Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Montymldn »

Beste forumleden.. ik heb sinds een jaar een Maine coon, Monty. Het is een blacksmoke met stamboom en gesteriliseerd. Hij is 6 jaar oud en komt mij altijd groeten en is altijd vriendelijk komt bij mij op de bank liggen op te knuffelen maar wilt nooit helemaal tegen mij aan liggen, dat is verder prima. Maar nu merk ik de laatste tijd elke keer als ik naar bed wil en begin op te ruimen dan gaat Monty van een slaaphouding opeens in een actieve aanval houding en zijn staart begint te zwiepen en als ik dan langs hem op wil lopen probeert die naar mijn voeten te pakken en hij kijkt mij ook niet meer aan en blijft dan gefocust op mijn voeten, zijn pupillen zijn ook super groot dan. Als dan toch doorloop steekt die zijn poot uit om mijn voet te pakken ...best eng. Dan als ik richting de gangdeur probeer te lopen rent die superhard naar de gangdeur en probeert die nog voor mij de gang op te gaan. En moet hem dan echt afleiden met een snoepje die ik dan naar de andere kant van de kamer gooi zodat ik zelf de gang op kant en de deur dicht kan doen. Wie weet wat ik fout doe of hoe ik dit gedrag kan afleren? Begin het steeds enger te vinden. Het is namelijk geen kleine jongen. Hij is 8.5kilo zwarte kop en knalgele ogen.

Ik zeg wel op een harde toon toen "Monty niet doen" ..of heel hard " heey" maar dat interesseert hem niks terwijl die normaal gesproken daar wel naar luistert.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Rik »

Mijn eerste reactie zou zijn "IK WIL SPELEN". Ik zou dan ook gewoon een kwartiertje uittrekken voor het slapen gaan om met hem te spelen. Gewoon lekker moe maken met een speelhengel of laserlampje. Ik begrijp dat ie niet bij jou op de slaapkamer slaapt? Hij ziet jou dan natuurlijk weggaan 's-avonds en denkt "ik ben nog helemaal niet moe".

Wel zou je nog even kunnen kijken of zijn zicht nog goed is. Als hij niet zo goed meer ziet dan kan hij benen en armen ook anders gaan zien (niet gekoppeld aan "de mens"). Dat kan ook zijn jachtinstinct aanwakkeren. Maar met 6 jaar denk ik dat dat nog niet aan de orde is.

Ik denk dat een routine van flink spelen voor het slapen gaan veel zal helpen.

PS. Als hij niet met een hengel wilt spelen, dan speel je eigenlijk "verkeerd". Hij geeft wel aan dat hij nog een jachtinstinct heeft dus dan moet het spelen ook lukken. Maar het kan wel zijn dat je dat wel "aantrekkelijk" voor hem moet doen..
Laatst gewijzigd door Rik op 26 nov 2018 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Cyamytha »

Heeft Monty een kattenmaatje? Klinkt behoorlijk als willen stoeien, maar niet weten hoe dat moet volgens “mensennormen”.
Andersom bekeken, kunnen wij niet stoeien volgens “kattennormen”.

Afleiden met een snoepje zie ik als belonen. Maar misschien kan je hem afleiden met een verenstok/hengel? Probeer overdag of in ieder geval voordat je naar bed wilt lekker met hem te spelen en hem moe te maken.

*Edit: Rik was me net voor, maar de boodschap is hetzelfde ;)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Montymldn »

Oké, bedankt voor de tips... Ga het vanavond meteen proberen. Hij heeft verder genoeg speeltjes en is best een verwende kat met automatische voerbak, fontein en automatische wc....grote krabton ...verschillende hengels, balletjes, touwtjes. Hij pakt mijn voet niet volledig maar rent hard op mij af en probeert dan mijn voet aan te raken en mauwt even en dan rent die weer hard door naar de andere kant van de kamer . Maar in iergeval fijn om te lezen dat het waarschijnlijk niks agressiefs is en hij alleen maar even wil spelen nog. Ik houd jullie op de hoogte.

P.s Monty heeft geen kattenmaatje. En hij slaap niet bij mij op de slaapkamer. Heb dat wel een keer geprobeerd maar dat vind ik niet fijn slapen, kan niet goed te rust komen.
kittentjes

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door kittentjes »

Moos gaat bij mij altijd irritant doen als hij wil eten. Rond 21 uur begint ie soms ineens mn voeten te pakken onder t dekentje waar ik dan onder lig.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Klopt het, dat hij niet mee mag als je gaat slapen? Blijft hij 's nachts in de woonkamer? Als dat zo is dan zie ik het niet als spelen, maar is hij het er niet mee eens dat je hem alleen laat.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Montymldn »

Klopt hij gaat inderdaad niet mee naar boven. Echter staat de gangdeur op een kier op het moment dat ik naar boven ga doe ik deze dicht ...maar hij heeft ook wel eens dat die tijdens het opruimen en lampen uitdoen snel de gang op rent en daar gaat liggen en dan uit het niks komt die opeens op mij afgerent de huiskamer in , Dan schrik ik mij echt kapot, glijd die echt met zijn nagels over de tegels naar mij toe bij het afremmen.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Voor mijn gevoel doet hij er iedere avond alles aan om te laten merken dat hij het er niet mee eens is en vooral omdat jij aangeeft dat dit altijd gebeurd wanneer het slapengaan ritueel aan bod is.

Is het een optie om bijv. zijn favoriete slaapmand op je slaapkamer te zetten of een krabpaal met fijne slaapplekjes. Eens uitproberen of hij zich dan anders gaat gedragen.

Is hij een echte solokat ? of zou een kameraad helpen tegen verveling of gevoel van verlatenheid.

En als dit beide geen opties zijn misschien het slaapritueel wat aantrekkelijker voor hem maken: even 10 min. spelen, nog wat lekkers, beetje knuffelen....dan radio zachtjes aan en een gedemd lichtje voor hem aanlaten. Katten voelen zich snel verlaten wanneer de ruimte pikkedonker is.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Montymldn »

Het was weer een drama, met het naar bed gaan. Heb een 15min.. met hem gespeeld waar die niet echt op reageerde (alsof die al aanvoelde wat er ging gebeuren). De tv en alles stond nog aan, lampen nog aan, opzichte nog niks aan de hand. Ik merkte dat die uitgespeeld was want hij reageerde helemaal niet meer en ging lekker liggen dus ik ben ondertussen drinken gaan opruimen, kaarsen uitblazen en leek wel of er een knop omging bij hem.... begon meteen te mauwen en voor mij gaan staan, als ik dan een stap wilde zetten dan zette hij ook een stap. Toch maar geprobeerd wat langs hem op te lopen heel langzaam ondertussen bleef die maar mauwen en met zijn poot uitstrekken naar mijn voet. Ondertussen geprobeerd te praten tegen hem en te laten snuffelen aan mijn hand, waarop die meteen zijn bek helemaal open deed en hard begon te mauwen. ....nog 1 laatste keer richting de keuken en hier probeerde die echt op mijn voeten te springen(schrok er behoorlijk van) en paar keer harde toon laten weten dat het niet mag, maar daar reageerde die niet op. Hij bleef nu voor mijn voeten zitten en kon eigenlijk geen kant meer op. Met snoepje naar de andere kant van de kamer gegooid anders kon ik gewoon niet weg. Dit kan echt niet zo langer doorgaan. Heb er een filmpje van gemaakt maar weet niet of ik die hier kan uploaden
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Rik »

Lijkt erop dat hij ook zo zijn rituelen heeft: jou lastig vallen als je naar bed wilt
Dat gaat met één keer ook niet verdwijnen.


Filmpje kun je uploaden naar youtube. Als je die dan op unlisted/verborgen zet dan ziet niemand hem zonder de directe link (die je dan hier kunt plaatsen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Zotvanpoezen »

1 van mijn katten deed dat als hij zag dat ik mijn schoenen en jas aandeed om te gaan werken. Ik heb dat opgelost door mij 10 min. vroeger klaar te maken en hem uitbundig te knuffelen op zijn lievelingsknuffelplaats: aan tafel. Als ik mij nu klaarmaak, springt hij al op de tafel. dan ga ik op mijn stoel zitten en dan krijgt hij een ontspannende "massage" op de plekjes dat hij leuk vind. Ik weet het, het klinkt als verwennerij en ook al kan hij overdag onbeperkt naar buiten en heeft hij gezelschap van zijn kattenmaatjes, hij heeft een afscheidsknuffel nodig.
Misschien kan je eens proberen om hem eerst eens lekker te verwennen en daarna een lekker hapje geven dat hij overdag niet krijgt? Dan gaat hij het slapengaan linken aan iets aangenaam. Wel het leuke ritueel blijven volhouden, ook al doet hij niet meer lastig.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
kittentjes

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door kittentjes »

Ben het wel met vorige reacties eens, na je laatste verhaal is het echt heel duidelijk dat hij niet wil dat jij naar bed gaat. Is het inderdaad geen optie dat je hem eens meeneemt en dan uitprobeert hoe het gaat?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Zotvanpoezen »

Meenemen naar bed is natuurlijk ook een optie. Mijn 3 katten mogen ook mee. Na hun laatste lekker hapje haasten ze zich al naar boven en wachten mij al op terwijl ik beneden de tafel nog aan het dekken ben. Het is leuk met al die warme, ronkende katten in bed. En ze slapen de ganse nacht door tot ik opsta. Het proberen waard!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door Montymldn »

Ja gisteravond probeerde ik hem aan te raken, maar dat wilt die dan niet meer.begon heel hard te mauwen en heel lang.
Naar de slaapkamer zou kunnen, maar hij laat mij niet eens de gang opgaan...ik kan vanavond eens proberen eerst te knuffelen en dan wat eerder naar bed te gaan.

(Begin dit wel erg vervelend te vinden en ik ben een beetje bang dat hij steeds verder gaat in de aanval.)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Maine coon vreemd gedrag bij naar bed gaan

Bericht door pinguin »

Maar hoeveel uur ben je dan per dag bij je kat? Er van uit gaande dat je overdag gewoon werkt en dan ook s'nachts in de ogen van je kat ook nog weg ben kan dit best eenzaamheid zijn. Dat die gewoon meer aandacht wil en nu doir heeft dat dit gedrag werkt. Ik zou toch naast het spelen de oplossing zoeken in mee naar bed nenen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie