Kattenbak issue

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Mescalino
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2018 13:15

Re: Kattenbak issue

Bericht door Mescalino »

Rik schreef: 05 jan 2019 17:44 Oeps. Ja, hopelijk een ongelukje. Ik neem aan dat ze voor volgende maand ergens in de planning staan om gecastreerd te worden (als dat nog niet gedaan was). Niet dat dat nu al een reden zou zijn maar je wilt niet dat straks ook de hormonen mee gaan spelen.
1 Kat heb ik uit het asiel, deze is onder narcose geweest om een tand/kies te trekken en de dierenarts vond het beter om hem meteen te castreren ipv over een paar maanden weer onder narcose

De Andere kat (en hij is ook mijn hoofd verdachten) is nog niet gecastreerd. Eind deze maand ga ik met hem naar de dieren arts voor een inenting en te laten chippen. Ik zal dan met hem/haar bespreken wat de beste tijd is om hem te castreren ik zat zelf te denken aan februari/maart dan is hij en half jaar.

Het kan dat er inderdaad een kat over de galerij loopt. Ik heb dit nog nooit gezien maar het zou kunnen.

Ik merk nog niets met betrekking tot plas en drink frequentie of pijn bij het plassen maar zal dit zeker in de gaten houden.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Kattenbak issue

Bericht door nona_toma »

Een stoffen deurmat kan je het beste flink laten weken in bijv een speciekuip met heet water en biotex. Biotex trekt de urinegeur eruit. Of in de was met biotex. De groene biotex bedoel ik dan.

Ongelukjes op een harde vloer kan je ook het beste verhelpen met heet water, biotex erin deppen en even laten weken. Daarna met heet water verwijderen.

Goed dat je zoveel bakken hebt, er over nagedacht hebt waar je neer kan zetten en de deurtjes eruit hebt gehaald.
Ik heb van de gedragsdeskubdige meegekregen dat als na een week een kattenbak niet gebruikt word, dit voor de kat geen goede plek is. Geldt overigens ook voor slaapmandjes en krabpalen. Dan kan je een beetje bijhouden of de plekken waar de bakken nu staan zinvol zijn.

Snap dat je liever niet zoveel kattenspullen wil. Het is immers ook jouw kamer met je eigen woonplezier. Hoop dat je een goede gulden middenweg kan vinden.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kattenbak issue

Bericht door Zotvanpoezen »

Misschien beter om te laten chippen terwijl je katje onder narcose is voor de castratie. Ik heb dat ook gedaan toen ik te horen kreeg dat die naald even dik was als die van de paarden! Ik wou haar de pijn besparen omdat de paarden redelijk heftig gereageerd hadden.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak issue

Bericht door Rik »

Mescalino schreef:Eind deze maand ga ik met hem naar de dieren arts voor een inenting en te laten chippen. Ik zal dan met hem/haar bespreken wat de beste tijd is om hem te castreren ik zat zelf te denken aan februari/maart dan is hij en half jaar.
Is hij nog helemaal niet geënt? Enten bij een half jaar heb ik nog nooit van gehoord. En als het de tweede enting is (booster) dan is die toch veel te laat want dat moet binnen drie weken van de eerste enting gebeuren. Dan zou dat betekenen dat hij nu sowieso weer twee keer geënt moet worden (met drie weken van elkaar).

Inderdaad zou ik de chip ook laten doen bij de castratie. Voor de chip hoeven ze niet over narcose maar als ze zich gecastreerd worden dan is het wel zo handig dat tegelijk te doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mescalino
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2018 13:15

Re: Kattenbak issue

Bericht door Mescalino »

Hij heeft 1 inenting gehad. De andere kat heeft er wel 2 gehad. Ik wist niet dat de tweede zo kort achter elkaar moest. Ik bespreek wel met de dieren arts wat de beste oplossing is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak issue

Bericht door Rik »

Ja, als die 1e enting langer dan 4 weken geleden is, dan helpt de 2e enting (booster-enting) niet meer. Dan zal er weer 2 keer geënt moeten worden.

Dat hadden ze bij de eerste enting duidelijk moeten zeggen (of degene van wie je de kitten hebt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak issue

Bericht door castratenkoor »

Rik schreef: 04 jan 2019 10:17 Nee hoor, bij mij springen ze er gewoon in. Ze strekken zich uit, zetten hun voorpoten op de bovenkant en springen er dan in.

Ik denk dat dat bij kittens ook nog wel lukt. En anders zou je een laag krukje/blok/bankje o.i.d. ervoor kunnen zetten.
Als ik een erg klein kitten in huis had dan zette in er een zware omgekeerde bloempot in en ervoor. Dat hebben ze snel door. Die potten haalde ik voor een paar duppies bij de kringloop. Die er in stond na gebruik weggooien omdat er urine in kan trekken. Maar dan is het kitten inmiddels groot genoeg om er zonder hulpstukken in te springen. En voor oude kat met artrose werkt dat ook prima.

Nadeel van een gat aan de zijkant maken is dat er dan juist veel grit mee naar buiten getrapt wordt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Kattenbak issue

Bericht door nona_toma »

Tja, misschien ben ik daar dan een uitzondering in, maar ik wilde het mijn artrose kat zo makkelijk mogelijk maken. In en uit een bak springen om te moeten poepen of plassen hoort daar voor mij niet bij. Springen prima, maar niet omdat het moet, maar omdat het kan. Zo had ik een bak op de grond en een bak op een verhoging, maar ook daar stond weer een krukje voor. Dan kon ze via het krukje op een tafeltje voor haar behoefte en zo door naar de vensterbank. Die bak op verhoging gebruikte ze ook, maar op de grond gebruikte ze ook. Dat bedoel ik met het zelf laten kiezen. Ik kon immers niet voor haar voelen hoeveel pijn ze had of hoe stijf ze was. Maar dat moet ieder voor zich weten, is verder geen afkeuring vd speciekuip.

Ik heb 3,- deurmatjes van de action voor mn bakken. Lekker zacht voor de voeten en het vangt grit ook gelijk op.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kattenbak issue

Bericht door Dinky »

nona_toma schreef: 07 jan 2019 09:41 Tja, misschien ben ik daar dan een uitzondering in, maar ik wilde het mijn artrose kat zo makkelijk mogelijk maken. In en uit een bak springen om te moeten poepen of plassen hoort daar voor mij niet bij. Springen prima, maar niet omdat het moet, maar omdat het kan. Zo had ik een bak op de grond en een bak op een verhoging, maar ook daar stond weer een krukje voor. Dan kon ze via het krukje op een tafeltje voor haar behoefte en zo door naar de vensterbank. Die bak op verhoging gebruikte ze ook, maar op de grond gebruikte ze ook. Dat bedoel ik met het zelf laten kiezen. Ik kon immers niet voor haar voelen hoeveel pijn ze had of hoe stijf ze was. Maar dat moet ieder voor zich weten, is verder geen afkeuring vd speciekuip.

Ik heb 3,- deurmatjes van de action voor mn bakken. Lekker zacht voor de voeten en het vangt grit ook gelijk op.
OT: je kan ook altijd werken met loopplankjes om springen te voorkomen. Je kan zo creatief worden als je wilt ;-) het een sluit het ander niet uit.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Kattenbak issue

Bericht door nona_toma »

Helemaal waar!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
coone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 nov 2018 20:14
Locatie: Gent (B)

Re: Kattenbak issue

Bericht door coone »

Hier 4 bakken. 3 gewone waarvan 1 zonder klepje & dan een soort specienbak maar met deksel op met gat in (kunnen ze lekker op deksel springen & dan door gat.
Gebruiken alle bakken even veel, zonder voorkeur volgens ik kan zien
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak issue

Bericht door castratenkoor »

nona_toma schreef: 07 jan 2019 09:41 Tja, misschien ben ik daar dan een uitzondering in, maar ik wilde het mijn artrose kat zo makkelijk mogelijk maken. In en uit een bak springen om te moeten poepen of plassen hoort daar voor mij niet bij. Springen prima, maar niet omdat het moet, maar omdat het kan. Zo had ik een bak op de grond en een bak op een verhoging, maar ook daar stond weer een krukje voor. Dan kon ze via het krukje op een tafeltje voor haar behoefte en zo door naar de vensterbank. Die bak op verhoging gebruikte ze ook, maar op de grond gebruikte ze ook. Dat bedoel ik met het zelf laten kiezen. Ik kon immers niet voor haar voelen hoeveel pijn ze had of hoe stijf ze was. Maar dat moet ieder voor zich weten, is verder geen afkeuring vd speciekuip.

Ik heb 3,- deurmatjes van de action voor mn bakken. Lekker zacht voor de voeten en het vangt grit ook gelijk op.
Met dat systeem met omgekeerde bloempotten kan een artrose - kat juist heel simpel erin en eruit. Soort trappetje. Ik ben ook voor veel keuze. Ik heb 10 bakken waarvan maar 1 echter officiële kattenbak.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie