bericht door PimPamPoes »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en twijfel of ik dit topic op de goede plek open maar het komt het meest in de buurt denk ik. Sinds een maand heb ik weer een poes. Ik stond ook open voor twee katten uiteraard maar er is mij verteld dat dit een kat is die liever zonder andere katten is.

Mijn kat is geboren in Bulgarije en daar als kitten beschoten. Hierbij is ze een oog kwijtgeraakt. Gelukkig heeft iemand haar in huis genomen en verzorgd. Ze zat toen in een soort opvang tot een maand geleden toen ze bij mij terecht kwam. Ze is nu net ouder dan anderhalf jaar. De precieze omstandigheden daar ken ik niet.

Op zich doet ze het boven verwachting goed. De eerste avond lag ze al bovenop me te melken en mocht ik haar aaien en sinds nacht twee slaapt ze bij me op bed. Ze vindt mijn jonge zoontje nog wat eng maar ik heb allerlei plekjes gecreëerd voor haar waar mijn zoontje niet bij kan dus ik ben er van overtuigd dat dat goed komt.

Er zijn echter een paar dingen waar ik niet zo goed weet hoe ik het het beste aan kan pakken. Zo wil ze de hele dag eten en gilt ze daar luidkeels om. Ik vermoed dat ze honger heeft gekend en dat het daar mee te maken heeft. Maar hoe kan ik haar proberen te leren dat ze nooit meer honger zal hebben?

Als ze op de bak is geweest ruikt het ook flink erger dan ik met eerdere katten heb meegemaakt. Ik heb haar toen ik haar kreeg een wormenkuurtje gegeven maar zijn er andere dingen waar ik naar kan kijken?

Ook bijt ze soms opeens tijdens het aaien. Het is eigenlijk nooit hard, ik heb 1 keer een krasje gehad in mijn huid maar ik wil haar wel leren dat mijn hand geen speelgoed is. Dit bijten deed ze in het begin helemaal niet en de eerste keer dat ze het deed leek ze zelf te schrikken. Maar naarmate onze band sterker wordt, wordt zij wilder. Wie o wie kan mij hier tips geven?

Alvast heel erg bedankt trouwens. Ik heb mijn leven lang katten gehad, meestal katten met een verleden maar ik denk dat mijn huidige kat toch een heftigere start heeft gehad.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes met een rugzakje

Bericht door Dinky »

Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd wanneer je onbeperkt voer neerzet. Het kan zijn dat ze dan zelf maat weet te houden na paar dagen. Daarnaast kan voedselverrijking extra voldoening geven.

Wat betreft stinkende ontlasting, dit kan komen door het voer. Weet niet welk voer je nu geeft?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
PimPamPoes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2019 19:05

Re: Poes met een rugzakje

Bericht door PimPamPoes »

Bedoel je met voedselverrijking bijvoorbeeld zo’n bal? Want die heeft ze inderdaad. Ze krijgt concept for life te eten en af en toe een snoepstaafje (zonder granen).

De eerste dagen vulde ik haar bakje steeds bij, toen heeft ze vier keer zoveel gegeten als aanbevolen. Toch nog een tijdje onbeperkt neerzetten?
minoes1981
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 feb 2019 18:37

Re: Poes met een rugzakje

Bericht door minoes1981 »

Hi PimPamPoes,

Wat fijn dat je deze poes een kans geeft op een beter leven! Ik heb geen ervaring daarmee.

Waar ik wel ervaring mee heb is de poes van mijn vriend en bij meer intimiteit heftig reageren. Zij vindt het heerlijk om op haar initiatief te komen kroelen, dat gaat er dan ook flink intens aan toe. Maar er komt een punt dat het te intens wordt voor haar. Dat zien we dan aan de staart die meer gaat zwiepen, en de energie verandert. Ze loopt dan niet weg maar laat het toe tot ze "overloopt" en dan grijpt ze ineens je hand, krabt met haar achterpoten ertegen.
Ik denk dat je er goed aan doet goed op die signalen te letten. Stijgt de energie van loom genieten naar erg heftig in je opgaan wordt het misschien te veel voor haar en kan een stapje terug goed zijn.. Grijpt ze je, direct stoppen met aandacht geven. Handen zijn inderdaad geen speelgoed.

Voor wat betreft de stinkende poep, mijn alarmbel voor de Giardia parasiet gaat af. Die wordt niet gedood door een wormenkuur. Mijn poes Nikita had dat meegenomen uit het nest helaas, die mensen hadden een binnen en een buitenkat.
Het stonkt als de hel als ze naar de bak was geweest. Het was ook lichtbruinr brij, geen mooie vaste kakkies. Ik heb eerst allerlei ander voer geprobeerd (geen natvoer omdat dat ook stinkende brij kan geven) maar toen toch naar dierenarts. Die voelde hoop gerommel in buikje en Nikita werd toen getest op giardia, en zoals de dierenarts zei: ze komt zwaar postief uit de test.

Op giarda laten testen is vrij eenvoudig. Komt neer op 3 dagen kak in een potje stoppen wat overigens niet prettig is als het zo brijig en stinkend is.
Het is overdraagbaar op mensen, kinderen zijn daarin kwetsbaarder. Denk dat voor jou goed is om te weten, aangezien je een zoontje hebt.

Mocht het giardia zijn dan kan ik je als je wilt tips geven want er moet daast de kuur heel wat gebeuren in huis ter ontsmetting. Het is zeer (her)besmettelijk, de cysten overleven lang en zijn niet simpel te doden. Uiteindelijk is het gelukt Nikita en het huis giarda vrij te krijgen maar dat was best een opgaaf.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens de poes een gelukkig leventje bij jou!

Ik ben geen dierenarts maar zou de dierenarts zeker raadplegen over die stinkende kak.
Plaats reactie