Doodmaken van dieren

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Milo001
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2019 20:36

Doodmaken van dieren

Bericht door Milo001 »

Hallo!

Ik kom met een nogal vreemd verhaal! Hieronder mijn situatie (zet even een bak koffie) :

Mijn gecastreerde kater heeft afgelopen zomer "vermoedelijk" 2 kippen en 3 cavia's te pakken genomen bij een mede-dorpbewoner 950 m. bij mij vandaan, nadat hij 5 maanden vermist is geweest. Tussen de vermissing en de slachtpartij zit ongeveer 2 weken, waar mijn kat weer 3 maaltijden per dag heeft gekregen. Honger kan hij niet gehad hebben.

Mijn kat is gechipt! Nog nooit heeft iemand de dierenambulance gebeld om te kijken of hij een baasje heeft. Nav. een post op Facebook van 1 van de inwoners uit mijn dorp vond ik eindelijk mijn kat terug. Ook werd mij vertelt dat ze hem af en toe voerden, omdat ze het zielig vonden. Ik had liever gezien dat ze dat niet hadden gedaan en instanties hadden gecontact met scan apparatuur voor het uitlezen van chips...maar goed....

Na die 2 weken thuis, was hij em weer gesmeerd en zo...bleek hij ineens in 1 nacht 3 kippen en 3 cavia's over de schutting getild te hebben, want van de dieren was geen spoor, geen veer, geen bloed te bekennen. Maar omdat hij daar heeft rondgelopen en niet gevangen wilde worden, nadat ze hem 1 keer te pakken hadden gekregen en in een doos gestopt hebben, was hij vals en onvriendelijk verklaart door die buurt. enfin. We kunnen heel veel speculeren. Er leven heel wat beesten buiten. De kippen en cavia's waren in zijn geheel verdwenen.

Na 3 dagen was hij weer thuis.

In de tusseltijd kwam 1 kip levend terug. Die dame heeft hem in een buitenhok gedaan.

Ik heb mijn kat daarna 2 maanden binnen gehouden, om herhaling te voorkomen, desondanks mijn twijfels! Ze was er namelijk stellig van overtuigd en als ze hem te pakken zou krijgen, wilde ze hem wel even voorbij de afsluitdijk zouden zetten. Door deze uitspraken is mijn tolerantie op een best laag pitje komen te staan. Ik heb het geslikt. Ik heb de eer aan mezelf gehouden en heb de focus op die kat gelegd.

De kat wilde niet binnen blijven, likte en krabte zich tot open wonden aan toe open van de stress en was niet happy. Overal poepen en piesen, alles stuk maken. Tijdens het "huisarrest" appte die dame nog een keer: " ik heb gehoord dat Blue weer is ontsnapt, is dat zo? Want anders doe ik mijn kip weer in het hok!" Mijn kat zat gevangen in mijn huis. Dus ik antwoordde alleen :" nee ".
De indianen verhalen gingen in die buurt vrolijk verder, waardoor ik toch weer een beetje bevestiging kreeg dat ze daar graag speculeren.

Ik heb de kat uiteindelijk meegenomen naar de DA. Tijdens dit bezoek verzekerde de DA mij dat ik geen valse kat had. Niet verwilderd. Je zou zeggen dat een DA dat wel kan observeren en concluderen. Ze gaf hem een prik tegen de jeuk en binnen een week knapte hij op. Hij mocht ook weer naar buiten en kat was weer gelukkig. Ik trouwens ook....

Poezebeest was de afgelopen 2 maanden super content, kwam weer elke ochtend en avond thuis voor eten( al staat er de hele dag door brokjes), tot het verontrustende telefoontje vanmorgen.

Klaarblijkelijk is hij dit keer op hete daad betrapt en heeft het laatste kipje ook gedood. Hij heeft door de betongaas heen geknaagd en de kip erdoorheen getrokken. Ik weet niet of ze dit heeft aangenomen of daadwerkelijk heeft zien gebeuren overigens! Ze heeft hem naar eigen zeggen daarna weggejaagd. Wilde een schep pakken om dr kip te begraven, maar kwam erachter dat mijn kat hem had meegenomen. Nadat ze me dit vertelde kwam het verzoek of ik alsjeblieft wilde overwegen mijn kat een spuitje te geven, want hij is zo vals als de pest. U kunt zich de emoties in dit gesprek vast wel voorstellen. Van beide kanten.

Ja, WAUW! Alsof dat de oplossing is. Ze zien me aankomen bij de instanties:" Maak deze kat ff dood, want hij heeft zogenaamd een kip vermoord". Ik weet het klinkt zeer kort door de bocht. Maar hoe vraag je iemand zijn kindje een spuitje te geven? Het erge is, ik moet nu rekening houden dat zij MIJN kat niks aan zullen doen, want ze denken dat ze het recht hebben.

Mijn kat is een jager. Altijd geweest. Maar het klinkt zó onwaarschijnlijk. Dat hoor ik van iedereen om mij heen. Dat die kat er was, dat geloof ik wel. Maar of er daarvoor niet een ander tafereel heeft plaats gevonden is dan maar de vraag. Ik leef in een omgeving rijk aan vossen en is tevens algemeen bekend in ons dorp. Ze heeft geen foto materiaal gemaakt om het voor mij ook definitief te maken dat hij de schuldige is.

Heeft iemand van u zoiets bizars meegemaakt? Een kat die kippen en cavia's grijpt en erger nog: Doodmaakt? Padden, vissen, mussen, muizen, kauwen...I've seen it all op mijn deurmat.

En dan betreft het betongaas. Denkt u dat een kat daarvoor het gebit heeft? En zoiets kan doorbijten?Zonder zelf verwondingen op te lopen?

Ik heb zijn gebit/bek gecheckt! Geen sporen van beschadiging/breuk/bloed/verwonding, NIKS! Helemaal ongewond.

De dame in kwestie is ook haar diertjes kwijt, ik leef uiteraard met haar mee en wil me verantwoordelijk opstellen. Maar een objectief en contructief antwoord kan ik zeer waarderen. Zijn er tips in deze kwestie? Ik zit met mijn handen in het haar!

Het zou mij zo ontzettend veel verdriet doen als Blue iets gebeurd, omdat er uit pure emotie mijn lieve kat iets zal worden aangedaan, als hij zijn gezicht daar weer laat zien. Dus voor nu: huisarrest.

Overplaatsen is het allerlaatste wat ik wil!😢 HELP

Dank je wel!
Milo
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Doodmaken van dieren

Bericht door castratenkoor »

De enige tip die ik kan bedenken is - de kat op eigen terrein houden. Dat hoeft niet binnen blijven te betekenen. Zelf heb ik voor mijn katten een kattenren van 10 meter. Via een kattenluik kunnen ze daar vrij in en uit lopen. Zo hebben ze misschien maar beperkte vrijheid - maar zo weet ik zeker dat niemand last heeft van mijn katten. Je kat zal dat in het begin misschien niet fijn vinden, maar alles went. Oorlog met de hele buurt is toch ook niks?!?

Dat katten zulke dingen kunnen doen weet ik wel zeker. Wij hadden vroeger een grote kater die thuis kwam met de krielkippen van een achterbuurman. Hele nesten eendjes roofde hij leeg. Een postduif sloopte hij en vrat hij met huid en haar op, alleen de ring en de kropinhoud liet hij liggen. En ook een keer nam hij een groot konijn mee naar huis, levend tot we hem af probeerden te pakken. Toen gaf hij hem een fatale nekbeet.

Je gunt je kat de vrijheid en dat snap ik. Maar andere mensen dienen ook recht op eigen tuin te houden, met eigen diertjes. Helaas maar in een woonwijk kun je zulke katten echt niet vrij rond laten struinen. Dus in het algemeen belang zou ik zeggen - geef hem een kattenren - met betegelde ondergrond tegen het graven en met wat houten meubeltjes waar hij op-in-onder kan. Het helemaal omheinen van je tuin lijkt me in zijn geval ook geen optie. Zo'n kat breekt overal uit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Doodmaken van dieren

Bericht door Rik »

Mijn eerste reactie is de tuin compleet kattenproof maken. Maar dan echt dat hij er niet uit kan. Kan dat niet dan inderdaad een grote kattenren.

Of je kat daadwerkelijk gedaan heeft wat ze zeggen is eigenlijk even bijzaak. De mensen in de omgeving storen zich (terecht of onterecht) aan jouw kat en dan behoor je maatregelen te treffen. Voor de geruststelling van de mensen (en hun dieren) en niet op de laatste plaats voor de veiligheid van je eigen kat.

Hoe zou jij het vinden als je kat over de schutting springt en gelijk gegrepen wordt door de hond van de buurman (ik heb een kennis die het meegemaakt heeft). Je eerste instinct is dan ook je vinger te wijzen naar de hond. Vals beest. Agressief. etc. Dat hebben de mensen in je buurt nu ook met jouw kat. (voorstaand is overigens geen kritiek hoor, want ik begrijp ook dat je met je handen in je haar zit. Van een buitenkat kun je heel moeilijk zo weer een binnenkat maken.)

Je kat binnenhouden zou dus natuurlijk het meest ideaal zijn. Maar ik begrijp dat dat nogal wat problemen geeft. Dat is ook iets wat een buitenkat niet in een paar weken 'geleerd' heeft. Wat heeft hij binnen aan afleiding. Grote krabpaal tot plafond, uitkijkjes door het raam, ligplaatsjes, plankjes, veel met hem spelen, etc. etc. En met dat allemaal kan het nog heel lang duren voordat ie rustig binnen kan blijven.

Vandaar dat een buitenren ideaal zou zijn (mag natuurlijk ook de complete tuin zijn). Maar dat hangt van je tuin af in hoeverre je dat voor elkaar kunt krijgen. Feit blijft dat je er voor moet zorgen dat je kat niet voorbij je tuin komt want dan is ie vogelvrij in de buurt.

Heb je overigens ook al Feliway e.d. geprobeerd op moment dat hij huisarrest had?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Milo001
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2019 20:36

Re: Doodmaken van dieren

Bericht door Milo001 »

Ik heb Feliway in het verleden geprobeerd om het krabben aan meubels te voorkomen. Dat maakte geen verschil😂 Maar in die 2 maanden arrest, inderdaad niet.

Ik kan me de andere kant supergoed inbeelden. Ik zou het ook ontzettend vervelend vinden. Het blijft alleen bij die buurt verderop. Mijn eigen buurt heeft er tot dusver nog nooit iets overgezegd tegen mij.

Ik ben momenteel ook met een katten gedrags deskundige bezig. Want het binnenhouden na twee maanden was inderdaad geen succes. Ik kon nieuwe keukenstoelen kopen, want hij had ze totaal gemolesteerd. Daarvoor keek hij alleen om naar zijn kattenkrabpaal. En dan nog het schoonlikken van zijn vacht tot wonden aan toe. Heel erg sneu om te zien.

Ik ben het alleen niet helemaal met u eens over of het wel of niet is gebeurd. Om zoveel aanpassingen te moeten maken, terwijl er geen concreet bewijs is gegeven aan mij. Dan had het zo klaar als eem klontje geweest dat ik iets moet ondernemen.

Het maakt mij ook een beetje boos om de reactie van haar, die ik persoonlijk niet van een mede-dierbezitter zou verlangen. Beetje kort door de bocht vind ik het, maar als dit anders was opgepakt had ik er misschien wat meer ontvankelijk voor geweest. "Hier heb je geen bewijs. Geloof wat IK zeg. En maak je beest dood." Alsnog lig ik er wakker van wat ik moet doen en ben ik er actief mee bezig, want ik wil ook niet bagataliseren dat zij haar dieren kwijt is. Maar om de volledige verantwoordelijkheid op me te nemen gaat mij te ver.

De overweging is nu om van mijn tuin een grote kattenbak te maken. En kijken wat die therapeut zegt. Ik ga ook nog even langs bij mijn buren hier in de straat, met dieren in de tuin om te kijken of hij daar ook overlast heeft bezorgd. Ik heb gewoon meer zekerheid nodig.

Bedankt voor uw reactie!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Doodmaken van dieren

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik vind het ook een beetje twijfelachtig of jouw kat in staat is om zoiets te doen, maar de tuin afschermen om hem te verhinderen om op pad te gaan zoals Castratenkoor en Rik aanbevelen is echt wel noodzakelijk voor de veiligheid van jouw kat. De mensen die hem haten zouden hem wat aan kunnen doen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Doodmaken van dieren

Bericht door pinguin »

Raar verhaal van die kippen maar ik snap ook niet goed dat er na het eerste incident niet de tuin is af gezet om gezeik te voorkomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Doodmaken van dieren

Bericht door Rik »

Milo001 schreef: 31 jan 2019 13:21Ik ben het alleen niet helemaal met u eens over of het wel of niet is gebeurd. Om zoveel aanpassingen te moeten maken, terwijl er geen concreet bewijs is gegeven aan mij. Dan had het zo klaar als eem klontje geweest dat ik iets moet ondernemen.
Je maakt de aanpassingen ook niet voor het feit of het wel of niet gebeurd is. Je maakt de aanpassingen voor de veiligheid van de kat. Zelfs als dit niet gebeurd zou zijn, maar verhalen gaan de ronde dat er een dierenbeul in de buurt woont die katen in de sloot slingert, dan zou je deze aanpassingen ook moeten maken. En natuurlijk zijn de aanleidingen van de klachten niet zeker maar wat wel zeker is, is dat er dus mensen in die buurt zitten die je kat wat aan kunnen doen. Maar ik begrijp je frustratie.

Ik hoop dat het lukt je tuin lekker catproof te maken. Het zal ook voor jou een gerust gevoel zijn dat je weet waar hij is (want ik begrijp dat hij in het verleden dus al vaker langer verdwenen is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Doodmaken van dieren

Bericht door castratenkoor »

Het gaat om jouw kat en dus is het logisch dat jij die aanpassingen en kosten maakt. Het is "krommer" als iemand met een volière met vogeltjes een dure omheining om de tuin zou moeten maken om andermans kat bij zijn vogels weg te houden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Doodmaken van dieren

Bericht door Dinky »

Een kat is een jager en dus is het niet heel vreemd dat hij prooidieren eet.
Wel is het zaak om ter bescherming van je kat ervoor te zorgen dat hij niet in die andere buurt komt en dus in eigen tuin blijft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Doodmaken van dieren

Bericht door Sansan »

Ik zou ook je tuin compleet katproof maken! Dat kan heel makkelijk met oa overhangend gaas, rollers etc. Zijn meerdere methodes voor.
Plaats reactie