Poes verveelt zich....

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Dinky »

Ik duim dat het goed operabel is en jullie nog een tijd samen mogen zijn
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik hoop dat alles goed komt. Laat je nog iets van je horen na de operatie?
Een plotse gedragsverandering is nooit normaal. Bij je kat zal de oorzaak waarschijnlijk gelegen hebben bij het feit dat ze zich niet lekker voelde. Gelukkig ben je ermee naar de dierenarts geweest.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Marcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2018 23:23

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Marcha »

Allemaal bedankt, Puck word eind van de maand geopereerd.

Ze is onder al het pluis eigenlijk maar een klein ding, alleen wel een keiharde.
Ze heeft een paar jaar geleden een abses gehad en daardoor een redelijk 'gat' op der heup gehad, geen kik gegeven ook niet met schoonmaken.
Nu ook bij de dierenarts, hij moest echt moeite doen want mevrouw spande al haar spieren aan.

Ene kant wel bewondering voor hoe ze dat kunnen maar voor ons als baasjes zou het makkelijker zijn als ze wat eerder iets aan zouden geven.
Ik hoopte echt dat het door de omstandigheden vam het afgelopen jaar was, helaas.

Ze word in februarie ong. pas 9 dus hoop ook echt dat het uiteindelijk meevalt.
Want vind ze veels te jong en er toch te goed bijzitten om al in te laten slapen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Zotvanpoezen »

Katten kunnen heel goed pijn of ongemak verbergen. Het is door ze steeds goed te observeren (zonder dat ze het in de gaten hebben) dat men kleine veranderingen in het gedrag of de lichaamstaal kan zien als ze niet oké zijn. Soms is het nauwelijks merkbaar zoals vaker wassen, meer slapen, aanhankelijker zijn of juist agressiever of soms verandering in de lichaamstaal zoals vaak met de staart zwiepen, grotere pupillen, andere stand van oren of ogen. Katten verraden wel hun ongemak, alleen moet je het kunnen zien en daar is heel veel ervaring voor nodig. Je moet je niet schuldig voelen dat je haar verkeerd begrepen hebt, het is juist heel goed dat je het niet vertrouwde en ermee naar de da geweest bent.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Marcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2018 23:23

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Marcha »

En de update.

Gelukkig geen tumor of kankergezwel, wel een half verschrompelde baarmoeder die aan het onsteken is gegaan en ook tegen haar darmen heeft zitten duwen en vervelen.

Blijkbaar heeft de dierenarts van zeker ong 8 jaar geleden bij het steriliseren alleen de eierstokken weggehaald. Iets wat blijkbaar per arts kan verschillen maar ik het er niet mee eens ben.
Dat word dan een verhoogd risico op langer termijn en nu dus ook.

Maar Puck is nu gelukkig geholpen en als ze helemaal bijgetrokken is van de narcose zal ze zich vast beter en opgeluchter voelen.

En ik ga morgen even langs de desbetreffende kliniek om op zijn mins navraag te doen. Of het nou wat uitmaakt of niet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Rik »

Fijn dat de oorzaak gevonden is en nu opgelost is.

Het is overigens vrij normaal dat ze de baarmoeder laten zitten bij de castratie. Er wordt bepaald of deze niet afwijkend is en dan laten ze hem dus meestal zitten.

Ik denk dat er maar een paar dierenartsen zijn die de baarmoeder preventief weghalen. Het komt ook maar zelden voor dat de baarmoeder problemen gaat geven na de castratie. Juist bij niet (of laat) castreren loopt de poes steeds grotere kans op baarmoederkanker. Dus als een poes bij 2 jaar of ouder gecastreerd wordt zou ik de baarmoeder wel preventief mee laten verwijderen. Onder de twee jaar wordt het dus bepaald tijdens de castratie zelf.

(Bij Yuna is ie ook niet weggehaald en ik denk bij de meeste poezen hier op het forum ook niet)
Slechts wanneer de baarmoeder afwijkend is, wordt ook deze verwijderd.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... satie.html




Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2018 23:23

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Marcha »

Hai,

Heb het net helemaal zitten uitpluizen en inderdaad ja.

Ik heb bij de dierenarts uit mijn oorspronkelijke woonplaats mijn vorige poes laten helpen en die heeft toen uitgelegd dat alles eruit ging en waarom.
Ook met gastartsen op school.

Nooit echt meegekregen dat het dus eigenlijk alleen is bij duidelijke afweikingen.

Ook mijn huidige dierenarts haalt alles weg. Dan is hij toch bezig en voor het geval dat zei hij.

Ook wel mijn idee eigenlijk. Maar goed.
Poezebeest is voor de rest gelukkig goed gezond.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door nellebel »

wat fijn dat alles goed is gegaan en puck weer helemaal zal opknappen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Dinky »

Fijn dat de oorzaak goed operabel bleek te zijn! Nu op naar voorspoedig herstel.

Wat betreft baarmoeder weghalen, dan moeten ze volgens mij een grotere snee maken dan wanneer ze die niet weg hoeven te halen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie