Nestje met vader erbij

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
TimB
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2018 19:45

Nestje met vader erbij

Bericht door TimB »

Gegroet mede kattenliefhebbers

Op dit moment hebben wij een kater van ongeveer 2 jaar in huis. Binnenkort zouden wij graag een poes erbij halen die nog vruchtbaar is om een nestje te fokken (de toekomstige onderkomens zijn al geregeld). Nu is mijn vraag, kan dit zo? Kan de vaderkat in hetzelfde huis leven met het nestje? Hierbij gaat het vooral om (ongeveer) de eerste 10 weken. Ik kan nergens iets vinden hierover, misschien is het wel een hele domme vraag en wordt het absoluut afgeraden, in welk geval ik dat graag van u hoor.

Ik ben heel benieuwd
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nestje met vader erbij

Bericht door Rik »

Nee. Dat kan niet. Tenzij je de kater gelijk na de dekking laat castreren. Je moet geen open kater bij een open poes laten als die net kittens gekregen heeft. Voordat je het weet wordt de poes opnieuw gedekt (en ja, dat gebeurd). Je zult bij fokkers ook zien dat de katers een apart onderkomen/ruimte hebben.

Je weet de gezondheidsrisico's van het niet laten castreren van een poes? Dat deze grote kans loopt op latere leeftijd baarmoederontsteking en melkkliertumoren te krijgen?

Waarom wil je een nestje? Zijn het raskatten? Stamboom? Zo niet, waarom dan wel een nestje? Is het dan niet verstandiger om je aan te melden bij het asiel als gastgezin voor een zwangere poes of kittens?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nestje met vader erbij

Bericht door castratenkoor »

Buiten de kans op opnieuw dekken kan een open kater ook de pasgeboren jongen dood bijten. Dat is de natuur. Ook als je hem laat castreren voor de geboorte van de kitten zou ik hem er niet bij laten. Omdat hij zo lang open is blijft hij riskant voor de jonkies.

Dat kan 1 - 2 weken goed gaan en dan alsnog dat hij ze vermoordt. is iets waar je altijd alert op moet blijven, dus strikt scheiden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nestje met vader erbij

Bericht door Zotvanpoezen »

Eerlijk gezegd ben ik ook voorstander van castreren en tegenstander van nestjes fokken. Indien er geen stamboom is, is het beter om katjes uit een asiel te halen. Er zijn er namelijk al in overvloed die een prettig huisje willen!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie