Buren klagen over mijn katten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
pussycat01
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2018 09:33

Buren klagen over mijn katten

Bericht door pussycat01 »

Sinds enkele maanden heb ik 2 super lieve boerderijkatten. Ze zijn nu 3/4 jaar oud en beide geholpen. Het zijn broer en zus.
Ik heb ze tot voor kort binnen gehouden en in de tuin gelaten, echter was dit geen doen. Als ik weg ging dat vlogen ze door kleinste kiertje naar buiten. Ik woon overigens aan de bosrand maar aan de andere kant begint een woonwijk. Ik heb een stroomdraadje boven de schutting gemaakt en dit weerhield ze ervan om nog over de schutting te gaan. Maar ze hadden zo sterk de behoefte om het bos en dus soms ook de woonwijk in te gaan.

Er lopen verschillende katten in deze buurt rond, als ik uit het raam kijk zie ik er veel de weg oversteken en het bos ingaan,
Echter heb ik te sociale katten en spelen de buurtkinderen veel met ze. Ook lopen ze met mensen mee die hun hondjes uitlaten. Nu hoor ik mensen vaker klagen als ik in de tuin bezig ben en ze denken dat ik er niet ben. Als ik ze rechtstreeks vraag of ze last van mijn katten hebben geven ze aan dat dit niet zo is. Via via hoor ik ook dat er geklaagd wordt, dit vind ik erg vervelend. Nu is natuurlijk de oplossing om ze binnen te houden of alleen in de tuin te laten. Maar ze spelen zo graag in het bos dat ik ze dat eigenlijk niet wil ontnemen. De mensen die ik vooral hoor klagen hebben zelf honden welke paar keer per dag tegen mijn heg aanpissen, Ook hebben deze mensen kinderen welke veel voor mijn huis op straat spelen (ook heel gezellig). Bal vliegt regelmatig mijn tuin in of tegen mijn auto aan, ook hier heb ik geen problemen mee. Als ik er niet ben klimmen ze zelfs over mijn poortje om bal uit mijn tuin te halen, al doen ze dat nu niet meer ivm de stroomdraad haha.

Moet de buurt zich niet zo aanstellen of moet ik mijn katten binnen gaan houden? Vind dit erg lastig. Liefste heb ik ze gewoon lekker in het bos maar kan niet voorkomen dat ze ook weleens de wijk in gaan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door Rik »

pussycat01 schreef: 02 okt 2018 09:48Moet de buurt zich niet zo aanstellen of moet ik mijn katten binnen gaan houden?
Nee, de buurt stelt zich niet aan. Als ze last hebben van jouw katten, dan hebben ze daar last van. Nét als dat jij last hebt van de plassende honden tegen je heg, zo hebben andere mensen last van plassende en poepende katten hun hun tuin. Dan mag je nog blij zijn dat je in een buurt woont waar de mensen niet zelf gaan handelen m.b.t. de katten (mag ik hopen).

Advies is dan toch een betere tuinafscheiding te maken. Stroomdraad adviseren wij meestal niet omdat een kat ook een schok kan krijgen en aan de andere kant van het hek kan belanden. En denk maar niet dat hij dan nog probeert terug te komen (naar jouw huis) want er zit een stroomdraad tussen.

Mocht het echt onmogelijk zijn om je tuin helemaal af te schermen kun je er ook voor kiezen om een gedeelte af te schermen. En als dat niet lukt kun je ook nog aan een grote kennel in de tuin plaatsen.

Ze loslaten in het bos en dan hopen dat ze niet de woonwijk in gaan zal ook niet lukken denk ik. Plus dat er in het bos ook gevaren kunnen zijn (loslopende honden e.d.).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
pussycat01
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2018 09:33

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door pussycat01 »

Bedankt voor je reactie,
De eerste keer toen hij aan de draad kwam vloog hij inderdaad naar de andere kant van de schutting.Daarna heeft hij het niet meer geprobeerd. Hij keek nog wel vaker naar boven maar bedacht zich. Voor mij is het echter vrijwel onmogelijk om weg te gaan omdat ze wachten tot poortje of voordeur op kiertje staat en dan vliegen ze naar buiten.

Ik heb geen last van de honden die tegen mijn heg aan plassen. Dan kan ik ook klagen over de vogels welke op mijn auto poepen en de blaadjes welke van de bomen vallen. Ik heb het idee dat we steeds minder van elkaar tolereren. Vroeger ook altijd kat gehad nooit iets van gehoord. Nu lijkt er een ware kattenhaat onder de mensen te heersen.
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door 11joep09willem »

Boerderijkatten bij huis houden is nauwelijks te doen zoals je inmiddels gemerkt hebt en zoals het in het leven gaat: het is geven en nemen. En wanneer we dat van elkaar accepteren en niet gelijk opgefokt reageren dan is er volgens mij niets aan de hand.

Wat ik uit jouw verhaal lees is dat de buren niet durven (?) te zeggen dat ze last van de katten hebben, net zoals jij niet zegt dat je last van hun honden en kinderen hebt. Voor de lieve vrede is dat vaak de beste houding en daarom zou ik de katten gewoon lekker naar het bos laten gaan wanneer ze dat zo fijn vinden.

Houd echter wel in het achterhoofd dat er ook een moment kan komen dat ze niet meer terugkomen of verongelukken. Wil je dat absoluut niet (en ik zou dat niet willen) dan moet je een manier vinden om het in de tuin aantrekkelijker te maken met klimmogelijkheden en verstopplekjes en dan de tuin dus écht helemaal zo maken dat er geen kat in of uit kan.

Kies je toch voor de vrijheid, laat ze dan in ieder geval chippen.
En misschien nog even dit topic doorlezen: viewtopic.php?f=52&t=32503
pussycat01
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2018 09:33

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door pussycat01 »

Stond iedereen maar zo in het leven ;)

Ik heb geen last van die honden en kinderen, vind het wel gezellig. Als ze bv op straat aan tennissen zijn zitten mijn katten erbij en rennen achter de ballen aan. Heb er wel moeite mee dat die mensen (met honden en kinderen) nu klagen over mijn katten terwijl iedereen, als je maar lang genoeg zoekt en heel veel vrije tijd hebt, een vorm van overlast veroorzaakt. Dat krijg je nu eenmaal als je in een woonwijk woont. Het is inderdaad geven en nemen. Als ik buren rechtstreeks vraag vindt ineens iedereen het zo'n schattige leuke beestjes.

Ze hebben allebei een halsbandje om met hun naam en mijn telefoonnummer. Verder zijn ze ook gechipt. Maar zo'n bandje leek me ook wel handig zodat mensen mij kunnen bellen en niet eerst de chip uitgelezen hoeft te worden. Tevens zit er reflectie op zodat ze 's avonds ook goed te zien zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door Rik »

Dat komt een beetje omdat we ook meer op elkaar wonen. Als we lekker in de tuin zitten te werken en je grijpt in zo'n flats die door een buurtkat achtergelaten is of je ruikt in je tuin constant de indringende geur van een sproeiende of plassende kat, zo erg dat je niet eens op je eigen terrasje kunt zitten, dan komt die haat vanzelf. En geloof me... er zijn buurten waarbij dit dus door meerdere katten gebeurd die elkaar "tegen" lopen te sproeien.

Het naar buiten vliegen door de voordeur kun je misschien tegen gaan door er iets voor of langs te zetten. Je moet dan nog voorzichtig zijn maar meestal glippen ze niet vanachter je naar buiten maar van de zijkant. Daar kun je dus een bak o.i.d. plaatsen zodat die directe weg afgesloten is. Het hangt een beetje van de situatie af. Andere hebben een soort sluis. Een tussendeur. Als die tussendeur dicht zit kunnen ze ook niet naar buiten glippen (maar dan moet je maar net een gang hebben met tussendeur).

Bij mij mogen ze alleen in de tuin als ik zelf ook in de tuin of keuken ben. Als ik weg ga door de achtertuin zitten ze dus binnen. Kunnen ze ook niet wegschieten als ik door de achterpoort ga. Maar ook daar lijkt het mij consequent zijn en de kat echt wegduwen en duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is (wat je wel eerst 1000x moet doen ;)). Hier zijn ze het inmiddels wel gewend bij de achterdeur. Ze staan wel klaar, als ik even niet oplet, om een sprintje te trekken, maar ze weten dat mijn been er meestal wel tussen zit. En als ze toch in de tuin komen kunnen ze verder niet weg omdat deze goed afgesloten is.

PS. Jij hebt misschien geen last van de hondjes die tegen de heg plassen. Maar heb je wel eens een heg gezien die op heel veel plaatsen bruin is en op andere plaatsen groen? Dus een mooie heg die er niet meer uitziet met die bruine plekken? Dan doe je veel moeite om een mooie voortuinafscheiding te maken en sterft die heg af omdat er hondjes tegen plassen. Plaats jij elk jaar een nieuwe heg omdat de oude dood is gegaan? Ergens kan ik me de frustratie van mensen dan wel voorstellen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
pussycat01
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2018 09:33

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door pussycat01 »

Wat ik ook niet snap, er lopen zoveel andere kanten en er wordt nu alleen over de mijne geklaagd. Moeten de buren nog even aan het idee wennen dat er 2 nieuwe katten bij zijn gekomen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door Rik »

Hoe weet je dat er alleen over jouw katten wordt geklaagd? Grote kans is dat er over "katten" wordt geklaagd en daarmee bedoelen ze dan de loslopende katten die door hun tuin gaan.

Mensen met buitenlopende katten zullen ook minder geneigd zijn om te klagen (omdat ze weten dat hun eigen katten buiten lopen en de "overlast" ook zelfs van hun eigen katten kan komen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door nellebel »

je moet zelf de keuze maken wat je ermee doet. je kunt de buurt negeren omdat je vind dat jij ook van hun zaken moet toleren. echter...dan loop je het risico dat er straks een keer iemand je katten iets kan aandoen. vergiftigen of iets dergelijks. verder kunnen ze buiten natuurlijk allerlei gevaren tegenkomen. al is het door met andere katten te vechten. ik zou het risico niet durven nemen. ik zou op zoek gaan naar een goede manier van tuin afzetten of een grote kennel. in ons eerste huis was de tuin ook afgezet, echter mijn huidige katten konden er toc huit en mochten dus alleen buiten met een tuigje aan. nu is ons balkon catproof afgezet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
pussycat01
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2018 09:33

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door pussycat01 »

Ik hoor ze over mijn katten praten. Hoor ook via via dat ze het over mijn katten hebben. Nu dacht ik om ze mss overdag binnen te houden en pas 's avonds als donker wordt naar buiten te laten. Dan zien mensen ze niet zo snel :P. 'S morgens zijn ze altijd weer binnen voordat ik naar mijn werk ga, omdat ze dan hun ontbijtje krijgen. Heb ook een kattenluik dat ik op verschillende standen kan zetten, dus mocht er 1 niet op tijd thuis zijn 's morgens dan zou ik het luik zo kunnen zetten dat de laatkomer wel naar binnen kan maar de andere niet naar buiten. Mss haalt dat al veel overlast weg?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door Rik »

Het kan natuurlijk zijn dat jouw katten meer door de achtertuinen banjeren (en overlast veroorzaken) dan de andere katten.

Je kunt er inderdaad mee beginnen om ze overdag binnen te houden. Zorg er wel voor dat het binnen ook voldoende aantrekkelijk is. Lekkere slaapplaatsjes, goede grote stevige krabpaal, sjees-routes... al dat soort dingen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
pussycat01
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2018 09:33

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door pussycat01 »

Ik heb nog vrij jonge katten welke de wereld aan het ontdekken zijn en er nu achter komen dat niet alle mensen op deze aardbol zoveel van ze houden als ik doe.
Heb al tegen veel mensen in de buurt gezegd dat als ze er last van hebben ze de katten maar nat moeten spuiten.
Ze zijn nog te vrij en denken dat iedereen ze leuk vinden, als ik andere buurtkatten zie die zijn veel meer op hun hoede en krijg je echt niet te pakken. Met die van mij lopen vaak die kinderen meer rond te sjouwen. Maar zie ook vaak volwassen die ze oppakken en aaien. Tot keer de verkeerde ze pakt :(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door Rik »

Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat "te vrij" zijn of aanhankelijkheid naar mensen het probleem is. Weet je een beetje wat de klachten precies inhouden?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door nellebel »

maar als ze zo sociaal zijn zijn het ook geen echte boerderij katten zou ik zeggen. ik versta onder boerderijkatten, katten die je niet aaibaar e.d. zijn. en bedenk je.. ook al zijn het niet jouw katten die de overlast veroorzaken, zij zijn wel de katten die het makkelijkste te pakken zijn omdat de anderen vluchten. probleem kan ook zijn dat je katten zo vrij zijn dat ze bij anderen binnen wandelen. vrees ook dat de mensen die kwaad in zin hebben eerder in het donker toeslaan als overdag omdat het dan niet opvalt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
pussycat01
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2018 09:33

Re: Buren klagen over mijn katten

Bericht door pussycat01 »

Rik schreef: 02 okt 2018 13:51 Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat "te vrij" zijn of aanhankelijkheid naar mensen het probleem is. Weet je een beetje wat de klachten precies inhouden?
Ze lopen met de kinderen mee naar huis en gaan dan voor de voordeur zitten of willen mee naar binnen.
Zitten soms op vensterbank bij mensen naar binnen te kijken :oops:
Worden ook in de achtertuinen gezien en wordt gezegd dat katten op auto's gaan liggen en hierdoor veel krassen veroorzaken aan de auto's. Dit is een algemene klacht en niet zozeer over mijn katten, want dat heeft nog niemand ze zien doen.
Ook lopen met de vriendelijke honden een blokje mee om (gelukkig vinden ook verschillende mensen dit weer heel bijzonder en komen speciaal eerst langs mijn huis lopen om de katjes "op te halen". Brengen ze na de wandeling ook weer netjes terug naar huis :lol: . Als er een hondenvriendje voor de deur staat en ze horen het baasje praten dan vliegen ze al naar buiten om blokje mee om te gaan.
Plaats reactie