Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Montymldn »

Ja inderdaad een wiebelende kont en dan duikt die met zijn kop strak op de grond....pupillen wijd open.

Het is alleen, hoe pak ik dit nu goed aan. Ik zal toch de kamer op moeten ruimen voordat ik naar bed ga?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Rik »

Montymldn schreef: 27 nov 2018 09:54 Het is alleen, hoe pak ik dit nu goed aan. Ik zal toch de kamer op moeten ruimen voordat ik naar bed ga?
Ja, maar als hij eenmaal weet dat hij mee naar boven mag (de routine) dan zal hij je niet lastig meer vallen. Dan trekt hij waarschijnlijk een al sprintje naar boven als jij gaat opruimen. Volgens mij is hij daar na een weekje wel achter.

Wel blijft van belang dat je de speel-routine e.d. erin houdt. Want ik heb het idee dat hij nog redelijk speels/actief is.

Wat doe je trouwens als hij naar je voeten vliegt? Blijf je stokstijf stil staan of ga je bewegen? Als je gaat bewegen is dat dus precies wat hij wil. Jachtspel. Hij moet weten dat de voeten geen speeltje zijn (en dus ook niet wegrennen). Dan is het gelijk minder interessant. Aan de andere kant moet een hengel met veren wel continue in beweging zijn. Ook als deze gevangen is. Bij sommige katten is het heel moeilijk om met een hengel te spelen. Yuna kan hier minuten in het rond rennen (om d'r as heen) als ik met de verenstok of hengel rond haar beweeg. Bij Bono is dat helemaal niet. Die krijg ik één keer in het rond en dan ploft hij een meter verder neer in de jachtstand, afwachtend wat die hengel nu gaat doen. En pas als hij zeker weet dat hij die goed kan vangen maakt hij een uitval. Een kat aan het spelen krijgen kan dus heel erg verschillend zijn per kat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem negeren en gewoon naar boven gaan, alle deuren open latend. Met een week kent hij dit nieuwe ritueel. En gaat hij je ook niet meer tegenhouden/vangen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Montymldn »

Ja daar heb je gelijk in, Monty is niet zon speelfanaat en meestal na 2 min uitgespeeld....moet echt super veel moeite doen maar meestal blijft na een tijdje rustig liggen en denk die " het zal wel, ga jij maar lekker zelf spelen met die klote veertjes ik ga hier ff lekker liggen"
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Montymldn »

Ik blijf meestal gewoon staan zonder te bewegen maar dat doet hij dan ook en gaat die hard met zijn staart heen en weer net zo lang tot ik een stap zet. Of hij begint raar te mauwen..beetje zeurend mauwen.
Laatst gewijzigd door Montymldn op 27 nov 2018 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Montymldn »

Ja negeren gaat moeilijk als die precies voor je gaat staan of voor de gangdeur gaat zitten zodat je hem niet open kan doen
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Zotvanpoezen »

Gewoon blijven negeren en doorzetten.. Hem voorbijlopen en naar boven gaan zonder hem te lokken. Eenmaal boven, hem blijven negeren. In het begin kan het moeilijk gaan, maar als je hem aandacht geeft, kan het zijn dat hij denkt dat hij je benden mag pesten alvorens hij mee mag om daar dan weer aandacht te krijgen. Want als je beneden al met afleidingstechnieken begint om ongestoord naar boven te gaan, is dat ook een vorm van aandacht geven. Dus: doe alsof hij lucht is, hoe moeilijk dat ook is in het begin. Ook boven hem negeren want als hij slim genoeg is zal hij boven ook aandacht willen. Mee naar boven mogen en je daarna met rust leren laten is een goed compromis.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb nog een tip die je kan proberen : je routine voordat je gaat slapen op naar een ander tijdstip verplaatsen om de kat te misleiden. bv opruimen en andere kleine dingen na het avondeten uitvoeren . Als je dan gaat slapen zonder de voorafgaande gewoontes is je kat er niet op voorbereid en kan hij je niet opwachten. Wel niet de deur dichtdoen voor zijn neus , maar openlaten als beloning dat hij de doorgang niet geblokkeerd heeft. Dit moet je wel proberen op de eerste dag dat je besloten hebt om hem ook naar boven te laten, anders heeft het geen effect.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Mleen »

Ik kan me ook zo maar voorstellen dat jouw kat jouw “angst” om door hem aangevallen te worden bij het naar bed gaan, aanvoelt! Zolang jij van het avondritueel een ding maakt, zal hij dat ook blijven doen!
Als jij al bij voorbaat denkt “shit, zometeen ga ik opruimen en hangt die kat weer in mijn benen”, straal je een bepaald gevoel uit naar je kat, die dat volgens mij feilloos aanvoelt!

Zorg ervoor dat je hem negeert in je avondritueel, dus niet tegen hem praten en zeker niet met een afkeurend geluid. Doe gewoon je ding en houd je niet met je kat bezig op dat moment. Zorg dat je hem ruim daarvoor al even flink aandacht hebt gegeven/hebt gespeeld. :)

Katten zijn wat dat betreft qua gedrag vaak toch een spiegel van hun baasje. ;) Als jij stresst voor het naar bed gaan, dan doet hij dat ook.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Montymldn »

Bedankt voor alle tips, ik ga vanavond meteen wat dingen uitproberen.
Ben zelf beetje nerveus omdat ik volgende week bij een nieuwe werkgever ga werken, maar lijkt me sterk dat Monty dat merkt....maar snap wel wat je bedoelt inderdaad
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik deel heel erg na het kijken van de filmpjes de gedachte van Mleen. Je lijkt bang voor je kat, gaat daardoor vrij provocerend vlak voor hem staan met volledige lengte vanuit een bepaalde opstelling ' jij maakt mij niet bang '. De kat voelt zich geintimideerd en dat lokt een reactie bij hem/ haar uit.

Ik neem aan dat jij de persoon bent die ik tegen de kat hoor praten. Begrijp me niet verkeerd hoor, maar dat klinkt in mijn oren vrij afstandelijk en voor mijn gevoel meer zoals je naar een hond praat met commando. Probeer het eens met een wat hogere stem zo van ' kom maar lieverd, dan gaan we samen lekker naar boven...dan mag je bij het baasje slapen'. Praat met katten...werkt beter.

Nu snap ik dat het met krukken even niet handig is om hem/haar op te tillen. Zodra je zonder kan zou je kunnen proberen om zelf de leiding te nemen over het ritueel en bijv. de kat op te tillen wanneer hij nog naast je op de bank ligt. Lekker tegen je aan al pratend de kat alvast naar boven tillen en alvast in zijn slaapplaats zetten en vertroetelen op de slaapkamer. Want je gaf aan dat op bed voor jou te onrustig is....dus creeer een fijne slaapplek voor hem. Na de vertroeteling en bakje voer boven, schoon water en een kattenbak (de kattenbak kan natuurlijk op de overloop) de slaapkamer deur even dichttrekken en beneden je opruim rondje doen. Sluit hem niet op in een donkere slaapkamer, maar laat een gezellig lampje aan. Zodra je terug bent op de slaapkamer laat je de deur op een kier, zodat hij zelf bepaalt of hij bij je boven blijft of naar beneden gaat.

Daarnaast zou je eens kunnen beredeneren of hij eenzaam kan zijn. Wat weet je van zijn voorgeschiedenis. Is hij opgegroeid bij meerdere mensen en/of dieren in een huishouden? En probeer te werken aan een vertrouwensband met je kat. Ik zag vooral vloer op de filmpjes, maar is het huis wel aantrekkelijk? Hoge ligplekjes, meerder krabgelegenheden, klimgelegenheid, uitdagende speeltjes. Ben jij zelf trouwens katten gewend of ben je voor de eerste keer personeel van een kat?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Montymldn »

Gisteravond heb ik even geen tv gekeken en een totaal andere routine gedaan, voordat ik naar bed ben gegaan. Heb eerst wat gespeeld met Monty en wat brokjes door de kamer gegooid waar die elke keer hard achteraan gerend heeft...echter stond Monty daarna een meter of 4 van mij vandaan en ik liep zelf richting de gang waar de deur helemaal openstond en Monty kwam hard op mij afgerent en stopte net voor mij, ik heb hem toen genegeerd en ben toen doorgelopen naar boven. In eerste instantie bleef die beneden in de huiskamer maar na een half uur kwam hij ook naar boven en is toen op bed gaan liggen. Na plusminus 15 min ging die weer van bed af en naar beneden, aangezien ik zo niet kan slapen als hij elke keer erop en eraf komt heb ik de deur van de slaapkamer dichtgedaan en vervolgens stond meneer na 5min weer boven aan de slaapkamer deur te mauwen en te krabben aan de deur. Ik heb toen de deur weer open gedaan en Monty binnen gelaten. Hij keek mij toen wel vreemd aan, met hele grote pupillen dit heb ik toen min of meer genegeerd en ben op bed gaan liggen, Monty heeft toen zelf af en aan de nacht op de slaapkamer gelegen. Ik vind dat zelf niet prettig slapen als hij op de slaapkamer komt en weer weggaat en dan weer terug en weer weg ....en dan soms komt die mauwend de kamer op lopen terwijl ik bijna lig te slapen.
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Montymldn »

Bij de vorige eigenaar was Monty meestal alleen(+/-4jaar), en savonds nooit op de slaapkamer. Verder stond het huis helemaal open voor hem.

Ik ga niet voor hem staan, hij komt meestal voor mij staan. Ook ligt die soms op de bank en dan springt die eraf en gaat die voor mij staan of net naast mij.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Rik »

Dat af en aanlopen op de slaapkamer kan ook minder worden. Hij moet ook nog een routine vinden. Hier slapen er twee op mijn slaapkamer. Een op een stoel met mijn bed en een op het puntje (of langs mijn kussen). Nooit last van gehad (behalve als ik 's-ochtends te lang blijf liggen want dan willen ze eten).

Probeer de nieuwe routines even vast te houden. Het worden pas "routines" na een tijdje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door nellebel »

ik denk ook dat het even wennen is voor hem. hij zal beneden gaan checken omdat dat bekend voor hem is. gewoon negeren. geen aandacht geven. wat ik wel bijzonder vind, en dat voelt jouw kat natuurlijk ook feilloos aan dat het lijkt alsof je bang voor hem bent met momenten. probeer wat meer ontspannen te zijn en er een feestje van te maken. bij ons is tv kijken een bed een gezellig moment van knuffelen en dan is het nu gaan we slaapjes doen en lampje uit. gijs heeft zijn momenten dat hij nog wel eens probeert (met pootje dekens wegtrekken voor aandacht) maar negeren werkt perfect, uiteindelijk gaan ze gewoon lekker slapen (op of onder de dekens.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie