Poes bijt dwangmatig wondje open

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
freyjasparkle
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2018 14:44

Poes bijt dwangmatig wondje open

Bericht door freyjasparkle »

Hi allemaal,
ik heb twee poezen (bengalen) die prima met elkaar op kunnen schieten.
Ruim een jaar geleden kreeg de oudste van de twee tijdens het spelen een mini wondje op haar rug, die bleef ze zodanig likken dat het wondje groter werd. Ze heeft toen een injectie gehad tegen de jeuk/irritatie en een honingzalfje om de genezing te bevorderen. Ze had toen ook zo'n shirtje aan zodat ze niet aan de wond kon likken.
Nu een jaar verder, zes shirtjes,twee plastic kragen, drie tubes calendula en honingzalf en een viertal injecties verder blijft ze nog steeds er dwangmatig aan likken en bijten. Zodra de kraag af gaat, dan mag ze onder begeleiding wassen, moet en zal ze eraan bijten. Ook al is de wond dicht ze bijt tot het open is.

Ik ben ten einde raad, de dierenarts weet het ook niet echt en alles wat ik op internet kon vinden is ook niet echt erg behulpzaam. Heeft iemand enig idee hoe ik deze vicieuze cirkel kan doorbreken?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes bijt dwangmatig wondje open

Bericht door Rik »

Heeft ze het shirtje of kraag ook om gehad tot het moment dat er haren op de wond groeide? Ik kan me voorstellen dat, zolang het een open plekje blijft, ze eraan blijft bijten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
freyjasparkle
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2018 14:44

Re: Poes bijt dwangmatig wondje open

Bericht door freyjasparkle »

Rik schreef: 20 dec 2018 15:05 Heeft ze het shirtje of kraag ook om gehad tot het moment dat er haren op de wond groeide? Ik kan me voorstellen dat, zolang het een open plekje blijft, ze eraan blijft bijten.
aanvankelijk had ze inderdaad het shirtje aan totdat er weer haar aan zat maar dan begon ze na twee drie dagen ineens weer zodanig te likken dat eerst t haar wegging en dan weer een wondje ontstond. Nu is het zelfs zo dat er een plek van ongeveer 1x1 cm helemaal kaal is en volgens mij littekenweefsel, er komt geen haar meer op terug.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes bijt dwangmatig wondje open

Bericht door Rik »

Weet je zeker dat jeuk of irritatie niet zou kunnen komen door allergie? Het zou dan toevallig met dit wondje eruit komen dat hij toch jeuk heeft en dat hij zich dan op dat plekje concentreert.

Als het echt dwangmatig is dan zou je toch als eerste aan stress denken.
http://kattengedrag.com/goeie-vraag/waa ... ch-zoveel/
http://www.katadvies.nl/kattengedrag/pr ... verminking

Een gedragstherapeut zou dan een oplossing kunnen bieden.
Je kunt ook nog proberen met wat rustgevende middelen (zoals Feliway verdamper en/of ander middelen die wat rust geven).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
freyjasparkle
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2018 14:44

Re: Poes bijt dwangmatig wondje open

Bericht door freyjasparkle »

Rik schreef: 20 dec 2018 15:24 Weet je zeker dat jeuk of irritatie niet zou kunnen komen door allergie? Het zou dan toevallig met dit wondje eruit komen dat hij toch jeuk heeft en dat hij zich dan op dat plekje concentreert.

Als het echt dwangmatig is dan zou je toch als eerste aan stress denken.
http://kattengedrag.com/goeie-vraag/waa ... ch-zoveel/
http://www.katadvies.nl/kattengedrag/pr ... verminking

Een gedragstherapeut zou dan een oplossing kunnen bieden.
Je kunt ook nog proberen met wat rustgevende middelen (zoals Feliway verdamper en/of ander middelen die wat rust geven).
we hebben helemaal in het begin inderdaad aan allergie gedacht, na een uitsluitingsdieet erachter gekomen dat het niet zo was. Feliway heb ik nu toevallig weer in gebruik omdat de andere poes na haar sterilisatie helemaal anders rook en dat vond de oudste wat vreemd.
Stress is hetgeen wat bij ons ook overblijft, of in ieder geval is dat waarschijnlijk de trigger geweest en is nu gewoonte geworden. Ik vraag mij eigenlijk voornamelijk af hoe je zo'n dwangmatig iets doorbreekt.
De laatste optie is inderdaad een gedragstherapeut maar misschien heeft iemand hier nog een briljant idee :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes bijt dwangmatig wondje open

Bericht door Rik »

Het enige dat ik zo kan bedenken is afleiden en beloning in combinatie met die rustgevende ondersteuning.

Dus wanneer de kap af gaat mag ze wel likken en schoonmaken maar niet bijten. Bij het begin van bijten, gelijk afleiden. En als dat werkt zou je kunnen belonen. Dat moet dan wel lang genoeg zijn na de bijt-reactie (maar die tijd is korter dan veel mensen denken). Als ze nog niet gebeten heeft en je leidt haar af voordat ze begint (dat kun je op een gegeven moment 'lezen'), dan kun je ook al eerder belonen.

Dat is in ieder geval de manier om ongewenst gedrag 'af te leren'. Maar of dat ook effectief is voor dwangmatig gedrag weet ik niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
freyjasparkle
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2018 14:44

Re: Poes bijt dwangmatig wondje open

Bericht door freyjasparkle »

Rik schreef: 20 dec 2018 15:46 Het enige dat ik zo kan bedenken is afleiden en beloning in combinatie met die rustgevende ondersteuning.
Dankje! ik leid haar inderdaad ook al af, vaak succesvol maar had nog niet bedacht er een beloning aan te koppelen. Dat ga ik gelijk uitproberen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes bijt dwangmatig wondje open

Bericht door Zotvanpoezen »

Zoals Rik al zei, Ja moet haar "lezen" zodat je haar een stapje voor kan zijn om haar af te leiden. Ik ben al sinds een anderhalf jaar met mijn poes bezig met eerst het uitzoeken van de triggers, en daarna waakzaam zijn om die triggers te vermijden om het gevolg daarvan te vermijden. Mijn poes haar aandoening is een heel ander verhaal, maar het principe is hetzelfde: Aan haar lichaamstaal zien wanneer "het" gaat gebeuren en "het" een stapje voor zijn. Pfff, moeilijk uit te leggen! Ik hoop dat je me begrijpt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
freyjasparkle
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2018 14:44

Re: Poes bijt dwangmatig wondje open

Bericht door freyjasparkle »

Zotvanpoezen schreef: 20 dec 2018 16:43 Zoals Rik al zei, Ja moet haar "lezen" zodat je haar een stapje voor kan zijn om haar af te leiden. Ik ben al sinds een anderhalf jaar met mijn poes bezig met eerst het uitzoeken van de triggers, en daarna waakzaam zijn om die triggers te vermijden om het gevolg daarvan te vermijden. Mijn poes haar aandoening is een heel ander verhaal, maar het principe is hetzelfde: Aan haar lichaamstaal zien wanneer "het" gaat gebeuren en "het" een stapje voor zijn. Pfff, moeilijk uit te leggen! Ik hoop dat je me begrijpt.
ik snap het helemaal! hoe doe je het als je bijvoorbeeld niet thuis bent?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes bijt dwangmatig wondje open

Bericht door Rik »

Ja, dat is dus het probleem. Voorlopig kap op of shirt om. En alleen af onder begeleiding. Want als ze kan bijten terwijl je er niet bent is het binnen de kortste keren weer open.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes bijt dwangmatig wondje open

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat jouw katje doet heeft trouwens een naam: OCD. Een obsessieve compulsieve stoornis (een dwangstoornis). Je kunt het vergelijken met bv nagelbijten bij mensen als er bepaalde omstandigheden zijn.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie