Geen eetlust

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
lukiex12
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2019 11:12

Geen eetlust

Bericht door lukiex12 »

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier!

Dus, ik heb een oma en haar buurvrouw is pas overleden. Zij had 3 katten waarvan 2 naar mijn oma zijn gegaan. Zijn zijn circa 4/5 jaar. Het zijn allebei mannetjes. De oudste is nogal brutaal en de jongste is heel stil en slaapt de hele dag alleen maar.
Om de jongste maken we ons zorgen. Hij eet en drinkt niet. Volgens mijn oma rouwt hij om zijn oude bazin. Hij is er nu pas 2 dagen. Mijn oma heeft geprobeerd om het eten gewoon te laten staan en het af te wachten of hij nog ging eten of drinken. Maar dan eet de oudste alles op. Dus hij heeft nou al 3 keer zoveel op en de jongste helemaal niks. De jongste lijkt niet echt bang te zijn maar hij wilt niet aangeraakt worden.


Moeten we hem gewoon wat tijd geven of moeten we gelijk actie ondernemen?

(Kleine extraatjes: Mijn oma woont in een flat op de eerste verdieping en heeft vroeger al katten gehad dus ze heeft er ervaring mee.)

Alvast bedankt!
Groetjes Lukiex
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Geen eetlust

Bericht door Rik »

lukiex12 schreef: 21 feb 2019 11:28 Moeten we hem gewoon wat tijd geven of moeten we gelijk actie ondernemen?
Als de kat al twee dagen niet gegeten en gedronken heeft dan is het nu wel nodig om gelijk actie te ondernemen. Na 48 uur wordt het voor een kat kritisch en kan er leververvetting optreden (afhankelijk van zijn conditie). Er zal dan op een gegeven moment onder dwang gevoerd moeten worden.

Eten laten staan zou ik alleen doen als je ze ook kunt scheiden. Je zou de jongeren kat dus in een slaapkamer kunnen zetten met wat eten en drinken (afmeten op gewicht) en dan kijken (door opnieuw te meten qua gewicht) of hij wat gegeten of gedronken heeft.

Het kan zijn dat hij even nodig heeft om aan te passen aan de nieuwe omgeving, maar hij MOET wel wat eten en drinken.

Ook kun je ander soorten eten proberen. Misschien natvoer (als ze nu droogvoer krijgen). Tonijn uit water (klein beetje want het is anders te zout). Wat koolvis kort koken. Gewoon om te kijken of je hem wel aan het eten kunt krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Geen eetlust

Bericht door Dinky »

Zoals Rik ook al schrijft zal er toch echt eten in moeten komen omdat je anders in een neerwaartse spiraal terecht komt.
Heeft je oma al lekker natvoer proberen voor te schotelen?

Mocht het niet uit zichzelf gaan eten dan zal je moeten gaan kiezen voor dwangvoeding om er eten in te krijgen. Niet eten zorgt voor leververvetting en daarmee voor een doodzieke kat die uiteindelijk nog moeilijker aan het eten te krijgen is mocht de kat het overleven.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
lukiex12
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2019 11:12

Re: Geen eetlust

Bericht door lukiex12 »

Dankjewel voor jullie reactie.
Hij heeft nu al een beetje gegeten maar hij eet nog lang niet genoeg. Hij blijft maar onder de bank zitten en komt er niet onder vandaan. We hebben hem al natvoer gegeven. We hopen dat hij maar wat beter eet maar dit is echt nog niet genoeg. Hij eet maar een paar hapjes van zijn normale maaltijd. En andere dagen nog steeds niks.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Geen eetlust

Bericht door Zotvanpoezen »

Bij de DA hebben ze een speciale mousse die veel voedingsstoffen bevat. Ik denk dat het "Recovery" heet. Het is wel geen ideaal voer onder normale omstandigheden, maar ik heb er mijn kat vroeger dikwijls mee bovenop geholpen als hij niet wou eten. Hij moest beginnen met een half koffielepeltje per keer en meerdere keren per dag. Daardoor ging hij zich wat beter voelen en kwam de eetlust weer op gang. Om op te starten had de DA het wel met wat lauw water aangelengd en het met een spuitje in zijn mond gespoten. Het ruikt wel aantrekkelijk, misschien dat de kat van jouw oma er ook met kleine hapjes zal van eten, en het is wel heel voedzaam in geval van nood. Een beetje mengen met lauw water zorgt ook voor extra vocht.
Verder is het goed om te kat wat met rust te laten. Gewoon het voer kort bij hem zetten en weggaan.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
lukiex12
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2019 11:12

Re: Geen eetlust

Bericht door lukiex12 »

Dankjewel voor je reactie @Zotvanpoezen ik zal mijn oma aanraden om die speciale mousse uit te proberen! Hopen dat het werkt👍
Plaats reactie