Moedergedrag?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
XNaomi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:51

Moedergedrag?

Bericht door XNaomi »

Ik heb 2 poezen van iets ouder als een jaar. De ene is al geholpen en de andere niet (voor iedereen wat zegt, deze word nog wel geholpen).

Sinds een paar weken hebben wij een kitten uit griekenland erbij. Dit was een wees-/straatkitten. Opgevangen en via de opvang bij ons terrecht gekomen.

De 3 poezen die wij hebben gaan heel goed samen. In het begin een beetje wennen. Maar onze zwarte poes (wel gesteriliseerd) moest heel erg wennen. Onze grijze poes (Niet gesteriliseerd) begon direct te moederen. Ze nam de kleine onder haar hoede, waar haar, slaapt met haar. Alleen nu het volgende, de kitten probeert steeds bij de grijze poes te drinken. Deze geeft natuurlijk geen melk. Maar aangezien de kitten ruim 3 maanden oud is lijkt mij het geen normaal gedrag. De grijze poes gaat er wel echt voor liggen als de kleine probeert te drinken. Eigenlijk super aandoenlijk. Maar aangezien ik het vreemd gedrag vind weet ik niet zo goed wat ik ermee moet. Moet ik dit afleren? En eventueel hoe, ik ben ook geen hele dagen thuis.. Of is dit vrij onschuldig gedrag en moet ik het gewoon laten gaan?

P.S. graag zie ik alleen antwoorden op mijn vraag en niet op het feit dat onze ene poes nog niet geholpen is en wij een kitten uit Griekenland hebben.
Pip, Puck & Nysa🐾
† Figo
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moedergedrag?

Bericht door Dinky »

Zolang beide poezen er geen last van hebben zou ik mij er niet al te druk om maken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moedergedrag?

Bericht door castratenkoor »

Dit gedrag komt vaker voor, vooral bij kittens met een moeilijke start. Ik heb een kitten gehad wat tot zijn dood op zijn eigen achterste tepel sabbelde als hij ging slapen. En ik heb een kitten gehad wat bij de oudste kater in de nek sabbelde. Kater was erg vaderlijk en vond het prima.

Waar je wel op moet letten is dat de tepels van pleegmoeder niet gaan opzwellen of beschadigd raken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moedergedrag?

Bericht door Rik »

Op zich is het vrij onschuldig als ze er beiden geen last van hebben.

Wel is het zo dat het voor kan komen dat een moederpoes haar kittens op een gegeven moment wil verstoten. Als dit een van de instincten/gevoelens van de poes is kun je straks misschien wel wat problemen krijgen. Ik heb echter geen idee en ervaring of dit ook bij een surrogaat moederpoes voorkomt.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
XNaomi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:51

Re: Moedergedrag?

Bericht door XNaomi »

De grijze poes heeft zelf nooit kittens gehad. Ze is dan wel niet geholpen maar kittens heeft ze niet gehad, ook is ze niet zwanger en zal dus geen melk kunnen geven.
De kitten doet t ook niet bij onze zwarte poes die wel geholpen is. Is dit dan natuurlijk instinct dat ze het alleen bij de grijze probeert?
Pip, Puck & Nysa🐾
† Figo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moedergedrag?

Bericht door Rik »

Ik denk dat je kitten het bij je zwarte poes wel geprobeerd heeft maar dat die het niet toelaat. Dat kan al met hele subtiele signalen gebeurd zijn. En je ziet bij Dinie dat een kitten het dus ook bij katers kan proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Moedergedrag?

Bericht door pinguin »

Ik dacht dat poezen die niet geholpen zijn wel schijnzwanger kunnen raken en dan wel melk kunnen produceren. Dacht dat ergens gelezen te hebben.
Maar op zich zolang er geen melk uit komt kan het geen kwaad als de poes niet wil maakt die dat kitten dat wel duidelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie