Kattenbak issue

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kattenbak issue

Bericht door Zotvanpoezen »

Die zien er al veel beter uit! Maar je hoeft niet een echte en dure kattenbak te kopen. Een hele grote ovale wasteil of dergelijke (of babybadje?) zijn veel minder duur en misschien meer naar de zin van je katten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak issue

Bericht door Rik »

Of deze https://www.hornbach.nl/shop/Speciekuip ... tikel.html Afbeelding

Maar die XXL is ook prima (maar veel duurder :) ). Gewoon lekker een grote bak waar ze hun kont in kunnen keren. Wel moet je bij zo'n bak altijd het klepje er even afslopen. Ik denk dat iedereen dat hier doet.

Ik heb hier overigens naast de speciebak ook twee bakken met kap staan (40x55 en 43x55, zonder klepje). Dus je kunt een van die twee bakken ook nog best ergens neerzetten zolang je dat rooster maar niet in de bak legt en het klepje eruit sloopt.

En dan is het gewoon kijken welke bak ze gebruiken. En als ze een bak niet gebruiken is het feit dat ie er staat toch van belang indien ze een keer nood hebben (of zin in een andere bak).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak issue

Bericht door pinguin »

Die xxl heb ik en daar kan 20kg grit in . Ligt een Ikea bad mat voor anders heb ik overal grit.
Kijk ook een bij outlet stores

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Kattenbak issue

Bericht door nona_toma »

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... bak/315159
9,- per bak en 50x40, de rand haal ik er hier altijd vanaf.

Katten hebben inderdaad een voorkeur om niet op dezelfde plek te plassen en te poepen.
Een vuistregel is aantal katten + 1 kattenbak.
Ook de locatie van de bak is weer van belang voor hoe goed deze gebruikt wordt:
http://blog.lekkerinjevacht.com/waar-ka ... -plaatsen/#

Ik zou je adviseren om elke ochtend en elke avond de urine en ontlasting eruit te halen.
Daarnaast een keer per week de bak schoonmaken met heet water, chloor en droogmaken met keukenrol.

Succes!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak issue

Bericht door castratenkoor »

Voor onder een tientje heb je een speciebak. Daar maken ze hier veel en veel meer gebruik van dan van een "echte" kattenbak.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak issue

Bericht door Rik »

castratenkoor schreef:Voor onder een tientje heb je een speciebak.
Ik heb er €4,75 voor betaald Afbeelding (de 65ltr versie)
https://www.hornbach.nl/shop/Speciekuip ... tikel.html

En als ze er niet op gaan (wat ik me niet voor kan stellen) kun je hem altijd nog in de tuin ingraven als vijver AfbeeldingAfbeelding

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kattenbak issue

Bericht door Lieselotje »

Misschien ishet idee om de kappen van de bak te halen en dan te kijken hoe het gaat. Zijn mooie bakken om te zien, jammer dat ze door de katten niet zo gewaardeerd worden dan. Hier schep ik vaak uit, ze komen vertellen dat ze op de bak zijn geweest en met 2 maak ik het meteen schoon. Smorgens sta ik ook eerder op om alles voor ze schoon te hebben en voldoende aandacht eten etc te geven.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Kattenbak issue

Bericht door nona_toma »

Maken jullie bij een speciekuip zelf nog de ingang?

Ik wilde deze ook nog zelf maken:


Maar ik heb echt nergens goeie (betaalbare) doorzichtige plastic boxen gevonden. Ik wilde graag 50X50 en niet 40x60, dat laatste is was je standaard vindt.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak issue

Bericht door Rik »

nona_toma schreef: 04 jan 2019 10:12 Maken jullie bij een speciekuip zelf nog de ingang?
Nee hoor, bij mij springen ze er gewoon in. Ze strekken zich uit, zetten hun voorpoten op de bovenkant en springen er dan in.

Ik denk dat dat bij kittens ook nog wel lukt. En anders zou je een laag krukje/blok/bankje o.i.d. ervoor kunnen zetten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Kattenbak issue

Bericht door nona_toma »

Ja, mijn andere kat had hele zware artrose, daar was dat niet bij gelukt ;)
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak issue

Bericht door castratenkoor »

Nee ik heb ook nergens een ingang gemaakt. Bob* had ook zwaar artrose, die ging wel eens op de gewone kattenbak met deksel maar ook wel op een opbergbak van Blokker van 25 cm hoog.

Ik heb zowel ronde als rechthoekige speciebakken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak issue

Bericht door Rik »

Oja, rechthoekig kan natuurlijk ook :)

Afbeelding
https://www.hornbach.nl/shop/Speciekuip ... tikel.html

Kleiner kan natuurlijk ook maar dan wordt ie wel smal denk ik.
https://www.hornbach.nl/shop/Speciekuip ... tikel.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Kattenbak issue

Bericht door nona_toma »

Ik heb buiten inderdaad een bak van 40x60, doorzichtig zonder deksel met wit zand voor de helft vol. Dat was eigenlijk de favoriete bak van de artrose poes. Die klom daar ook in, maar die was denk ik toch minder hoog dan een speciekuip. En doorzichtig maakte voor haar denk ik ook uit.
Het is dat ik mn huis niet vol zand wil, maar het is jammer dat grit niet meer daarop lijkt.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Mescalino
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2018 13:15

Re: Kattenbak issue

Bericht door Mescalino »

Ok ik heb nu 3 kattenbakken staan. Omdat 1 van mijn twee katten net op de deurmat heeft geplast (in de buurt waar eerst mijn oud papierbak stond en een van de twee katten in gepoept had) heb ik daar nu ook maar een kattenbak geplaatst. Deurtje heb ik er uit gehaald. De grote bak staat nu in de kamer net om de hoek van de gang deur. Ook hier heb ik het deurtje er maar uit gelaten. De andere en laatste kattenbak staat aan de andere kant van de woonkamer. (ik woon in een appartement dus heb geen boven). De drie bakken zijn nu dus evenredig verdeeld maar heb nu wel meer bakken dan ik wilde. Maar goed dit is natuurlijk beter als dat ze in huis plassen.

Nog een vraagje met betrekking tot de deurmat. Ik heb deze nu buiten gegooid en de gang gedweild. Wat kan ik het beste doen met deze mat. Weggooien of is er een manier om hem schoon te maken. De geur zit er nu in en ik heb gehoord dat kattenpies erg sterk van geur is dus ik twijfel of ik hem er wel helemaal uit ga krijgen. Ik wil de katten niet het idee geven dat dit de juiste plek is om je behoefte te doen.

Ze zijn nog redelijk jong (beide van 25 Aug 2018) dus wellicht was het een ongelukje was maar ik hoop wel dat het hiermee afgelopen is...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak issue

Bericht door Rik »

Oeps. Ja, hopelijk een ongelukje. Ik neem aan dat ze voor volgende maand ergens in de planning staan om gecastreerd te worden (als dat nog niet gedaan was). Niet dat dat nu al een reden zou zijn maar je wilt niet dat straks ook de hormonen mee gaan spelen.

Lopen er bij de buitendeur van het appartement ook nog andere katten los in de galerij? Zo ja, dan kan het dus al een voorbode zijn van territorium markering. Ook iets om rekening mee te houden.

Bowy heeft ooit ook een keer op de deurmat geplast. Dat bleef ze toen een tijdje doen. Ik wist toen nog niet zoveel van katten en heb haar ook niet laten controleren op blaasontsteking (wat ik achteraf eigenlijk wel had moeten doen). Ik heb toen een tijd lang een stuk vloerbedekking op maat gesneden en dat neergelegd omdat ik anders elke keer een nieuwe kokusmat kon kopen.

Je kunt er nu even vanuit gaan dat het plassen een reactie was op het poepen van de andere kat op die plaats maar hou ze allebei even goed in de gaten. Anders zou je ook de blaasontsteking (of blaasgruis) uit moeten sluiten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie