Poes in de zomer naar buiten, in de winter naar binnen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
CocotheCat
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2018 17:54

Poes in de zomer naar buiten, in de winter naar binnen?

Bericht door CocotheCat »

Hoi allemaal,

Ik heb een hele lieve poes van anderhalf jaar die graag naar buiten gaat. In eerste instantie wilde ik haar eigenlijk niet buiten rond laten lopen, want ik woon in een appartement op drie hoog midden in een drukke stad en ik was (ben) bang dat ze de daken over klimt en niet meer terug komt. Toch heb ik haar afgelopen zomer voorzichtig aan op het dakterras laten lopen omdat het geen doen is om de deur met mooi weer dicht te laten. Als ze buiten is zorg ik ervoor dat ik in de buurt ben; ga ik weg, dan moet zij ook naar binnen. Het is tot nu toe altijd goed gegaan.

Nu wordt het weer buiten slechter en gaat de deur van het dakterras dus ook veel minder vaak open. Voor mij scheelt dat heel veel stress, ik weet nu dat ze gewoon veilig binnen is, maar ik merk dat het haar juist stress oplevert. Ze miauwt (jankt) veel in huis en loopt dan constant voor de deur of voor het raam te ijsberen. Ze wil dus heel graag naar buiten. Nu vraag ik me af of het wel gezond is dat ze plotseling helemaal niet meer buiten komt. In de zomer, met het constante mooie weer, was ze in feite een buitenkat geworden, nu moet ze genoodzaakt weer de transformatie tot binnenkat maken. Wordt ze daar niet vreselijk ongelukkig van?

Ik wil haar wel zo nu en dan de ruimte geven om lekker op het dakterras te spelen, maar met dat slechte en donkere weer vind ik dat ook wel een beetje eng. Ik kom altijd pas 's avonds thuis van werk en als het dan buiten al pikkedonker is, zal ik niet met een gerust hart binnen zitten. Een tuigje is misschien een idee, maar met de verschillende hoogtes hier op het dak bestaat de kans dat ze zichzelf ophangt...

Dus mijn vraag is: is het onnatuurlijk om van een buitenkat een binnenkat te maken en zo ja, hebben jullie tips voor mijn situatie?

Groetjes,
Baasje van Coco.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes in de zomer naar buiten, in de winter naar binnen?

Bericht door Rik »

Is het dakterras afgesloten? Is ze gecastreerd?

Ik heb hier ook twee katten die alleen in mijn afgesloten tuin mogen komen als ik zelf buiten ben (of in de keuken). Maar ze lopen helemaal niet te miauwen als ze niet naar buiten mogen/kunnen. Ja, als ik naar buiten ga dan zijn ze in de buurt om lekker mee te glippen maar anders zijn ze gewoon binnen bezig.

Wat heb je binnen om haar bezig te houden?

Als je haar naar buiten laat dan loop je een kans dat ze niet meer terugkomt (om verschillende redenen). Dat risico neem je dan voor lief (hoewel andere binnenkatten ook last van haar kunnen hebben, zie de plas-topics). Anders laat je haar in de winter gewoon binnen en zorg je dat ze goede slaapplekjes heeft, een flinke krabpaal, plankjes aan de muur, etc. etc. Ze zal in het begin zeker tegenstribbelen (miauwen) maar dat zal vanzelf minder worden. Je kunt haar ook met veel spelen afleiden.

Een kat niet buiten laten heeft niets met gezondheid of onnatuurlijkheid te maken. Het is voor de kat zelfs ongezonder (lees onveiliger) om veel buiten los eind te lopen. Ja, die transformatie maar binnenkat is even lastig maar zeker de moeite waard.

Als je op het platteland woont met kilometers weide rondom dan is het waarschijnlijk een ander verhaal. Maar dat is niet niet aan de orde. Een kat naar buiten laten in een dichtbevolkt gebied geeft overlast voor andere (lees de plas-topics), is onveilig voor de kat (lees verkeer) en je loopt het risico dat ze dus een keer niet meer terugkomt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie