Binnen of alleen in eigen tuin?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
raquelvanvliet
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2018 14:24

Binnen of alleen in eigen tuin?

Bericht door raquelvanvliet »

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik blij ben dat dit forum er is. Wij krijg over 4 weken onze eerste kittens en ben me overal aan het inlezen vooraf. Nu heb ik een vraag. Ik wil graag onze kittens binnen houden of binnen en alleen in onze achtertuin. Dit omdat ik er een hekel aan zou hebben als andere last hebben van onze katten. Maar het lijkt me ook weer zielig als ze alleen binnen zitten of in de tuin. Graag jullie advies.
Oh ja als jullie nog leuke namen hebben voor een rode kater dan hoor ik het graag. De andere heet Gizmo die we krijgen.

Groetjes
Raquel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Binnen of alleen in eigen tuin?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Nee, hoor dat is niet zielig. Afhankelijk van je omgeving betekend een kat los rond laten lopen een grotere kans dat hij niet oud wordt. Maar met het beperken van de ruimte brengt het ook de verantwoordelijkheid om die ruimte juist aantrekkelijk te maken voor de katten. Hier zijn ze pas met 8 of 10 maanden voor het eerst in de tuin gekomen. Wel helemaal afgesloten. Als je ze eerder in de tuin laat moet je er wel voor zorgen dat er geen andere katten in de tuin kunnen. Zeker voordat ze gecastreerd zijn.

Binnen kun je denken aan een goede krabpaal, veel slaapplaatsjes, plankjes, speeltjes en routes om achter elkaar te sjeesen. Hier zijn ze in juli gekomen en konden dus in de winter netjes binnen blijven. Als je ze over een maand krijgt is het ook kouder dus laat je ze vanzelf binnen. Dan zou ik ook pas denken om ze buiten in de tuin te laten na de castratie (waarschijnlijk maart of april).

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Binnen of alleen in eigen tuin?

Bericht door KleinDraakje »

Ik ben zelf voorstander van binnen met af en toe een uitstapje in eigen (afgesloten) tuin. Dat is dus ook hoe onze drie kittens door het leven gaan. Het is daarbij wel belangrijk dat je voldoende uitdaging binnen biedt. Een aantal hoge plekjes en raus mogelijkheden zijn zeer aan te raden :) dan doe je gelijk een poging om te voorkomen dat ze je gordijnen in gaan rauzen. Je kan via mijn profiel mijn site vinden waar ik een artikel over onze klimmuur heb gepost.

Bij genoeg uitdaging is binnen helemaal niet zielig :)
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Binnen of alleen in eigen tuin?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 katten en een buitenren van 10 meter waar ze zelf in en uit kunnen via kattenluik. Nee zielig vind ik mijn katten echt niet. Veel keuzemogelijkheden, binnen of buiten, boven, op zolder of beneden. Hoog zitten laag zitten. Op zolder op kattenkamer, die altijd open staat plankjes langs de muur. Boven in andere kattenkamer een vakkenkast vol leuke plekjes.

Met wat fantasie kun je veel bereiken - uitdagingen en keuzes.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Binnen of alleen in eigen tuin?

Bericht door nellebel »

voordat wij hier woonden kwamen mijn katten nooit buiten (heel enkele keer aan een tuigje, maar dat was niet zo'n succes). en zielig waren ze niet. ze waren veilig in huis en hadden daar een paradijs. geen gevaar voor verkeer, gekken met vergif, gevaar voor ziektes door te vechten met andere katten. nu kunnen ze buiten op een afgesloten balkon. daar genieten ze enorm van. het zou nu lastiger zijn als ze niet meer buiten konden. maar moet ook eerlijk zeggen dat ze dagelijks buiten komen, maar meestal binnen 5 minuten binnen zijn als wij ook binnen zijn. als ze niet weten wat buiten zijn is missen ze het ook niet. bij ons willen ze vooral bij ons in de buurt zijn, of dat nu binnen of buiten is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Binnen of alleen in eigen tuin?

Bericht door KleinDraakje »

Kleine aanvulling op mijn reactie. Als ik hier de tuindeur open zet maar ik zit zelf binnen (omdat ik dan het laptop scherm beter zie) dan kiezen mijn katten er ook voor om binnen te zitten. Ze zijn dus het liefst bij mij in de buurt.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
raquelvanvliet
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2018 14:24

Re: Binnen of alleen in eigen tuin?

Bericht door raquelvanvliet »

Super bedankt voor de reacties. We gaan ze lekker binnen houden en af en toe lekker met ons mee naar buiten.
Plaats reactie