Dominante poes eist alles op

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
MistyenMuus
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2019 00:26

Dominante poes eist alles op

Bericht door MistyenMuus »

Sinds 6 maanden hebben we er een nieuwe poes bij (Misty) omdat Muus eenzaam was en zich verveelde. Misty was al 1,5 jaar en Muus hebben we van kitten af aan. Misty is superlief, kroelt heel veel en is heel aanhankelijk, heeft veel energie. Muus is meer op haarzelf en veel rustiger.
Nu is het zo dat Misty langzaam aan alles opeist; de krabpaal van Muus, waar Muus niet meer op mag van haar, de bank, en sinds een tijdje zelfs de slaapkamer! Gisteren lag Muus lekker bij mijn vriend op bed te kroelen en jaagt Misty haar weg, platte oren en bijten in haar nek. We zijn gek op Misty maar dit gedrag vinden we zeer vervelend, zeker voor Muus. Sinds vandaag heeft Muus een neuwe krabpaal. Misty mag daar niet op van ons. Maar wih gingen naar bed, ging toch nog even controleren en Misty zat op Muus haar krabpaal! Ik heb nu Muus in de woonkamer gelaten met brokjes en de bak en Misty boven.. Waar komt dit gedrag vandaan? Wat kunnen wij er tegen doen? Zou sterilisatie van Misty kunnen helpen? Het zijn 2 poezen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dominante poes eist alles op

Bericht door Rik »

Misty had al bij 6 maanden gecastreerd moeten worden (feitelijk is het een castratie omdat de eierstokken ook weggenomen worden). Is Muus al wel gecastreerd? Of het het dominante gedrag van Misty nog kan onderdrukken is onbekend maar zeker voor haar gezondheid is het een must. Bij elke krolsheid neemt de kans op baarmoederkanker en melkkliertumoren op latere leeftijd exponentieel toe.

Verder zul je het zelfvertrouwen van Muus wat op moeten bouwen. Zij laat zich nu dus ondersneeuwen door Misty. Maar zeker als er hormonen in het spel zijn, kun je eigenlijk niets voorspellen en ondernemen.

Als je nu twee krabpalen hebt, en Misty zit er in één, dan zou Muus natuurlijk in de andere kunnen. Je zou dat kunnen stimuleren met wat snoepjes dat ze allebei in een krabpaal zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MistyenMuus
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2019 00:26

Re: Dominante poes eist alles op

Bericht door MistyenMuus »

Hey Rik,
Nu Muus haar eigen krabpaal heeft is ze weer veel gelukkiger en zelfverzekerder. Ik heb al 6 jaar ervaring met 6 verschillende katten, zowel katers als poezen. Dit hele dominante gedrag heb ik echter nooit gezien bij mijn katten. Wel een verschil in rangorde maar dat is normaal. Ik heb mijn katten nooit laten steriliseren, tot ik 1 poes had die veel last had bam haar krolsheid. Net zat Misty weer op Muus haar krabpaal, terwijl de krabpaal die ze op heeft geëist groter is en Muus daar ook niet meer op durft. Doet ze dit wel dan krijgt ze een klap van Misty en gaat Misty gelijk haar nagels flink scherpen. Ik vind dit wel heftig gedrag.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dominante poes eist alles op

Bericht door Rik »

Ik zou Misty toch echt laten castreren (en Muus ook als dat nog niet gedaan is). Het is echt in het belang van hun gezondheid. Maar ook die hormonen spelen nu een rol. En die moet je zeker uitbannen.

Het nagels scherpen na een aanvaring met Muus kan ook het 'claimen' van de paal zijn. Bij het scherpen laten ze n.l. ook hun geursporen achter ("dit is van mij"). Inderdaad heftig (maar wel natuurlijk) gedrag voor twee poezen die samen moeten leven.

Ik zou op dat moment toch proberen het zelfvertrouwen van Muus op te krikken en kijken of je haar mat snoepjes in de andere paal kunt lokken. Eigenlijk moet Muus over het algemeen meer zelfvertrouwen krijgen. Ik meende ooit een aflevering van Jackson Galaxy gezien te hebben waarbij dat gedaan werd bij een van de katten, ik kan me alleen niet meer herinneren hoe.





Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie